De verzekeraars en banken die gebruik maken van de crm-applicaties en het platform van Salesforce.com kunnen nu ook voldoen aan het zogeheten right to audit, zoals geëist wordt door de wet. De cloud-softwareleverancier heeft toegezegd in de contracten het right to audit aan te passen. Deze aanpassing gaat gelden voor alle Nederlandse financiële instellingen die nu al gebruik maken van de dienst, maar ook voor de nieuwe klanten.
Vele financiële instellingen hebben in het verleden al contracten afgesloten voor uitbesteding waaronder cloud-diensten. Uit onderzoek van De Nederlandse Bank is gebleken dat deze contracten niet altijd voldoen aan de wettelijke eisen, met name het right to audit is niet altijd juist geïnterpreteerd. Door gesprekken met diverse (cloud)service providers over de wettelijke eisen van het right to audit heeft de centrale bank nu ook overeenstemming bereikt met Salesforce.com: zij passen het right to audit-artikel in hun contracten aan. Eerder leidden gesprekken van de centrale ban ertoe dat het gebruik van Office 365 diensten voor de financiële instellingen toegankelijk werd.
Dit is een belangrijke efficiency-slag, omdat de centrale bank er in een keer voor gezorgd heeft dat, alle, contracten van Salesforce.com gaan voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Hiermee heeft de banktoezichthouder wederom een stap gezet om het gebruik van cloud-diensten voor de Nederlandse financiële instellingen toegankelijk te maken. Voor de financiële instellingen in Nederland is het nu mogelijk gemaakt te voldoen aan de wettelijke vereisten bij afname van de producten van Salesforce.com.
De jury is van mening dat Salesforce.com met dit project heeft aangetoond een blijvende factor te zijn, zeker ook in de streng gereguleerde financiële wereld. Juist de integratie van de crm-functionaliteit met de feitelijke primaire financiële processen stelt daar hoge eisen aan, die met dit initiatief ook controleerbaar en verifieerbaar zijn geregeld.