Google gaat snelle websites een hogere positie geven dan trage websites. Oftewel een snel antwoord is belangrijker dan dat het klopt. Hier moest ik even over nadenken. Niet te lang natuurlijk want dat mag niet meer.
Het is het McDonalds-effect. Het gaat er niet om dat het lekker is maar dat het direct beschikbaar is. Je rijdt op de snelweg, je hebt honger, ziet een grote gele M langs de kant van de weg en je neemt vervolgens genoegen met lauwe patat. Ik betrapte mezelf er laatst op toen ik bij de Chinees een rijsttafel voor twaalf personen bestelde dat ik na vier minuten al op mijn horloge keek en bij mezelf dacht ‘Moet die rijst soms uit China komen?’.
Snel. Sneller. Snelst
Snelheid is belangrijker dan inhoud. Zo zoeken mensen tegenwoordig ook hun partner op internet. Als het maar snel gaat. Een swipe naar rechts is voldoende. Zo snel gaat het meestal ook weer uit. Vaak ook met een swipe naar rechts.
Ook bij ict-projecten willen we alles snel hebben. Tijd is een selectiecriterium. Als je voor een bepaalde deadline niet kan leveren dan kiezen we voor een andere leverancier waardoor de leverancier instemt met een deadline terwijl hij überhaupt nog niet eens weet wanneer hij gaat beginnen. En achteraf gaan we klagen omdat we maar de helft hebben gekregen van wat we wilden. Misschien als je iets langer wacht, krijg je ook de andere helft. Dit geldt overigens niet bij de Chinees daar krijg je altijd twee keer zo veel als je had verwacht.
Misschien moeten we eens iets meer tijd nemen. Op wintersport hadden we weer eens wifi die, en nu citeer ik mijn oudste dochter letterlijk, ‘debiel traag’ was. Vroeger dacht ik dat dit puur een gevoel was omdat ik de hele dag supersnel naar beneden ski en dan lijkt daarna alles traag. Maar ik heb dit jaar de filmpjes van mijzelf op de ski’s teruggekeken en dat kan het niet zijn geweest. Maar ik ben wel heel beneden gekomen. Snelheid is niet altijd het belangrijkst.
Ik vind het nogal een rare conclusie dat je schrijft “Oftewel een snel antwoord is belangrijker dan dat het klopt”. Hier gaat het geheel niet om. Het gaat hier om SEO, en als je de stelling omdraait, krijgt een website in ranking minder punten als deze niet snel laad. In plaats van (bijvoorbeeld) een wordpress site helemaal vol te behangen met plugin’s, moet de bouwer van de site goed bedenken wat echt nodig is. En in andere woorden, je wordt dus beloond als je de user experience hoog in het vaandel hebt. Daarnaast is content ook belangrijk voor de ranking maar niet de inhoud. Dat heeft namelijk niks met SEO te maken.
Jacob noemt nergens SEO, maar doelt waarschijnlijk wel op een of ander nieuwsbericht dat ik even gemist heb.
Dat er nog meer ruis komt in zoekresultaten is in ieder geval duidelijk. Google snapt al jaren niet dat meerdere termen AND statements zouden moeten zijn. Van oudsher staat gesponsorde zooi bovenaan en nu heeft snelheid ook nog impact, terwijl de inhoud als maar minder relevant wordt. En SEO is een manier voor bedrijven om hoger in de resultaten te komen ook al heeft het er maar rakelings mee te maken.
Geldt dat dan ook voor de pagina’s waar al die tracking zooi van Google en anderen op staat die de website veel trager maakt?
Hoe Google de websites sorteert is al lang niet meer onpartijdig te noemen gezien hun vele akkefietjes met politieke dissidenten en regeringen wereldwijd. Hoe andere zoek machines het doen weet ik niet precies maar wel dat Google al jarenlang niet meer mijn standaard is maar duckduckgo mijn voorkeur heeft ondanks dat het de zoek database van Google gebruikt.
Snelheid, https en inhoud zijn voor Google wel degelijk van belang.
Misschien toch eerst even lezen https://moz.com/learn/seo voor er weer vlijtig herhaald wordt wat men “zo overal” hoort.
Voor Jacob, Google interesseert het niet of de inhoud klopt, alleen of er (reklame)inkomsten gegenereerd worden.
Ons aller probleem is dat we na MS nu zelf een andere monokultuur namens Google geproduceerd hebben.
@Jan:
Google predikt veiligheid, ze promoten https, maar ze laten het liefst wel alles via hun servers lopen.
Als je zoekt met Google, dan weet Google wat je zoekt. Ze weten ook wat je vorige week en vorige maand hebt gezocht, want Google vergeet niks. Nooit.
En als je op een Google resultaat klikt, dan weet Google dat ook, want je gaat niet direct naar de gevonden pagina toe, maar via de servers van Google, zodat Google ook weet welke keuze je hebt gemaakt. En ze weten ook welke keuze jij vorig jaar hebt gemaakt, of 5 jaar geleden. Want ze weten alles van jou, en ze vergeten niet wat je ooit hebt gedaan.
En zelfs als je niet via Google zoekt, dan kunnen ze je nog volgen. Want Google heeft ook het grootste deel van de advertentiemarkt in handen. Zoek op stofzuigers, en je ziet de dagen erop advertenties van stofzuigers als je het nieuws leest op nu.nl of telegraaf.nl. Even een filmpje van je favoriete vlogger kijken? YouTube is van Google! Als je telefoon niet van Apple is, dan draait-ie op Android, van Google. Navigeren? Google Maps! Slimme thermostaat Nest? Google! Chrome browser? Google! Gmail? Google!
Ik zoek dus net zoals Johan met DuckDuckGo. Ik surf met Firefox (met adblocker) over het internet. Ik heb een iPhone (een goedkope SE, die dure X hoef ik niet) en maak zo weinig mogelijk gebruik van Google diensten. Ik doe veel buiten Google om, maar toch zullen ze waarschijnlijk veel over mij weten. Ik ben er in ieder geval bewust mee bezig, en dat zouden meer mensen moeten doen.
Goede aanvulling Frank.
Ik gebruik Firefox met een berg addons, meidt voor prive alle Google-aanbiedingen.
Echter beroepsmatig kom je niet om google heen wie met “het web” werkt heeft met google te maken.
Als browser raad ik je om startpage.com (uit nederland) te proberen of swisscows.ch, DuckDuckGo van Yandex uit Rusland geeft niet zulke goede resultaten.