Hoewel de gedachte aan een eventuele toekomst van een geautomatiseerde workforce misschien eng is, zal de kunstmatige intelligentie (ai) revolutie veel mogelijkheden creëren voor zowel bedrijven als individuen. Geen enkele sector blijft onaangetast en ai is ineens overal.
Zelfs eeuwenoude bedrijven lopen gevaar om enorm achterop te raken in kennis, als ze niet snel in de pas gaan lopen met de digitale ontwikkelingen. Gelukkig kan met de juiste aanpak nog een hoop gered worden.
Wees er snel bij
Allereerst: Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) zal de mens nooit vervangen, maar juist ondersteunen en daardoor ons leven makkelijker maken. Alles wordt uiteindelijk ‘smart’. Bruggen, wegen en medische apparatuur; elk apparaat zal uiteindelijk communiceren met de computer. En dat is handig, want het voorwerk wordt ons zo uit handen genomen, waardoor voor de mens slechts nog de finishing touch rest.
De meest urgente – menselijke – beslissingen worden sneller genomen, omdat ai al voor u heeft uitgesorteerd wat daarin het meest prioriteit heeft. Zo kunnen er ontzettend veel klantervaringen, bedrijfsprocessen, producten en organisaties profiteren van intelligente systemen.
Een goed voorbeeld van een sector waarin dit nu al gebeurt, is – naast de zorg – de financiële. Zo heeft de ING recentelijk een ai-app geïntroduceerd die zakelijke klanten in staat stelt hun werkkapitaal efficiënter te beheren door voorspellende inzichten op basis van artificial intelligence.
Aanpassen moet
Bedrijven moeten intensievere relaties aangaan met klanten, partners en medewerkers om te kunnen concurreren en groeien. Dit vereist data en analyses, die geoptimaliseerd worden door machine learning en geavanceerde ai. Deze gegevens worden vervolgens gecombineerd met menselijk inzicht, datamanagement en kennis en zo omgetoverd tot hapklare informatie.
Data zorgen ervoor dat er meer en meer maatwerk wordt geleverd. Zo kan ai de persoonlijke relatie tussen de verkoper en de klant verbeteren. Uiteindelijk zal ieders werk en leven door data worden beïnvloed, maar – zoals Darwin ooit al stelde – aanpassing is nou eenmaal nodig om te overleven. Bovendien kan een bedrijf dat focust op verbetering van het huidige personeel in plaats van de vervanging daarvan, rekenen op gemotiveerde werknemers uit deze nieuwe generatie die prima samen kan werken met de nieuwe machines.
Werkplek van de toekomst
De hamvraag voor zowel it-afdelingen als directies op dit moment is hoeveel werk er binnen de komende vijf jaar gedaan zal worden door machines, en welk deel van de arbeidsbevolking daardoor overbodig wordt. Niemand weet het nog. En dat is lastig, aangezien we ons toch moeten voorbereiden op de toekomst. De banen die het veiligst zijn, zijn dan ook die waarin het meeste creativiteit of kritisch denkwerk vereist is. Dat kan ai nog net niet aan.
We moeten de jongere generatie deze ‘soft skills’ dus weer aanleren. Wanneer we deze nieuwe lichting dan aan het werk zetten naast de nieuwe ‘machines’, in plaats van ze tegen te werken, dan kunnen er nieuwe producten, diensten en branches voor de digitale economie worden bedacht.
Door hier voor een agile aanpak te kiezen, kan er snel worden ingespeeld op de waarschijnlijke tekortkomingen in de torenhoge verwachtingen vanuit de klant.
Ai heeft onnoemelijk veel mogelijkheden om producten en branches persoonlijker, sneller, veiliger en slimmer te maken. Met de juiste voorbereiding, training en planning hoeft de toekomst van ai niet als bedreiging te worden gezien, maar als een echte kans.
Benjamin Pring is directeur Centre for the Future of Work bij Cognizant
“Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) zal de mens nooit vervangen , maar juist ondersteunen en daardoor ons leven makkelijker maken. Alles wordt uiteindelijk ‘smart’. Bruggen, wegen en medische apparatuur; elk apparaat zal uiteindelijk communiceren met de computer. En dat is handig, want het voorwerk wordt ons zo uit handen genomen, waardoor voor de mens slechts nog de finishing touch rest.”
Niet in zijn geheel maar mogelijk zijn er nog maar een fractie van de mensen nodig omdat het eigenlijk volledig geautomatiseerd is. Dus stel dat er van de 100 banen er 90 verloren gaan zal dat voor die 90 werknemers toch lijken alsof hun baan weg is. Een en ander hangt af van de snelheid waarmee dit zal gaan. Als het echt snel gaat is dit niet met natuurlijk verloop op te vangen.
“Zo kan ai de persoonlijke relatie tussen de verkoper en de klant verbeteren.”
Wel leuk als uiteindelijk de AI van de verkoper met de AI van de klant communiceert en dit een op zichzelf staand proces wordt.
“De banen die creativiteit of kritisch denkwerk eisen zullen nimmer verloren gaan. Deze kunnen kunstmatige intelligentie nog net niet aan.”
Sterke uitspraak. Ik denk dat ook die banen door AI kunnen worden vervangen. Wel is de vraag wat de definitie van creatief of kritisch denken is. Als iedereen zijn hoop richt op die paar creatieve en kritische banen zijn er natuurlijk wel veel teveel mensen voor die paar banen.
Ik denk persoonlijk dat banen waar handen voor nodig zijn (politie, bouwvakkers, schilders, verpleging, bejaardenverzorging, loodgieters) veel baanzekerder zijn.
Mogelijk dat al het andere ‘intelligente werk’ straks door computers wordt uitgevoerd.
Computers worden slimmer terwijl mensen juist dommer worden.
De keuzes die nu gemaakt worden zullen essentieel zijn voor de toekomst van ons nageslacht. Dat wij door juichende marketeers worden voorgehouden dat het allemaal geweldig gaat worden is alles behalve realistisch. Dat de mens in de 21e eeuw nog steeds honger, armoede en oorlogen kent geeft ons te denken dat wij onze prioriteiten nog lang niet op orde hebben.