Mobiele integratie is een hot topic, want hoe integreer je iets persoonlijks als een mobiele telefoon in het bedrijfsleven, waar het device een heel andere functie heeft? Tegelijkertijd blijft vaste telefonie een sleutelelement voor bereikbaarheid, waarbij het niet zozeer draait om de bereikbaarheid van personen als wel de bereikbaarheid van de organisatie als geheel. En ondertussen wordt security nog belangrijker, nu werknemers bedrijfszaken steeds vaker afhandelen op hun privé-devices.
Stuk voor stuk zijn dit veranderingen die wereldwijd hun weerslag hebben op bedrijven. Waar kleine organisaties vaak in staat zijn snel te switchen en in te spelen op nieuwe behoeften en technologieën, zien we de grote logge organisaties nog te vaak vasthouden aan oude processen en denkwijzen. Gevaarlijk! Want wie niet vooruitkijkt naar behoeften en ontwikkelingen in de markt, is de pineut. Dat geldt óók voor telecombedrijven. Om ook in 2020 succesvol te zijn, dienen zij een aantal belangrijke zaken in het achterhoofd te houden.
Alles draait om de klantvraag
Tegenwoordig zien steeds meer klanten de voordelen van een cloud-based bedrijf. Het biedt flexibiliteit, zonder grote investeringen of uitgebreid onderhoud. Toch zijn er ook veel klanten die de voorkeur geven aan het gemak en de snelheid van de ‘traditionele’ desktoptelefoon. Aan telecombedrijven de taak om – nu én in de toekomst – de vraag van de klant te achterhalen en elke doelgroep de juiste oplossingen en producten te bieden. Wie de wens van de klant strategisch vertaalt, kan op flexibele wijze inspelen op elke behoefte – van consument tot zakelijk.
Denk daarbij verder dan je eigen product; je levert immers vaak een totaaloplossing. Alleen door je producten vorm te geven als een ecosysteem, inclusief naadloze samenwerking, kun je voldoen aan de klantvraag op korte en lange termijn. Vraag je daarbij ook af: welke netwerken gebruiken mijn klanten? Men werkt niet meer enkel met vaste telefonienetwerken. Bedenk dat er alleen al in Nederland zo’n negentig VoIP-aanbieders zijn, en je begrijpt dat je producten geschikt en gecertificeerd moeten zijn voor honderden partijen – wil je succesvol zijn.
Strategie? Wees flexibel
Je strategie is een belangrijke leidraad, maar vergeet deze niet op tijd aan te passen. De technologie gaat immers sneller dan je denkt. Veel organisaties starten met een productportfolio gericht op kleine bedrijven, maar verleggen op den duur hun focus naar middelgrote en grote organisaties. Dat vereist een andere strategie.
Grote organisaties hebben andere functies nodig, zoals mogelijkheden tot beveiliging en beheer op afstand. Zorg ervoor dat je de juiste ontwerpers en ontwikkelaars onder de arm neemt om aan deze behoeften te voldoen. Maar denk ook aan een ander verkoopmodel. Stel dat je huidige verkoopmodel vooral is gericht op kleine, lokale resellers. Dan is het belangrijk dat zij voldoende uitgerust zijn om in de toekomst ook middelgrote en grote organisaties van dienst te zijn. Uiteindelijk is hun business immers ook jouw business!
Teamwork is de sleutel
De markt verandert, maar hoe haak je daar als organisatie op in? Over het algemeen geldt: je kunt niet van focus, positie of strategie veranderen zonder je werknemers erbij te betrekken. Je mensen hebben een duidelijk overzicht nodig van de ideeën van je bedrijf, moeten weten waar je heen wilt en wat je intenties zijn. Wees daarom open en eerlijk, en bespreek je strategie en visie regelmatig met medewerkers van verschillende afdelingen van je organisatie – van sales tot development en productmanagement.
Daarnaast zijn het je werknemers die weten wat er bij de klant leeft. Zij vertegenwoordigen immers de klant. Vergeet daarom vooral niet te luisteren! Want uiteindelijk is het succes van je bedrijf altijd een teamresultaat.
Ron Cottaar, marketing directeur bij Gigaset pro