Air France-KLM is genomineerd voor de Computable Award voor ICT-project van het jaar.
Air France-KLM is genomineerd voor de ontwikkeling van nieuwe online diensten op basis van een Service Oriented Architecture (soa). KLM richt zich naast de verkoop van vliegtickets steeds meer op extra diensten zoals autoverhuur en hotelboekingen. Die extra diensten zijn vaak afkomstig van derden. Ze moeten geïntegreerd worden in de online-boekingsapplicatie van KLM. Het eindresultaat moet in 2008 en 2009 gefaseerd online gaan.
Die nieuwe diensten vragen om een Service Oriented Architectuur (soa). KLM is al een aantal jaren geleden begonnen met het opzetten van zo'n architectuur. Na een eerste oriënterende fase heeft de organisatie de slag te pakken en is het tijd voor een nieuw niveau van professionaliteit. Theo Maas, één van de lead-architecten bij de vliegmaatschappij: "We zitten nu in een fase dat we willen standaardiseren. We hebben een service design-methodologie gekozen en één standaard geïntroduceerd voor de infrastructuur." Daarnaast stelt KLM beheerregels op over interne werkprocessen (governance red.)."
Maas vervolgt: "We leggen vast wie verantwoordelijk is voor welke service, zodat er één persoon is die nieuwe releases vrijgeeft. Zo voorkom je dat er twee versies door elkaar gebruikt worden en dat afhankelijkheden tussen services afhankelijkheden tussen projecten worden."