Het bijzondere project van International Institute for Communication and Development (IICD), dat gericht is op de introductie van speciaal ontwikkelde tablets voor basisscholen in Malawi, is geselecteerd voor een Computable Award. Vrijdag 30 januari 2015 werd het project nader toegelicht voor de onderwijs deeljury. Vrijdag 13 februari wordt er bekend gemaakt welke projecten officieel worden genomineerd voor een Computable Award in de categorie ict-project van het jaar in het onderwijs. Tot die tijd komen alle tien geselecteerde projecten voorbij op Computable.nl.
Het project wordt uitgevoerd in Malawi waar de toegang tot basisonderwijs sinds 1994 gratis is. Dit heeft geleid tot een grote instroom in het basisonderwijs. Dit had overvolle klassen als gevolg, waarbij 150 leerlingen in een klas geen uitzondering is . Daarnaast is er een tekort aan lesmateriaal, zoals schoolboeken, en zijn de leraren vaak onvoldoende geschoold of ongemotiveerd. Dit alles resulteert in slechte schoolresultaten in Malawi. Slechts 25 procent van de leerlingen maakt de basisschool af, en bezitten uiteindelijk als nog niet over de benodigde basisvaardigheden. Voor die problemen zocht IICD een oplossing.
Tablets in de klas
Met het ‘ICT voor onderwijsprogramma’ heeft IICD speciale tablets ontwikkeld geschikt voor scholen in ontwikkelingslanden die veel kinderen kunnen voorzien van beter onderwijs, zelfs in de meest afgelegen gebieden. Daarbij zijn de TeachTabs voor leraren en de LearnTabs voor leerlingen.
De tablets zijn geschikt voor gebruik in ontwikkelingslanden dankzij de mobiliteit, het lage energieverbruik en betaalbaarheid. De tablets zijn te gebruiken in de stoffige omstandigheden en zijn voorzien van educatieve software. Met de tablets hebben lokale leraren toegang tot digitaal onderwijsmateriaal en IICD traint leraren niet alleen op ict-skills, maar helpt hen ook met het creëren van content en pedagogie om dit vervolgens te delen met collega’s.
De TeachTab wordt geleverd met verschillende functies, zoals software waarmee leraren via de TeachTab kunnen zien wat individuele leerlingen op iedere LearnTab doen. Verder kan er informatie worden gedeeld met alle LearnTabs en kan de docent de controle overnemen, dit maakt het gemakkelijker om een grote klas bij de les te houden. Scholen kunnen terug vallen op lokaal ondersteunende technische partners en worden ook zelf getraind in het onderhouden van tablets. Dit traject duurt een jaar. Na dit jaar kunnen de scholen zelfstandig verder met de tablets.
Om de duurzaamheid van het project te garanderen, betalen de deelnemende scholen de tablets zelf in termijnen, daar heeft IICD een verdienmodel voor opgezet. Het project biedt vele uitbreidingsmogelijkheden zowel in Malawi als in andere landen, daarom is IICD op zoek naar nieuwe investeerders. Behalve Malawi is IICD ook actief in Bolivia, Burkina Faso, Ethiopië, Ghana, Kenia, Mali, Peru, Oeganda, Tanzania, Zambia en Zimbabwe.
Internationale en lokale partners
De non-profit organisatie werkt in dit project in Malawi samen met diverse lokale en internationale partners. Het project is ontwikkeld samen met het Malawi Institute of Eductaion (MIE) en het Don Bosco Youth Technical College. Door de samenwerking met het MIE worden de tablets voorzien van digitale versies van de schoolboeken, syllabi, leraren handleidingen en ondersteunt het MIE in het produceren van interactieve digitale content die aanvullend zijn op het huidige curriculum. Het Don Bosco Youth Technical College verzorgt technische assistentie, onderhoud van de hardware en traint de gebruikers.
Verder was samenwerking met een hardware en software producten noodzakelijk om de tablets zo optimaal mogelijk aan te passen aan de lokale context.
Het ‘ICT voor onderwijsprogramma’ wordt gefinancierd door het Ministerie van Buitenlandse zaken en wordt uitgevoerd onder meer in samenwerking met Edukans, een non-profit organisatie voor educatie in ontwikkelingslanden.
Struikelblokken
Een project op afstand, in een onstabiele omgeving, heeft wat voeten in de aarde. Zo hadden de meeste deelnemende leraren nog nooit een computer gebruikt. IICD is bekend met deze doelgroep, en heeft zijn trainingen hierop afgestemd, maar toch was het trainingstraject langer en intensiever dan verwacht.
Verder was het testen van de hardware lastig zonder een stabiele elektriciteitsverbinding en permanente aanwezigheid van een technisch adviseur van IICD in Malawi. Ook was het lastig voor IICD om een betrouwbare hardware provider te vinden die in staat was om op maat gemaakte hardware te leveren in een kleine oplage, zo bestond de eerste oplage uit dertig tablets.
Het project is een succes wanneer leraren het onderwijs kunnen verbeteren met de tablets en de leerresultaten van leerlingen ook daadwerkelijk zijn verbeterd. Leraren kunnen nu Powerpoint presentaties maken voor in de klas en ze maken foto’s met de tablets die gebruikt worden in de les. Ook maken leraren gebruik van interactieve software om testen af te nemen. Omdat de docenten alles digitaal creëren zijn ze minder tijd kwijt aan het voorbereiden van hun lessen, daarbij kunnen ze veel hergebruiken en kunnen de lessen beter voorbereiden. De scholieren zijn een stuk enthousiaster door de betere toegang tot interessanter lesmateriaal.
Momenteel wordt onderzocht welk effect de invoering van tablets geeft op de schoolresultaten van de leerlingen, de motivatie en lesmethodes van de docenten. Dit wordt elke schooltermijn van tien weken gemeten. In het kader rechts de eerste resultaten drie maanden na de implementatie. In november 2015 verwacht IICD meer resultaten te kunnen tonen.
Computable Awards 2015
Op vrijdag 13 februari 2015 maakt Computable bekend welke projecten officieel worden genomineerd voor een Computable Award in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs. Voor ict-projecten in andere branches en markten kan nog voorgedragen worden. Voor zorg kan dit tot en met 12 maart, voor mkb en grootbedrijf tot en met 26 maart en overheid tot en met 17 april 2015. Meer informatie is te vinden via Computable Awards.