Vanwege het aflopen van het contract met de bestaande sourcingpartner, was het Zeeuwse energiebedrijf Delta op zoek naar een nieuwe partner voor de uitbesteding van zijn ict. In Cegeka vond Delta een partner van vergelijkbare omvang die aan de criteria van de RFP voldeed. Na contract ondertekening moest Cegeka een nieuwe helpdesk operationeel maken, tweeduizend medewerkers naar een nieuwe digitale werkplek migreren en een datacenter inrichten. De grootste uitdaging was om in één weekend de transitie naar het datacenter uit te voeren.
Die klus bestond uit de verhuizing van 140 terabyte aan gegevens en het inrichten van 150 virtuele en fysieke servers, met minimale downtime. Om hiervoor een realistisch plan te maken formeerde Delta een kernteam. Een fysieke verhuizing van de opslaghardware was niet mogelijk. Alle informatie moest worden overgepompt van het datacenter bij de latende partij naar dat van Cegeka. Om geen business te verliezen en risico’s met opwekking en levering van gas en elektriciteit zo laag mogelijk te houden, mochten de traders- en dispatchafdeling niet langer dan vier uur uit de lucht. De business werd op de hoogte gehouden tijdens wekelijkse sessies. Op de maandag na de migratie waren er geen incidenten, totaal niets. Gebruikers vroegen zich af of de transitie wel was doorgegaan.
Juryoordeel
De jury was het meest onder de indruk van dit project van Cegeka. Een datacentermigratie uitvoeren met een dergelijke omvang en in zo’n kort tijdsbestek ziet de jury als een zeer complex project. Dit project succesvol uit te voeren zonder dat de business iets merkt, was voor de jury aanleiding om Cegeka te nomineren voor ICT-dienstverlener van het jaar.