Een goed initiatief om honderdduizenden basisschoolkinderen kennis te laten maken met programmeren en coderen. Nu software voor steeds meer bedrijven een levensader is, kun je deze vaardigheden niet vroeg genoeg aanleren wat mij betreft. De actie zou doorgetrokken mogen worden naar het voortgezet onderwijs. Toevallig bezocht ik afgelopen weken met mijn zoon diverse middelbare scholen en daar valt me op dat er – in mijn ogen – nog te weinig aandacht is voor het it-vak. Daarom vijf ideeën voor wat je later met het oog op software kwaliteit kunt worden in onze sector.
1: Productmanager
Als product manager ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige marktproducten. Deze producten zijn in deze tijd veelal softwareproducten en het commercieel succes van bedrijven hangt daarmee samen. Een dynamische baan dus.
2: DevOps-specialist
Dit is een samentrekking van development (ontwikkeling) en operations. Van de specialist vraagt het om een brede kennis van de ontwikkeling van applicaties. Je moet wel tegen druk bestand zijn. Organisaties willen nieuwe applicaties namelijk steeds sneller naar de markt brengen.
3: Enterprise-architect
Dit zijn mensen die aandacht hebben voor details als het gaat om software kwaliteit. Ze zijn in hun element als ze overzicht hebben over het gehele proces. Uiteindelijk zijn ze pas tevreden als de hele keten profiteert van hun werk.
4: Testengineer
Deze professionals zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het gehele testtraject van software. Ze houden daarbij rekening met eventuele risico’s, mogelijke schade, beschikbare tijd en klantverwachtingen.
5: Softwareconsultant
Als consultant geef je klanten een professioneel advies welke software oplossing het best past bij hun doelstelling. Je hebt verstand van techniek, maar ook uitstekende communicatieve vaardigheden nodig. Je moet mensen immers kunnen overtuigen.
Stuk voor stuk interessante beroepen voor de toekomst. Maar als ik het rijtje zo onder elkaar zie staan snap ik dat het op het eerste gehoor niet direct duidelijk is. Daar hebben we als sector nog wel wat werk te doen. Suggesties voor nieuwe functienamen voor mooi werk in het softwarekwaliteitsdomein verneem ik graag. Als branche zitten we in ieder geval te springen om nieuwe medewerkers.
Eens dat men al jaren gewoon de mogelijkheid links laat liggen hier eindelijk eens iets een mee aan te gaan doen. Gezien mijn ervaringen met het lager onderwijs is dat in elk geval geen goed plan. De kinderen daar hebben het al druk genoeg met de bestaande lesstof en tijdsindeling en spelen daarnaast nog veel te graag.
‘Talent’ (h)erkennen
Er is nog steeds geen eenduidige of generieke manier die inzicht geeft in de aangeboren aanleg en soft skills van de kinderen op de lagere school. Cito is wat dat betreft een volkomen uitgerangeerde optie. Je ziet het nog veel te vaak mis gaan in de eerste twee jaren van het vervolgonderwijs waar het enorme percentage verkeerd gekozen onderwijsrichtingen een veel groter probleem is.
Als je namelijk al vroeg inzichtelijk weet te maken of iemand uberhaupt ‘het’ wel in zich heeft, kun je daar het best wat later in het onderwijs mee aan de slag. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een uur in de week op het voortgezette in de twee brugjaren om eens te beginnen. (?!?)
Toekomstige IT-ers
Die komen vaak wel boven drijven is mijn ondervinding omdat zij spelenderwijs een ‘appje’ freubelen en langzaam aan er al of niet in verder gaan. Waar me dunkt, veel meer behoefte aan is nu eindelijk eens een goed begin te maken met gewoon een generieke basis IT opleiding waar de materie eindelijk eens aan iedereen eenvoudig word uitgelegd zodat men ook eindelijk eens eenduidig in en met IT om gaat.
Een ander ding is….
Automatiseren betekend in de regel mensen uitfaseren. Op elk vlak waar je dat implementeert. Uiteindelijk faseer je dan ook die IT professional uit. Occupational hazard zullen we maar zeggen.
Eens dat men al jaren gewoon de mogelijkheid links laat liggen hier eindelijk eens iets een mee aan te gaan doen. Gezien mijn ervaringen met het lager onderwijs is dat in elk geval geen goed plan. De kinderen daar hebben het al druk genoeg met de bestaande lesstof en tijdsindeling en spelen daarnaast nog veel te graag.
‘Talent’ (h)erkennen
Er is nog steeds geen eenduidige of generieke manier die inzicht geeft in de aangeboren aanleg en soft skills van de kinderen op de lagere school. Cito is wat dat betreft een volkomen uitgerangeerde optie. Je ziet het nog veel te vaak mis gaan in de eerste twee jaren van het vervolgonderwijs waar het enorme percentage verkeerd gekozen onderwijsrichtingen een veel groter probleem is.
Als je namelijk al vroeg inzichtelijk weet te maken of iemand uberhaupt ‘het’ wel in zich heeft, kun je daar het best wat later in het onderwijs mee aan de slag. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een uur in de week op het voortgezette in de twee brugjaren om eens te beginnen. (?!?)
Toekomstige IT-ers
Die komen vaak wel boven drijven is mijn ondervinding omdat zij spelenderwijs een ‘appje’ freubelen en langzaam aan er al of niet in verder gaan. Waar me dunkt, veel meer behoefte aan is nu eindelijk eens een goed begin te maken met gewoon een generieke basis IT opleiding waar de materie eindelijk eens aan iedereen eenvoudig word uitgelegd zodat men ook eindelijk eens eenduidig in en met IT om gaat.
Een ander ding is….
Automatiseren betekend in de regel mensen uitfaseren. Op elk vlak waar je dat implementeert. Uiteindelijk faseer je dan ook die IT professional uit. Occupational hazard zullen we maar zeggen.
DevOps specialist klinkt mij wat vreemd in de oren. Bij DevOps gaat het om samenwerking in de gehele keten, van productidee tot klanten die het product daadwerkelijk gebruiken.
Hoe kan iemand in zo’n breed gebied specialist zijn?
Wat DevOps helpt is als professionals samenwerken en communiceren. Samen software leveren waar klanten echt iets aan hebben.
@Ben Linders: een goede beschrijving is soms best lastig.
In het verleden meegemaakt dat men bijv. configuration manager omschreef als “librarian”. Krijg je best wel wat mismatches binnen.
Zo ook met de groep waar ik nu in zit. We doen een mix van ALM (application lifecycle management), configuration management, releasing, buildmanagement, ondersteuning van testmanagement/testautomatisering, stukje IT- en usermanagement. Hoe noem je zo iemand nu zodat je de juiste personen binnenkrijgt? We noemen het nu devops, maar dat dekt eigenlijk weer niet de hele lading
@PaVaKe Ben ook CMmer geweest zoals je weet. Bij librarian denk ik aan heel iets anders, snap de verwarring 😉
Het leuke van DevOps (en eigenlijk ook van Agile) is dat je in rollen gaat denken in plaats van in functies, en kijkt naar verbinding en de bijdrage in de samenwerking. Voor skills is een T profiel veelal wenselijk, diepere kennis in een of meer expertisegebieden en voldoende algemene kennis en vaardigheden om met andere specialisten te kunnen samenwerken.
Om de juiste persoon te vinden is inderdaad vaak lastig omdat bij vacatures nog vaak met functies wordt gewerkt ipv rollen. Configuration/releasemanager met DevOps ervaring misschien?