Virtualisatie van servers en applicaties is de belangrijkste mijlpaal die is behaald binnen de Nederlandse ict-markt sinds 2006. Dat meent Zetacom-directeur Dick Dompeling. ‘Hierin ligt de basis die alle ontwikkelingen in en rond de cloud mogelijk heeft gemaakt. Tevens is het maatschappelijk gezien de belangrijkste aanjager van energiebesparing.’ Als sponsor van de Computable Awards 2015 vertelt Dompeling namens telecomdienstverlener Zetacom over ontwikkelingen binnen de Nederlandse ict-markt en de belangrijkste ontwikkelingen binnen zijn eigen organisatie.
Gebruikers willen alle oplossingen op ict-vlak kunnen afnemen in een cloudmodel. Dat is in de ogen van directeur Dick Dompeling een van de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse ict-markt van het afgelopen jaar. Telecomdienstverlener Zetacom heeft het afgelopen jaar daarom ook een publieke clouddienst voor telefonie met NFON en een private clouddienst voor telefonie met Zetacom Voice, gebaseerd op het Mitel-platform, ontwikkeld. Dompeling: ‘Beide diensten passen in de ontwikkeling in de maatschappij dat klanten niet langer willen investeren in apparatuur zoals een telefooncentrale, maar behoefte hebben aan bepaalde functionaliteit die wordt afgerekend op basis van gebruik en meegroeit met de organisatie (zowel groter als kleiner).’
NFON
NFON is een Duitse cloudtelefonie-oplossing. Dompeling legt uit dat Zetacom heeft gekozen voor deze oplossing, omdat de beschikbare oplossingen in Nederland volgens hen niet goed genoeg waren. ‘Belangrijk in onze keuze voor NFON was eenvoud en kwaliteit. NFON is bedoeld voor bedrijven die hun omgeving eenvoudig zelf willen kunnen beheren en functionaliteiten zelf aan en uit willen zetten. Het aansluiten van randapparatuur verloopt volledig automatisch (ook wel autoprovisioning genoemd), ongeacht waar een gebruiker zich bevindt. De oplossing is gebaseerd op de meest gebruikte functionaliteiten en compleet met callcenter faciliteiten, wachtrijen, keuzemenu’s, rapportage en andere veel gebruikte functies.’
De andere dienst, Zetacom Voice, is een communicatieoplossing waarin alle functionaliteit leverbaar is in de meest uitgebreide varianten. Dompeling legt uit dat de oplossing daardoor geschikt is voor klanten die over alle functionaliteiten willen beschikken, maar toch de voordelen hebben van betalen op basis van gebruik. ‘Aangezien de oplossing vaak complexer is wordt het beheer deels of volledig door ons verzorgd. In deze oplossing is ook mobiel (gsm) opgenomen als volledig geïntegreerd device met dezelfde functionaliteiten als een vaste gebruiker (ook wel forced on pbx genoemd).’
Behoefte aan cloudmodel
Met de ontwikkeling van deze diensten speelt Zetacom in op de trend die Dompeling signaleert in 2015 binnen de gehele Nederlandse ict-markt. ‘Eigenlijk zien wij dat gebruikers alle oplossingen die men op ict-vlak gebruikt wil kunnen afnemen in een cloudmodel (pay-per-use).’ Volgens Dompeling denken steeds meer fabrikanten hierover na of hebben hier al een oplossing voor beschikbaar. ‘Dat betekent dat ict-bedrijven moeten nadenken over welke toegevoegde waarde zij leveren. Zonder toegevoegde waarde heb je geen bestaansrecht. Neem bijvoorbeeld een ontwikkeling als Office 365. De toegevoegde waarde zit hem niet in het leveren van de licenties, want dat kan Microsoft prima zelf. Zorgdragen voor een omgeving waarin de klant kan werken, dat de klant kan werken, dat continuïteit geborgd is en waarin Office 365 een onderdeel is maakt het tot een geheel waarin wel toegevoegde waarde wordt geleverd en die een klant zal afnemen.’
Dompeling vervolgt: ‘Communicatie (de c van ict) is niet langer meer een apart stuk hardware, maar een applicatie in het netwerk. Om beter te kunnen communiceren kunnen we de oplossing verrijken met unified communication (uc). Dit roepen we al jaren, maar wij zien de vraag hiernaar in het afgelopen jaar behoorlijk toenemen. Goed bereikbaar zijn is meer dan alleen een telefoon. Het gebruik van profielen en presence op basis van locatie, agenda, et cetera. ter ondersteuning van de bereikbaarheid en ter voorkoming van een overvloed aan email en voicemail helpt daarbij. Ook het uc-onderdeel (geïntegreerde) videocommunicatie heeft een enorme groei doorgemaakt in aanbod en vraag. Ook bij onze zorgklanten zien wij deze ontwikkelingen steeds vaker. Met het vervangen van piepers door mobiele devices is uc een extra noodzakelijke ondersteuning om je bereikbaarheid aan anderen kenbaar te kunnen maken.’
Pay-per-use in de zorg
Het komende jaar verwacht Dompeling dat deze ontwikkeling van behoefte aan pay-per-use-modellen zich voort gaat zetten in de gezondheidszorg. ‘Door de extramuralisering in de zorg (lees: cliënten blijven langer thuis wonen, of worden eerder naar huis gestuurd) en de veranderde WMO is er behoefte aan één oplossing die geen onderscheid meer maakt tussen cliënten thuis of in een zorgomgeving of tussen mantelzorgers buiten en zorgverleners binnen.’
Zetacom gaat deze oplossing volgens hem de komende jaren in de markt zetten in een pay-per-use-model: flexibel en zo veel mogelijk vanuit de cloud. Daar waar lokale redundantie nodig is vanuit veiligheid is dat natuurlijk opgenomen. ‘Onze NFON-oplossing wordt voorzien van volledig geïntegreerde uc en mobiel, zodat deze aansluit op de ontwikkelingen in de markt. Een gebruiker kiest het device dat bij hem past, zonder functionaliteit in te leveren.’
Tien jaar Computable Awards
Volgens Dompeling zijn de Computable Awards de afgelopen tien jaar een autoriteit geworden binnen het ict-vakgebied. ‘Het zijn de belangrijkste ict-prijzen van Nederland. Hiermee kun je je positief onderscheiden in de markt. Bovendien betekent deze prestigieuze prijs de kroon op het werk, dus wie wil er nu niet een Computable Award in de wacht slepen?’