Sinds vorig jaar hebben we een nieuwe Ombudsman. Het is een lange zoektocht geweest naar de nieuwe Frits Bom en achteraf hadden we nog iets langer moeten zoeken, want onze nieuwe Ombudsman, Reinier van Zutphen, zegt nogal rare dingen. Zo zei hij deze week: ‘De overheid mag niet alleen op een digitale manier met burgers communiceren. Er moet altijd een tweede manier mogelijk zijn, zoals gewone post.’
Zijn argument was: ‘Vooral zwakkere groepen in de samenleving kunnen de dupe worden van de technologische ontwikkelingen.’ Waarschijnlijk bedoelt hij met zwakkeren in de samenleving mensen van zijn eigen leeftijd. Van Zutphen is zelf 55 jaar en deze categorie mensen zijn de slechts gedigitaliseerde mensen in onze samenleving. Gezien het aantal werklozen in deze groep zijn zij juist de dupe geworden van technologische ontwikkelingen. Dit is de generatie die moeite heeft met aanpassen.
Dit kun je ook zien aan een opmerking als ‘gewone post’. Post is niet meer gewoon. Mail is gewoon, een Whatsappje is gewoon en niet alleen bij mij, maar ook bij mijn tante van 85. Met een kapotte heup naar de brievenbus lopen om te kijken of de overheid je nog een brief heeft geschreven is ongewoon. En vervolgens je kinderen vragen langs te komen omdat de enveloppen en postzegels op zijn en het te glad is om zelf naar het postkantoor te fietsen, is ongewoon. Wat wel gewoon is? Je kinderen die tweehonderd kilometer verderop wonen achter hun eigen laptop laten inloggen op jouw gegevens, zodat ze alles op afstand voor jou kunnen regelen.
Digitaal is uitkomst
Ik heb een tijdje een oude spastische vrouw begeleid. Ze zat in een rolstoel en had moeite met praten. Ze had tien jaar geleden al een tablet. Het was een uitkomst voor haar, want hiermee kon ze wel communiceren. Niet met de Ombudsman overigens want een brief schrijven met spastische handen gaat heel lastig. Net als koffie drinken overigens, maar daarvoor zat ik er, kwam ik later achter.
Ik vind dat de overheid verplicht moet worden alles digitaal te communiceren, al was het alleen maar omdat papieren documenten bij de overheid altijd zoek raken of in de papierversnipperaar terecht komen. Net als bij mij thuis.
@Willem Oorschot
Wat bedoel je met “En Spoelstra, nu niet aankomen met een feitje dat je een faxkaart in je PC hebt en daardoor modern bezig bent:-)”???
Een PC is oud (tegenwoordig hebben we laptops, convertibles, tablets, Macs, ChromeBooks, …).
Doordat de PC met pensioen is, is de faxkaart dat ook. Trouwens, alles met een modem in een computer is oud. Computers (laptops, iPads, …) communiceren met wifi. De enige modems die we nog hebben zijn kabelmodems en xDSL modems.
Niet alleen PC’s en faxkaarten zijn verouderd, faxen zelf ook. Er zijn bepaalde beroepsgroepen die het nog gebruiken, maar 99,9999% van de mensen is over op nieuwere communicatiemethodes. Dat ze nog verkocht worden, wil niet zeggen dat je ze moet kopen. In de VS verkopen ze wapens aan Jan en alleman…
Jammer Jacob maar je slaat de plank volledig mis.
Menselijke maat is leidend en niet de techniek.
…Ik ben voor, alle belasting-berichten digitaliseren.
Is een goede reden om de provider op te zeggen.
Dat is Win-Win.
Geen digitale post – geen rekeningen, geen provider – geen Windows 10 updates en geen IP-adres – geen woonadres.
Jacob, ik zie het helemaal zitten.
Ik ken genoeg oudere mensen die Digibeet zijn en ook totaal geen behoefte hebben aan een PC of wat dan ook.
Door banken worden deze mensen al genoeg getreiterd.
Moet een overheid, die de automatisering bij lange na niet op orde heeft, hieraan gaan mee doen?
Laat die mensen alsjeblieft hun papieren versie.
Voor het begrip van Jacob: Ik ben 59 en al 41,5 jaar actief in de ICT, dus geen digibeet 🙂
De ene bejaarde is de andere niet. Mijn moeder van 84 krijg ik echt niet meer aan de computer. Verder ben ik zelf 61 en nog steeds systeembeheerder en bepaald niet vies van nieuwe technieken (al moet ik bekennen dat ik niet meer zo nadrukkelijk voorop loop bij hypes). Maar goed: het blijft cabaret, hè?