De jury van de Computable Awards 2015 heeft tien ict-projecten in het onderwijs geselecteerd voor een definitieve nominatie. De kanshebbers gaan op vrijdag 30 januari 2015 hun voordracht toelichten voor een deeljury, waarin experts zitten op het gebied van onderwijs en ict. In totaal ontving Computable 49 voordrachten in deze categorie. Het is voor het eerst dat deze prijs wordt uitgereikt en dat er een presentatie aan een jury wordt gegeven. Vergelijkbare trajecten vinden plaats voor de zorg, overheid, mkb-markt en het grootbedrijf.
Ieder jurylid uit de hoofdjury heeft alle 49 voordrachten beoordeeld met cijfers. De tien onderwijsprojecten met de hoogste gemiddelden zijn door naar de presentatieronde. Een deeljury, bestaande uit specialisten op het gebied van ict en onderwijs, bepalen welke vijf projecten van deze tien genomineerd worden in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs. De uiteindelijke winnaar van deze belangrijke ict-vakprijs wordt op 3 november 2015 in de Utrechtse Jaarbeurs bekend gemaakt tijdens de jubileumeditie van de Computable Awards.
De aanmeldingen in de onderwijscategorie waren zeer divers. Uit alle geledingen van het onderwijs ontving Computable voordrachten. Uiteindelijk zijn de volgende tien projecten geselecteerd voor de jurypresentatie: International Institute for Communication and Development, LARS (Leerlingen App Rijd Samen), MijnSchool, NewBase, PulseOn, Stichting Importunus, Surfdrive, TalentQuest en Ready4Work, Topografie in de Klas en VisionsConnected. Een toelichting op deze projecten is hieronder te vinden.
Alle sessies zijn door het publiek bij te wonen. Geïnteresseerden zijn op vrijdag 30 januari 2015 van 09.30 uur tot 16.30 uur welkom in de Media Arena van Media Plaza in Jaarbeurs in Utrecht.
De 10 onderwijsprojecten
De volgende tien projecten zullen aanstaande vrijdag aan bod komen tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling, de vakbeurs voor professionals uit het onderwijs.
MijnSchool
Om 09.30 uur trapt het project van Get There af. Get There heeft het beveiligde ouderbetrokkenheid- en communicatieportaal ‘MijnSchool’ ontwikkeld voor het basisonderwijs. Het ouderportaal is de volledige informatie-uitwisseling tussen ouders en basisscholen, met alle denkbare informatie: (nieuws)berichten, agenda-items, intekenlijsten voor oudergesprekken en activiteiten, hulpaanvragen voor ouders, reacties van ouders die willen helpen, informatie voor ouders die een rol vervullen, foto’s, huiswerk, documenten, (instructie)filmpjes, schoolpleinmededelingen, leerresultaten, contactgegevens et cetera. Om toegang te krijgen tot het portaal hoeven ouders en leerkrachten maar op één plek in te loggen. Het portaal kan worden geïntegreerd met de website van de school of het kan inclusief een bijpassende website worden gebruikt . Wat de school ook kiest, het portaal heeft de uitstraling van de eigen school, zodat de school de eigen identiteit behoudt.
Om 10.05 uur is VisionsConnected aan de beurt. Hun project begon bij het Bataafs Lyceum in Hengelo. Daar krijgen ongeveer duizend leerlingen tussen de twaalf en achttien jaar oud les. Net als veel andere scholen, kampt ook het Lyceum met een chronisch tekort aan leerlingen en vakdocenten voor bepaalde vakken zoals wiskunde. Dat veel leerlingen van mening zijn dat bepaalde onderwerpen te moeilijk zijn, resulteerde in een slecht aanbod van deze vakken waardoor bepaalde vakken niet meer rendabel waren. Om dit aan te pakken heeft het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap een project genaamd InnovatieImpuls Onderwijs gestart, een initiatief dat ideeën voor het oplossen van knelpuntvakken financieel ondersteunt. Het Bataafs Lyceum werkte met zestien andere scholen samen om een innovatieconcept te ontwikkelen voor inter-school videoconferencing. Het ministerie heeft uit vijftig inschrijvingen het regionale videolessen project als winnaar uitgekozen en hieraan subsidie toegekend. Om deze plannen daadwerkelijk uit te kunnen voeren, werkten de scholen nauw samen met VisionsConnected, een Cisco ATP Master Partner. De docenten vonden het belangrijk dat een videoles niet wezenlijk afweek van een traditionele les. Om dit te bewerkstelligen werkte VisionsConnected nauw samen met de docenten zodat zij uitgebreide input konden geven en de projecteisen in kaart konden worden gebracht. Een natuurlijke leeromgeving creëren was een eis voor dit project. Een complexe oplossing met meerdere schermen, camera’s en microfoons werden daarbij toegepast om het zo natuurlijk mogelijk over te laten komen.
Om 10.40 uur vertelt Stichting Importunus over hun project om ongewenst digitaal gedrag binnen educatieve instellingen tegen te gaan via een geavanceerde tool. Kinderen en jonge adolescenten realiseren zich vaak niet wat de impact kan zijn van hun digitaal ongewenst gedrag. De roep om deze vorm van ongewenst gedrag aan te pakken wordt steeds groter. Stichting Importunus heeft een digitale beveiligingstool die scholen en educatieve instellingen inzicht geeft in online pesten en, pogingen tot, online kindermisbruik, expliciete foto’s, ongepaste websites, drugs en/of wapenbezit. Deze software oplossing monitort de activiteiten binnen een netwerk van computers, laptops en sommige tablets. Bij verdachte activiteiten die erop wijzen dat een leerling digitaal ongepast wordt benaderd of dat het protocol cyberpesten wordt overtreden, wordt een melding verstuurd aan de vertrouwenspersoon of zorgcoördinator van de school. De melding zorgt ervoor dat het onderwijspersoneel adequaat kan reageren en direct kan beslissen welke acties kunnen worden genomen om te voldoen aan het protocol cyberpesten. De software oplossing van Importunus om digitaal ongepast gedrag te ondervangen wordt aangeboden als een SaaS-dienst, een software oplossing vanuit een in Nederland gevestigd datacenter.
PulseOn
De sessie van 11.15 uur is gereserveerd voor PulseOn. Ict in het onderwijs heeft als doel om het leren beter te ondersteunen. PulseOn is een persoonlijk leerplatform dat middels software leermiddelen afstemt op het individu. Zo kan iedere leerling met zijn eigen device inloggen op PulseOn en worden er via algoritmes aanbevelingen gedaan op het niveau van iedere leerling. Elke leerling kan dus op eigen niveau en eigen tempo door de lesstof gaan om het maximale uit het leerproces te halen. De docent krijgt daarbij een gedetailleerd overzicht van de voortgang van de leerlingen. Per individu en per klas is inzichtelijk wat de kwaliteit van het werk is en op welk punt de leerling extra aandacht nodig heeft. De docent kan op deze manier gericht ondersteunen en leerlingen helpen bij de onderwerpen die voor de leerling het meest relevant zijn. PulseOn draait inmiddels op een groeiend aantal VO-scholen in Nederland en inmiddels is ook een school in de Verenigde Staten met PulseOn aan de slag gegaan.
International Institute for Communication and Development
Van 11.50 uur tot 12.30 uur is het International Institute for Communication and Development (IICD) aan de beurt. Zij hebben speciale tablets ontwikkeld voor scholen in ontwikkelingslanden. De tablets zijn zeer geschikt voor het gebruik in ontwikkelingslanden vanwege de mobiliteit, het lage energieverbruik en de betaalbaarheid. Met de tablets hebben leraren toegang tot digitaal onderwijsmateriaal en IICD traint leraren in het ontwikkelen van eigen onderwijsmateriaal en leert hen hoe zij dit kunnen delen met collega’s.
TalentQuest en Ready4Work
Na een pauze presenteert om half twee IamProgrez zijn project. IamProgrez ontwerpt hybrid game solutions die vacature- en skill gericht ontwikkelen en opleiden. Bij deze methode wordt de kracht van games gebruikt om het potentieel van mensen te ontwikkelen. Ready4Work is zo’n game. Hierbij worden competenties, 21st century skills en werknemersvaardigheden gemeten. In de game kiest de speler zogenaamde challenges die zijn ingebracht door het bedrijfsleven, de overheid of maatschappelijke organisaties. Is de challenge goed uitgevoerd dan krijgt de speler credits, deze kunnen weer worden verzilverd in de webshop waar zaken als sollicitatie trainingen, netwerkbijeenkomsten en meet en greets worden aangeboden. Hoe langer de game wordt gespeeld, hoe meer gemeten en onderscheidend het cv wordt.
Om 14.05 uur is er een videoverbinding met Dennis Hunink, docent aardrijkskunde en bedenker van Topografie in de Klas. Op basis van open data en WordPress heeft Dennis Hunink zijn mouwen opgestroopt en een website voor leerlingen en voor docenten opgezet. Op deze website kunnen leerlingen topografie online leren en een topografieboekje downloaden, wat ondertussen al meer dan 15.000 scholieren hebben gedaan. Docenten kunnen leerlingen volgen en toetsen generen. Hunink heeft inmiddels al een tweede initiatief opgestart, Veldwerk 2.0, om leerlingen en docenten te helpen om de wereld via aardrijkskunde te ontdekken in de buitenlucht. Hij wordt daarbij gesteund door softwarebedrijf Esri en hostingspecialist Byte.
Stichting LVO vertelt om 14.40 uur haar verhaal van NewBase, het allesomvattende ict-infrastructuurproject. Stichting LVO is de grootste onderwijsorganisatie in het voortgezet onderwijs van Limburg, bestaande uit 21 scholen, 32 locaties, 3600 medewerkers en ongeveer 29.000 leerlingen. Per september 2013 is een start gemaakt om één ict-infrastructuur te bouwen voor heel LVO. Daarbij hoort ontsluiting van een private wide area network voor alle scholen, een nieuw ontwerp voor het ict-platform voor alle scholen, een datacenter op basis van IaaS, Active Directory met daarin alle accounts van zowel medewerkers als leerlingen. Daarnaast zijn alle lokale mailsystemen gemigreerd naar Office 365, is er op 19 locaties een roadshow gegeven over Office 365 voor alle medewerkers, is een aantal scholen voorzien van een gemoderniseerd local area network en is per januari 2015 een viertal scholen gemigreerd naar Windows 8.1.
Om 15.15 uur is Surf aan het woord. Surfdrive is de persoonlijke cloudopslagdienst voor het Nederlandse onderwijs en onderzoek, waarmee medewerkers, onderzoekers en studenten gemakkelijk en veilig, binnen een betrouwbare communitycloud met een grote opslagruimte van 100 GB, bestanden kunnen opslaan, synchroniseren en delen. De clouddienst is in nauwe samenwerking met de Nederlandse universiteiten ontwikkeld om gebruikers in het Nederlandse onderwijs en onderzoek een veilige alternatieve cloudopslagdienst te bieden. Het is de eerste dienst die beschikbaar komt in de communitycloud. De data zijn daarbij binnen de Nederlandse grenzen opgeslagen. Daarnaast besteedt Surf veel aandacht aan de beveiliging zodat de vertrouwelijkheid van de data is gewaarborgd. Gebruikers blijven eigenaar van hun eigen data en Surf zelf verstrekt geen informatie aan derden. Er zijn totaal 35 instellingen gekoppeld aan Surfdrive. De universiteiten hebben collectief besloten de dienst af te nemen. Met name bij de Universiteit Utrecht, Universiteit Twente, Tilburg University, TU Delft en Universiteit Leiden groeit het gebruik van de clouddienst sterk.
LARS (Leerlingen App Rijd Samen)
Om 15.50 uur sluit Pinkvalley af met het project LARS. Binnen PinkValley, een broedplaats voor co-creatie en innovatie binnen het publieke domein, is het idee LARS (Leerlingen App Rijd Samen) ontstaan. Idee-eigenaar Patrick Nelen heeft zelf een kind met het syndroom van Down. Zijn zoon Lars rijdt bijna elke dag met het leerlingenvervoer naar school. Er zijn echter ook dagen waarop hij door zijn ouders wordt gebracht en opgehaald. Zij zijn bereid om andere kinderen mee te nemen, maar hebben geen idee wie er ongeveer langs hun route woont. Met de app LARS kunnen ouders aangeven dat zij hun kind zelf naar school brengen of van school halen. Andere ouders van kinderen wonend langs de route kunnen vervolgens aangeven dat ze hun kind mee willen laten rijden.