Elke moderne onderneming gebruikt op een of andere manier de diensten van een hosting provider. Van websites, e-mails tot en met internetdomeinen aan toe. Je gaat er natuurlijk vanuit dat alles werkt en dat je hosting provider alles draaiende houdt. Maar we weten ook allemaal dat er wel eens iets niet ‘up’ kan zijn. Wat doe je dan? Heb je de juiste mensen om je heen en heb je de juiste mogelijkheden om dit op te lossen?
De keuze van een zakelijke provider is een belangrijke beslissing. En geen makkelijke, want het aanbod is overweldigend. Als je de juiste keuze maakt, zal dat zich vertalen in stabiliteit en vakkundige ondersteuning voor zakelijk succes. Maar als je de verkeerde keuze maakt, loop je kans op downtime, beveiligingsincidenten en diverse andere problemen die de klantrelaties op het spel kunnen zetten. Want bij het kiezen van een provider spelen veel factoren een rol. Hoe maak je onderscheid tussen de aanbieders? Niet te groot, niet te klein. En waar let je eigenlijk precies op bij het kiezen? Je wilt natuurlijk dat je hosting provider alles aanbiedt waarnaar je op zoek bent, maar wat zoek je dan eigenlijk?
Ervaring en expertise
Er bestaat geen universele oplossing voor het vinden van de juiste hosting provider. Elk bedrijf heeft weer andere behoeften. Hoewel sommige hosting-partijen er prat op gaan dat zij de laagste tarieven op de markt aanbieden, zouden ervaring en expertise hoog op de lijstjes met inkoopcriteria moeten staan.
Als je kiest voor een hosting provider met veel bewezen ervaring in dienstverlening aan jouw branche of bedrijven met hetzelfde specialisme als je organisatie, voorkom je daarmee een hoop ellende. Je provider zal immers bekend zijn met de belangrijkste problemen binnen de branche en daar een passende oplossing voor kunnen aanbieden. Het is dus belangrijk dat een provider duidelijke antwoorden heeft op de manier waarop deze omgaat met de technische uitdagingen (en kansen) in je branche. Laat je niet in een positie manoeuvreren waarin de provider je als proefkonijn gebruikt om wegwijs te worden in een nieuwe markt.
Prestaties en betrouwbaarheid
Welke prestatieniveaus verwacht je van een IaaS-provider? Dat is misschien een lastige vraag, maar het is van cruciaal belang dat een hosting provider met je aan tafel gaat zitten om de behoeften in kaart te brengen en vervolgens een oplossing aandraagt die op zijn minst aan de minimale eisen voldoet.
Mogelijk is dit de eerste keer dat je te maken krijgt met service level agreements (sla’s). Dit zijn prestatiegaranties van de hosting provider die contractueel worden vastgelegd. Neem die kritisch onder de loep, zodat je precies weet wat je van de investering kunt verwachten.
Verder zou de hosting provider moeten kunnen aantonen dat die over een uitstekend curriculum beschikt qua betrouwbaarheid. Helaas zijn er ook incidenten bekend waarbij er door menselijke fouten of technologische storingen meerdere bedrijven tijdelijk uit de lucht waren. Dit brengt uiteraard ook financiële gevolgen voor ondernemingen met zich mee. Hierdoor is het van groot belang om bij het kiezen te kijken of er volledig redundante datacenters en netwerkinfrastructuren aanwezig zijn. Hiermee ben je ook in crisissituaties van optimale beschikbaarheid en prestaties verzekerd.
Locatie, locatie, locatie
Elk bedrijf dat de opslag, het beheer en de beveiliging van bedrijfsgegevens uitbesteedt, zou moeten weten in welk deel van de wereld die data zich bevindt. Ondernemingen in gereguleerde markten moeten hier extra aandacht aan besteden. Want in sommige gevallen kan het nodig zijn dat hun data binnen de landsgrenzen blijft.
Het is dus belangrijk om na te gaan of de hosting provider ondersteuning kan bieden in alle regio’s waarin je zaken doet. Hoe meer je buiten de landsgrens werkt, des te belangrijker het is om voor een partij te kiezen die je in diverse landen aan vlekkeloze dienstverlening kan helpen. Vaak komen er problemen aan het licht, zodra bedrijven een internationale expansieslag doormaken. De hosting partner die geknipt was voor het land van vestiging, blijkt dan ineens volstrekt ongeschikt. Het is dus belangrijk om een vooruitziende blik te hanteren.
Ondanks de sterke collectieve nadruk op cybersecurity in de hosting-sector is er sprake van verschillende beveiligingsstandaarden. En er verschijnen met de regelmaat van de klok nieuwsberichten over beveiligingsincidenten bij hosting providers. Het is belangrijk om de doopceel van hosting-bedrijven te lichten. Vraag naar hun accreditaties en ervaring op beveiligingsgebied. Staar je niet blind op incidenten uit het verleden, maar ga daar evenmin aan voorbij. En vergeet niet om de dienstenvoorwaarden van de provider kritisch onder de loep te nemen. Dit is nodig om te weten waar diens verantwoordelijkheid voor de beveiliging ophoudt en die van jou begint.
Vergeet service niet
Gebrekkige service is een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven van hostingprovider wisselen. Als je te maken krijgt met een technisch probleem of nieuwe marktontwikkelingen (positief dan wel negatief) is dat het moment waarop je hosting-partner je met vakkundige ondersteuning terzijde zou moeten staan.Goede service uit zich op diverse manieren. De juiste hosting provider zal blijk geven van gedegen inzicht in je bedrijfsactiviteiten en zakelijke doelstellingen en in staat zijn om snel een omgeving voor je in te richten en je daar vertrouwd mee te maken. Goede service houdt ook in dat de provider tickets snel afhandelt en dat je de juiste mensen op de juiste plaats beschikbaar hebt om problemen zo snel mogelijk op te lossen, mochten deze zich voordoen.
Het is dan ook slim om onderzoek te doen. Vraag klanten van verschillende hosting providers naar hun ervaringen. Dit kost misschien wat meer tijd, maar hierdoor krijg je wel een beter beeld van het vermogen van de hosting providers. Uiteraard wil je een hosting provider die op alle punten goed scoort en ook nog qua tarief bij je past. Het kiezen van de juiste hosting provider zorgt ervoor dat problemen snel opgelost kunnen worden en dat ze de mensen aan boord hebben om deze problemen in de toekomst te voorkomen.
In de eerdere discussie op een opinie van een technical evangelist van Leaseweb stelde ik dat het controleren van de merites van de dienstverlener om meer gaat dan de techniek. Je wilt tenslotte voorkomen dat je in zee gaat met een plof-BV die je gouden bergen beloofd met cloud computing maar uiteindelijk je diepe dalen van teleurstelling levert. Ik denk dat meeste lezers niet meer weten wie Kim (be)Dotcom was en wat er zo’n 6 jaar geleden gebeurde met Megaupload:
https://blog.leaseweb.com/2013/06/19/statement-on-former-client-megaupload/
Ik heb nog ergens het interview met Financieel Dagblad over het debacle met de ‘USB-stick in cloud’ zoals ik het toen stelde. Dat Megaupload niet reageerde op bericht van Leaseweb dat de data – waarvan de bewaarkosten extreem laag waren omdat tape niet zoveel kost – gewist gingen worden lijkt me gezien de toenmalige situatie waarin Kim (be)Dotcom verkeerde niet zo verrassend. Het locatie, locatie en nogmaals locatie verhaal aangaande data van de CTO is dan ook onzin door de eigen verklaring over eigenaarschap van de (virtuele) servers:
“For clarity, these servers were not owned by MegaUpload, they were owned by Leaseweb.”
Dat je servers van een ander gebruikt is prima maar zorg er wel voor dat het juridische eigendom van datadragers geen punt van discussie kan worden, de dataportabiliteit van tapes is trouwens nog altijd ongekend want hiermee verplaats je PB’s in minuten als ik kijk naar de capaciteit van één koffer met LTO-8 tapes. Het gewicht van een equivalent in disks is ongeveer 2000 kilo en de tijd die nodig is om 1PB over het netwerk te veplaatsen wordt niet uitgedrukt in minuten maar weken.