Google is het krachtigste ict-bedrijf van Nederland. Nadat het vorig jaar genoegen moest nemen met de tweede plaats, is het nu concurrent Apple voorbijgestreefd. Microsoft volgt op de voet. Als je naar de cijfers kijkt, zou je denken dat deze grote drie bijna het hele ict-landschap in Nederland bepalen. Toch zijn er in de lijst tal van interessante ontwikkelingen.
In 2008 verraste Google door de eerste plaats in de Computable 100 over te nemen van Microsoft. De drie jaar daarna bleef het zoek- en advertentiebedrijf stevig op die eerste plek staan, maar vorig jaar scoorde het hippe Apple net iets beter. In 2013 zijn de rollen weer omgedraaid. Apple is in Nederland dan wel financieel sterker dan Google, die laatste weet de resultaten in de imago-onderzoeken volledig naar zich toe te trekken. Nederlandse ict-professionals zien het als veruit de aantrekkelijkste werkgever. Ook is het voor Computable-lezers het meest innovatieve bedrijf. Alleen als favoriete zakenpartner doet Microsoft het nog een stuk beter. Het softwarebedrijf uit Redmond zit Apple dit jaar op de hielen. Waar Apple bijna 85 procent van Googles totaalscore haalt, komt Microsoft op bijna 83 procent uit.
Drie reuzen
De top drie toornt al jaren boven de rest uit en dit jaar is dat niet anders. IBM haalt nog altijd de vierde plaats, net als vorig jaar, maar komt niet verder dan 55 procent van de totaalscore van Google. Cisco, stabiel op nummer 5, haalt niet eens de helft van de score.
Op nummer 7 staat een oude bekende. Oracle komt opnieuw binnen en staat waar het enkele jaren geleden ook stond, in de top tien. De afwezigheid van twee jaar is te verklaren door het ontbreken van Nederlandse financiële resultaten, waardoor het onmogelijk was het bedrijf in de lijst op te nemen.
SAP doet het op alle onderdelen net iets beter dan vorig jaar en komt de top tien binnen. Dat gaat ten koste van KPN, dat naar plek 12 daalt. Vodafone doet het nog minder goed: vorig jaar op 9, dit jaar tien plaatsen omlaag. In financieel opzicht scoort de aanbieder ongeveer gelijk aan vorig jaar. In het imago-onderzoek zijn de resultaten dit jaar minder rooskleurig.
Voordeel van de crisis?
Grote stijgers zijn VX Company, dat ook financieel niet veel beter scoort dan in 2012, maar in de imagoscores juist beter presteert dan vorig jaar. Centric stijgt hard. Dat is voor een groot deel te verklaren doordat dit jaar bij de financiële cijfers voor het eerst naar een ander gedeelte van het bedrijf is gekeken om een zuiverder beeld te krijgen van de pure ict-activiteiten. Ook TomTom stijgt flink: twintig plaatsen, voornamelijk door betere financiële cijfers. Andere grote stijgers zijn T-Mobile (scoort vooral als zakenpartner bijzonder goed) en Xebia, dat vorig jaar flink daalde.
De grootste stijger in de lijst is echter Infotheek. De Nederlandse ict-leverancier is onder andere gespecialiseerd in kostenbesparingen op hardwaregebied door end-of-life-hardware te leveren. Mogelijk dat het in de nog altijd financieel uitdagende tijden meer in beeld komt. Het bedrijf is sinds enige tijd ook actief over de grens en opende onlangs een tweede vestiging in Duitsland.
Dit zijn de vijf hoogste binnenkomers in de Computable 100 van 2013.
39. AT&T
Daar zijn de Amerikanen! De grootste provider en wholesale-carrier van de Verenigde Staten ziet grote kansen om te investeren in mobiel breedband in Europa. Vooral door de trage ontwikkelingen van mobiel breedband op ons continent heeft AT&T interesse getoond in de Europese markt. Vooral het spectrumbeleid maakt dat de ontwikkelingen langzaam gaan. Volgens de telecomreus zouden Europese telecomaanbieders gemakkelijker moeten kunnen investeren met langere looptijden van licenties, die op het hele continent geldig zouden moeten zijn. Of AT&T daadwerkelijk providers gaat overnemen die ook in Nederland actief zijn, is nog afwachten. In Nederland hebben ze alvast voet aan de grond weten te krijgen in de Computable 100. Hier is het bedrijf ook actief, met vestigingen in Amsterdam en Den Haag, waar rond de 240 mensen werken. Het is de belangrijkste vestiging van de noordelijke regio (Benelux en Scandinavië). Het bedrijf biedt een landelijke infrastructuur voor de zakelijke markt en toegang tot meer dan 1.700 WiFi-hotspots via roamingcontracten. Ons land wordt ook betrokken bij de netwerkhersteldiensten op internationale schaal bij rampen.
Onder ict-professionals heeft het Amerikaanse bedrijf een innovatief imago (17de plaats). Ook als werkgever (plaats 30) en zakenpartner (40) is het goed in beeld.
60. Orange Business Services
In 2007 en 2008 stond Orange Business Services in de Computable 100. Na een afwezigheid van vier jaar, is het bedrijf nu terug, als één na hoogste binnenkomer. Hoe verklaart het bedrijf zelf de afwezigheid de afgelopen jaren en de hernieuwde entree? Frank Baggermans, head of Sales in Nederland: ‘We hebben sinds begin 2011 ons strategisch plan genaamd Conquest 2015 in de markt gezet. Dit houdt in dat we een transformatie doormaken waarbij we een totaaloplossing kunnen bieden voor de grootzakelijke markt op het gebied van wereldwijde communicatieoplossingen.’ De klanten moeten daarin de voordelen herkennen van wereldwijde standaardisatie, kostenbesparing, toekomstgerichtheid, productiviteitverhoging en het gemak van zaken doen met één globale partner. Volgens Baggermans heeft de markt die strategie positief ervaren, waardoor het bedrijf zijn dienstverlening aan bestaande klanten heeft uitgebreid, maar ook nieuwe klanten heeft getrokken.
Het bedrijf focust zich met zijn marketing- en communicatie-inspanningen op de decisionmakers binnen de organisaties met wie het de komende jaren verder zaken wil doen. Dat kan een reden zijn waarom het bedrijf in de imago-onderzoeken nog wel beter zou kunnen scoren.
Een van de belangrijkste veranderingen in Nederland die een positieve impact heeft gehad is de implementatie van het local model. Het doel hiervan was om meer verantwoordelijkheid en disciplines terug te brengen naar de regionale en lokale organisaties. ‘Daardoor kregen we meer zeggenschap en specifieke kennis om invulling te geven aan de behoeftes van onze klanten, de Nederlandse multinationals. De Nederlandse bedrijfscultuur verschilt wezenlijk van bijvoorbeeld de Amerikaanse of Chinese. Nederlandse bedrijven staan sneller open voor nieuwe deliverymodellen als de cloud. Daar kunnen we nu dus nog beter op inspelen. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het ontwikkelen en aantrekken van nieuw talent.’
Ook Orange merkt dat de economische crisis impact heeft op het bedrijf en de klanten. ‘Desondanks wisten we de afgelopen jaren een sterke groei te realiseren hoewel de tarieven van de traditionele infrastructuur onder druk staan. Dit is niets nieuws en al meer dan tien jaar het geval. Onze strategie is juist om deze infrastructuur als enabler te gebruiken voor het leveren en integreren van communicatie- en samenwerkingsoplossingen. Daarnaast zien we de ontwikkeling van bijvoorbeeld het gebruik van internet niet als een bedreiging, maar juist als een kans om onze klanten te helpen samen oplossingen te zoeken om erachter te komen welke bedrijfskritische applicaties wel of juist niet performen over private dan wel publieke infrastructuren.’
61. UPC
Waar concurrent Ziggo al jaren goede zaken doet in de Computable 100, lukte het UPC maar niet om de lijst te halen. Dat was de voorgaande jaren vooral te wijten aan slechte financiële cijfers. De resultaten op de balans zijn nu voldoende om de top honderd van financieel krachtigste bedrijven te halen, al staat het bedrijf nog in de onderste regionen.
In het imago-onderzoek moet UPC concurrent Ziggo op alle drie de onderdelen voor laten gaan. Toch is een 24ste plaats in de rangorde van innovatieve bedrijven lang niet slecht.
In Nederland breedbandland is UPC een belangrijke speler met een aandeel van ruim 15 procent: goed voor een derde plaats achter KPN en Ziggo. De nummer 2 en 3 zouden een grote bedreiging voor KPN kunnen vormen mocht Liberty Media, UPC’s Amerikaanse moederbedrijf Ziggo overnemen. De twee kabelaars zijn geen directe concurrenten van elkaar, maar kunnen wel een grote machtspositie krijgen in de markt voor tv en internet. Ook op de zakelijke markt zijn beide actief met telefonie en internet. Ondanks de opkomst van glasvezel weten de kabelaars de gangbare snelheden nog gemakkelijk bij te houden.
71. HITT
De afgelopen jaren stond HITT telkens net buiten de Computable 100. Uitgerekend in het jaar waarin het bedrijf uit Apeldoorn binnenkomt, wordt het overgenomen.
Vooral de financiële resultaten over 2011 zijn uitstekend. Hier scoorde het bedrijf een twintigste plaats. In de lijst van meest innovatieve bedrijven werd de 62ste plaats behaald. Inmiddels is HITT, dat navigatiesoftware en software voor het beheren van verkeersstromen levert, eigendom van het Zweedse defensieconcern Saab.
De overname heeft volgens hoofd communicatie Huub van Roosmalen alleen maar positieve gevolgen voor het Nederlandse onderdeel. ‘In Apeldoorn blijft alles voorlopig business as usual. Het voordeel is dat we internationaal meer armslag hebben en zowel een grotere financiële als technologische basis. Als je onderdeel bent van een concern dat meer dan twee miljard euro omzet, is dat toch iets anders dan een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van rond de 41 miljoen. Saab zocht naar uitbreiding op de civiele markt en zo kwamen ze HITT tegen. Een jaar eerder hebben ze een concurrent van ons overgenomen. Nu zijn we collega’s.’
Hoe kan het dat het ‘oude’ HITT nu pas in de Computable 100 terechtkomt? Van Roosmalen: ‘We zijn al jaren een grote internationale speler. HITT is een groep bedrijven met een breed productenpalet: hydrografie, navigatie, havenmanagement, luchtverkeersleiding. In de scheepvaart zijn Nederland en België goed vertegenwoordigd. Veel ict-professionals zullen ons van onze werkzaamheden voor Rijkswaterstaat kennen. Vergeet ook niet dat Nederland een handelsnatie is en dat Nederlandse bedrijven elkaar meer en meer ook op de internationale markt tegenkomen.’
De goede financiële cijfers over het afgelopen jaren hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Dat het bedrijf een nichespeler is, is volgens Van Roosmalen een groot voordeel. ‘De drempel om deze markt te betreden is zeker groot. Succes bij eerdere projecten is van het grootste belang. Het gaat ook vaak om bedrijfskritische dienstverlening, zoals de veiligheid van schepen. We hebben altijd geconcurreerd met een aantal veel grotere spelers. Ons voordeel is dat we flexibel zijn en snel kunnen reageren.’ Nu het bedrijf onderdeel is van Saab zal dat volgens Van Roosmalen niet wezenlijk veranderen. ‘We veranderen weliswaar onze naam nu in Saab Traffic, maar we hebben dezelfde mensen en dezelfde klanten. Hooguit gaan we ons terrein nog meer verbreden, met name in de raakvlakken die we hebben met andere Saab-markten en producten als in de civiele beveiliging. Daar ligt nog een wereld voor ons open.’
74. Inter Access
Ook de vierde binnenkomer in de Computable 100 werd na het samenstellen van de lijst overgenomen. Ict-dienstverlener SLTN wil met de overname van Inter Access een full-service dienstverlener in de Benelux worden. Door de overname ontstaat een middelgrote ict-onderneming met ruim 150 miljoen euro omzet en meer dan zevenhonderd ict-professionals. Wel gaan beide namen afzonderlijk van elkaar de markt bedienen.
‘Inter Access is een kwaliteitsorganisatie en is mede door het hoogwaardige kennisniveau en zijn kwalitatieve klantenbasis een perfecte partner voor ons. De missie voor de gezamenlijke nieuwe organisatie is deze verder uit te bouwen tot een full service system integrator waarbij de kennisgebieden van zowel SLTN als van Inter Access zo goed mogelijk tot hun recht komen. ‘Ik verwacht een sterk synergetisch effect van de overname omdat er slechts beperkt overlap is van activiteiten en functies’, liet SLTN-ceo Eugène Tuijnman weten. De twee directeuren van Inter Access, Hans den Hartog en Bert van Haarlem, treden na de overname af. De directeuren menen dat de overname een positieve fase in het bestaan van Inter Access inluidt.
De investeringsmaatschappij Rabo Private Equity krijgt met een belang van 60 procent het merendeel van de aandelen. De resterende aandelen zijn in handen van SLTN-directeur Tuijnman. Rabobank was al als aandeelhouder en financier betrokken bij beide bedrijven. De ceo benadrukt dat de fusie zijn beslissing was en niet die van de bank.
Ondanks negatieve financiële cijfers wist Inter Access de Computable 100 te halen. Vooral als zakenpartner wordt het bedrijf gewaardeerd. In de lijst van meest geliefde bedrijven om zaken mee te doen, staat het op de 22ste plaats.
Computable 100-lijst
Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartner, innovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.