In de pre-Covid-wereld wist je ongeveer wat je te wachten stond omdat ontwikkelingen zich afspeelden binnen de kaders van hetgeen redelijk te voorspellen was. Vervolgens nam Covid-19 alle kaders weg. Nu maken we ons op voor het ‘nieuwe normaal’. Nog onduidelijk is wat dat met zich meebrengt. De it-afdeling in organisaties loopt daarbij voorop. Het is interessant om te zien welke ontwikkelingen zich daar afspelen.
Toen de pandemie uitbrak, moest it er als een razende de infrastructuur en applicaties in staat stellen om werken op afstand veilig te ondersteunen. Niet voor die paar ambulante medewerkers, maar voor de hele organisatie. Sommige bedrijven schakelden moeiteloos over, bij andere kostte het tijd.
Wat ook aan het licht kwam, is dat de digitale apparatuur die werknemers thuis gebruiken, niet zelden geavanceerder is dan die ze op kantoor gebruiken. Voor veel medewerkers voelt het op kantoor of ze een paar jaar terug in de tijd stappen. Een belangrijk aandachtspunt voor de terugkeer naar het nieuwe normaal is dus zeker: zorg voor up-to-date digitale ondersteuning die helpt om het werk makkelijker, maar ook prettiger en boeiender te maken.
Is locatie nog een factor bij het werk?
Uiteindelijk is die overstap in zijn algemeenheid soepel verlopen. Dat mag je gerust een topprestatie van de cio’s en it’ers noemen. Hoewel, als je net als ik oud genoeg bent om de issues rond Y2K te hebben meegemaakt, weet je dat dat ook een kwestie van opvatting is. Toen de gevolgen van Y2K reuze bleken mee te vallen, waren sommigen blij met de inspanningen van it. Anderen zagen in de vlekkeloze overgang naar het nieuwe millennium het bewijs dat het allemaal opgeklopte bangmakerij was.
It moest bij de start van de pandemie niet alleen de organisatie overzetten naar remote, maar ook zelf vanuit huis werken. Dat bleek prima te gaan. Wat de vraag opwerpt of locatie nog een factor is bij het werk. En als je vanaf elke plek kunt werken, kun je medewerkers ook overal werven. Dan is je wereld je arbeidsmarkt, maar heb je bij werving ook te maken met wereldwijde concurrentie.
Door Covid-19 vervaagde het onderscheid tussen lokaal en globaal. Die ervaringen hebben er ook toe geleid dat organisaties opnieuw moeten nadenken over wat ze op lokaal en wat op globaal niveau regelen.
Cloud is de sleutel tot succes
Bij het overschakelen naar op afstand werken, blijken organisaties die grotendeels of volledig in de cloud werken een grote voorsprong te hebben. Oliver McKenna, cto bij Workday, noemt de cloud zelfs de belangrijkste factor voor succes. ‘Alleen met een solide en schaalbaar platform, dat in staat is om te reageren op ontwikkelingen, dat open staat voor connecties met andere toepassingen, kun je voldoende agility realiseren.’ Juist die agility, daar gaat het om. Die is nodig om bij onverwachte omstandigheden niet in de paniekmodus te raken en snel te kunnen schakelen. Dat geldt voor it, maar vooral voor de hele organisatie.
Frontlinie
Hoe we uit deze schokgolf en de volgende komen, hangt af van de mate waarin we klaar zijn voor verandering. Misschien moeten we er vooral rekening mee houden dat onzekerheid voortaan het nieuwe normaal is. Weet dan dat it in de frontlinie van de verandering zit.
Hoewel de Y2K problematiek alweer enige tijd achter ons ligt weet ik nog dat het niet alleen opgeklopte bangmakerij was ondanks dat de grote problemen uitbleven. Er waren namelijk wel degelijk enkele issues die impact op de bedijfsvoering hadden kunnen hebben als ze niet vooraf geïdentificeerd en opgelost waren. Het is dan ook weer het gebruikelijke verhaal want als iets goed gaat dan is het bangmakerij en moet het goedkoper met als gevolg dat het stuk bezuinigd wordt door de boekhouders. Zo ook met het globale werkgeversschap waarbij arbeid naar lagelonen geëxporteerd wordt met als gevolg een verlies aan kwaliteit want het culturele verschil waar ebook Bertje het altijd over heeft gaat tenslotte vooral om onverschilligheid aan de andere kant van de lijn. Laat die tolken dan ook maar lekker stikken, ze lulden toch slecht Nederlands en meer dan een nummer waren ze niet.