Nieuwe technologie grijpt ons regelmatig naar de keel. Omdat het ons leven overhoop gooit of omdat het een belangrijke wetswijziging teweegbrengt. De GDPR en de gekte die het met zich meebracht, is hier een mooi voorbeeld van. Wat kunnen we hieruit leren en, misschien belangrijker, zijn we nu gewapend voor de toekomst?
25 mei kwam en ging, maar de GDPR, die blijft. Zo’n twee jaar lang kregen we doemscenario’s voorgeschoteld over de gevolgen van deze nieuwe privacywetgeving, passeerden artikels en opinies de revue over het al-dan-niet klaar zijn voor de implementatie ervan en durfde een kleine minderheid het aan om te verkondigen dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen. Hoewel de wereld nog net niet verging – en het met de gevolgen van deze regulering inderdaad best wel meevalt – staat het buiten kijf dat er een grondige (mentaliteits)wijzing heeft plaatsgevonden.
Om eerlijk te zijn: het is een wijziging die er al lang zat aan te komen. Persoonlijke gegevens werden tot voor kort maar halfslachtig beveiligd en werden vaker gezien als een simpel cijfer in een lijst dan als een samenvatting van wat we weten over iemand en zijn persoonlijke gewoonten en voorkeuren. De branche heeft jaren de kans op zelfregulatie genegeerd en draagt daar nu dus de gevolgen van.
Eindelijk weer tijd
Anderzijds zorgen deze nieuwe beperkingen ook voor kansen. Databases met klantgegevens zijn nu grondig opgeschoond (of zouden dat in ieder geval moeten zijn), en zijn nu kleiner, maar gevuld met een daadwerkelijk betrokken publiek dat een meerwaarde kan betekenen. Marketeers krijgen eindelijk weer de tijd en gelegenheid om hun werk te doen.
Bovendien zorgen de kleinere – maar relevantere – hoeveelheden data voor gerichtere data-analyse. Dat komt dan weer ten goede aan de opkomende technologie van vandaag: artificiële intelligentie (ai) en aanverwanten (zoals machine learning). Ai is de buzztermfase inmiddels wel ontgroeid en heeft solide data nodig om uit te putten. Hierdoor komt ook stemgestuurde technologie boven water en wordt het in sneltempo een invloedrijke factor voor zowel ontwikkelaars, consumenten als marketeers.
Regulering
Dat betekent eveneens dat we op relatief korte termijn opnieuw op een GDPR-achtig probleem afstevenen. Technologie komt op, doet het goed, en dan blijkt er behoefte te zijn aan meer regulering. Neem nu kunstmatige intelligentie: niemand weet hoe dit er in de toekomst precies uit gaat zien, met vele uiteenlopende meningen als resultaat – van ‘impactloos’ tot ‘robots nemen de wereld over’. En wat we niet kennen, maakt ons bang.
Daarom is het belangrijk om ons nu al voor te bereiden op het volgende hete hangijzer. De GDPR zorgt nog steeds voor paniek bij menig marketeer, dus kunnen we er maar beter voor zorgen dat we het volgende keer beter doen. Zo moeten we nu al beginnen te denken aan manieren om op een goede wijze om te gaan met machine learning, ai en stemtechnologie. Laten we bewijzen dat we iets geleerd hebben van de GDPR-gekte die ons twee jaar lang in de ban hield.
Voorlopig is er nog geen reden tot paniek. We moeten blijven investeren in nieuwe technologie en we moeten blijven evalueren hoe we ermee omgaan. We mogen onze verantwoordelijkheid niet meer uit de weg gaan. De GDPR heeft ons op de goede weg gezet, maar nu moeten we die weg wel blijven volgen. We moeten blijven nadenken over het ‘hoe’ en het ‘waarom’ van onze beslissingen, en misschien zelfs over de ‘waarom niet’ van acties. Anders is het simpelweg afwachten tot de volgende ramp ons treft.
Dennis Peters, regionaal verkoopdirecteur Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud