Als ict-ondernemer ben je erg druk. Je bedrijf managen, nieuwe innovaties bijhouden, offertes maken en zorgen dat je personeel op tijd bijgeschoold wordt. Je investeert veel in kennis van je mensen, zowel commercieel als technisch. En daar ben je trots op. Maar weten jouw (potentiële) klanten óók hoe het bedrijf zich ontwikkelt, welke kennis je in huis hebt en wat je toegevoegde waarde is? Nee? Zonde, want daar laat je veel kansen mee liggen!
Natuurlijk snap je het belang van communiceren met (potentiële) klanten. Daarom ben je druk bezig met het voeren van reclame, zoals een advertentie in kranten en magazines of sponsor zijn bij een sportvereniging. Maar welk ict-bedrijf doet dat niet?
Heb je er wel eens over nagedacht om (potentiële) klanten te vertellen over jouw meerwaarde? Hoe jij ervoor zorgt dat zij zo efficiënt mogelijk kunnen werken met de juiste inzet van moderne technieken? Ieder ict-bedrijf heeft zijn eigen werkwijze en specialismes. Juist door die werkwijze en specialismes te communiceren gaan (potentiële) klanten veel meer het verschil zien tussen jouw bedrijf en andere aanbieders van ict.
Communiceer geen techniek
Er zijn hier talloze middelen voor. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, blogs, klantverhalen en social media. Het gaat echter niet zozeer om welk middel je inzet, maar op welke manier je dit doet. In 2016 gaat het namelijk niet meer alleen over techniek, maar om het doel wat je wilt bereiken met deze techniek. Het verkopen van een oplossing. Dit is een essentieel verschil om te onthouden wanneer jij je klanten een duidelijk en aantrekkelijk verhaal wilt vertellen.
Het gaat er voor jouw klant niet om welke producten zij krijgen maar wat zij ermee kunnen. Een klant wordt niet blij van ‘hosted exchange’ en een terminal server. Hij wordt blij als ze op een efficiënte manier online communiceren en overal en altijd kunnen werken.
Tip
Maak eens een ronde langst je huidige klanten en vraag ze waarom ze hebben gekozen voor jouw bedrijf en niet de concurrent. Kijk daarnaast eens kritisch naar al je marketinguitingen. Praat je daar over techniek of het einddoel wat je met die technieken kan bereiken? Vergelijk vervolgens het verhaal van je klanten met je marketinguitingen en pas het aan waar nodig.