Veel bedrijven die het financieel goed doen, blijken leverancier te zijn van systemen die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van klanten. Dat geldt voor verschillende aanbieders van erp-systemen, maar bijvoorbeeld ook Chipsoft met hun software voor ziekenhuizen en SG Automatisering met oplossingen voor woningcorporaties. Wat zeggen de Computable-experts op de stelling: zonder mission critical systeem geen business? Computable-experts reageerden op de stelling 'Zonder mission critical-systemen geen business'.
Iedere stelling roept vragen op. Zo kunnen we ons hier al direct afvragen wat mission critical eigenlijk precies inhoudt. Wikipedia zegt hierover: ‘Mission critical verwijst naar elke factor van een systeem (apparatuur, proces, procedure, software – enzovoort.) waarvan het falen zal leiden tot het falen van de bedrijfsvoering.’ En wanneer is dan wel sprake van falen van de bedrijfsvoering? Ict-architect Willem Oorschot van Cicade: ‘De beschikbaarheid van een systeem wordt bepaald door de mate waarin een bedrijf zijn missie kan blijven uitvoeren zonder het systeem. In een logistieke dienst kan dit misschien minuten tot een uur zijn, voor een commerciële website (Amazon, Bol.com) zijn dit enkele seconden. Voor financiële transacties zijn zelfs seconden niet acceptabel.’
Externe factoren
Een mission critical-systeem alleen is overigens niet zaligmakend, waarschuwt Oorschot. ‘De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van een systeem is niet het meest kritisch, ondersteunende processen en een professionele organisatie zijn de sleutelfactoren voor de business om de missie van de onderneming veilig te stellen.’
Directeur Ronald Knoop van Detron ICT & Telecom Groep: ‘It- of telecomsystemen die uit de lucht gaan, zorgen altijd voor verlies. Of in inkomsten of in reputatie en klanttevredenheid. In de meeste gevallen is het een optelsom van die drie. Belangrijk aspect hierin is ook de verwevenheid van de eigen systemen met die van de buitenwereld. Je kunt het intern zelf optimaal geregeld hebben, als er iets misgaat bij toeleveranciers, providers, openbare netten enzovoort, wordt dat je als bedrijf ook aangerekend.’
Slagroom op de taart
Terug naar de stelling: moet je als ict-leverancier mission critical-systemen leveren om het hoofd boven water te houden? Directeur Kees Plas van Deloitte beantwoordt de stelling bevestigend. ‘Deze systemen zijn minder makkelijk uitwisselbaar dan basisproducten. Bedrijven die zich hierop toeleggen, kunnen dus goede zaken doen. Wel is de markt specifieker en de markt dus weer kleiner.’
Business development manager Michel Bayings van TNO zegt: ‘Als je alleen it-systemen aanbiedt die voor je klanten hooguit nice to have zijn, heb je veel meer overtuigingskracht nodig om ze te verkopen in mindere tijden. Van mission critical-systemen zijn vaak maar een beperkt aantal leveranciers en je weet zeker dat bedrijven ze nodig hebben. In mijn optiek hebben succesvolle bedrijven mission critical-systemen nodig om de andere nice to-have-systemen ook te kunnen verkopen.’ Bayings denkt overigens dat je snel out of business bent als je je beperkt tot alleen bedrijfskritische systemen. ‘Klanten willen er toch vaak ‘iets’ bij hebben wat minder mission critical is, maar wel vaak de slagroom op de taart. ‘De slagroom is in deze tijd wel wat dunner, maar hij is wel nodig.’
Gevaar
Al is het goed zaken doen met bedrijfskritische oplossingen, er schuilt volgens managing consultant Mobile Victor van der Hulst van VX Company wel een gevaar in, zowel voor aanbieders als voor klanten. ‘Er is een risico van vendor lock-in. Overstappen is dan een dermate kostbaar (en langdurig) proces dat het innoverende vermogen van deze pakketleveranciers relatief laag is.’ Senior software architect Theo Stolker van VitaHealth Software is het daarmee eens. ‘Het mission critical zijn van deze systemen en applicaties leidt tot verwevenheid ervan met de organisatie. Dat leidt ertoe dat bedrijven niet makkelijk kunnen overstappen, zelfs al zouden ze willen. De aanbieders drijven dan misschien te makkelijk op hun bestaande klanten, die min of meer vast zitten aan hun leverancier. Een stabiele inkomstenstroom is noodzakelijk om een krachtig bedrijf te worden. Maar deze bedrijven zullen vervolgens meestal minder innoveren, afgeremd door hun bestaande klanten. De vraag die mij blijft boeien is: hoe kunnen nieuwe, innovatieve leveranciers uiteindelijk met succes een plek veroveren in dit bolwerk van gevestigde leveranciers, zonder het drijfkussen van bestaande klanten?’
Computable 100-lijst
Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartner, innovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.