Toen ik het Cloud Center of Excellence (CCoE) in een eerdere blog introduceerde, schreef ik al dat het CCoE de rode draad moet zijn voor alle best practices in de cloud. In dit laatste artikel over het onderwerp zal ik bespreken hoe het CCoE profiteert van deze best practices, en deze zelfs aandrijft, bij de stap naar de cloud.
Voor een CCoE is het erg lastig om te slagen als het niet gesteund wordt vanuit de boardroom. Het is belangrijk dat leidinggevenden mensen kiezen die het meest geschikt zijn voor het team, en hen van hun huidige werkzaamheden vrijstellen. Daarbij is het ook belangrijk dat duidelijk blijft aan wie mensen moeten rapporteren, en wie de leiding heeft. Als het CCoE goed rendeert, zullen cloud gebaseerde-oplossingen het dominante onderdeel van de infrastructuur worden. Goed leiderschap en de bereidheid om meer geld in het team te investeren, zijn daarbij belangrijk.
Het opleiden van werknemers
Het CCoE moet het voortouw nemen in het opleiden van de organisatie op het gebied van clouddiensten, hoe deze het best gebruikt kunnen worden, en hoe deze een bedrijf ondersteunen. Laat CCoE-medewerkers daarom zoveel mogelijk certificeringen halen en trainingen volgen, zodat ze in staat zijn collega’s te helpen. Toen ik nog bij Dow Jones werkte, hield ons DevOps-team meerdere keren per jaar ‘DevOps-dagen’, voor iedereen die meer wilde leren – iets dat inmiddels bij veel organisaties navolging vindt.
Experimenteren
Het CCoE biedt de rest van de organisatie handvatten om snel te experimenteren, en zorgt voor goede veiligheid. Door reference architectures te implementeren voor standaardapplicaties en één of meer continue integratieplatforms in te richten kan het CCoE businessunits helpen met experimenteren. Daardoor leert, faalt en voegt de gehele organisatie waarde toe – en een stuk sneller dan eerst.
Partners
Partners zijn er om de cloud-strategie te versnellen. Het CCoE kan op zijn beurt helpen juist de partnerstrategie te versnellen. Je kunt het CCoE vragen om nieuwe tools te evalueren, en best practices te formuleren voor hoe de nieuwe lichting cloud-gereedschappen en cloud-consultants in een complexe bedrijfsomgeving geïntegreerd kunnen worden. Het CCoE moet het gesprek aangaan met de juridische afdeling, inkoop, beveiliging en andere stakeholders, zodat ze de benadering van de cloud begrijpen, en welke rol partners voor een organisatie kunnen spelen.
Hybride
De cloud is geen alles-of-niets-propositie. Elke organisatie dat gebruik maakt van it, zal een bepaalde vorm van hybride architectuur draaien. Het CCoE hoort de hybride strategie voort te stuwen, en te zorgen dat cloud en lokale hard- en software beter met elkaar kunnen samenwerken. In mijn tijd bij Dow Jones was kwam onze eerste hybride aha-erlebnis toen we een native cloud-applicatie ontwikkelden en aan onze lokale systeem voor identiteitsmanagement koppelden.
Cloud-First
Op een gegeven moment zal het CCoE aan sommige (en uiteindelijk alle) businessunits bewijzen dat ze zich beter kunnen afvragen waarom ze de cloud niet zouden gebruiken, in plaats van wel. Door automatisering en reference architectures voor oudere applicaties wordt een bedrijf slagvaardiger, en zal een CCoE merken dat businessunits inderdaad hun heil bij het CCoE zoeken. Dat betekent een enorm verschil met vroeger.
Reeks Cloud Center of Excellence
Stephen Orban schreef een vierdelige reeks over het Cloud Center of Excellence. Lees alle delen:
1. Creëer een Cloud Center of Excellence
2. Welke werknemers leiden het CCoE?
3. De verantwoordelijkheden van het CCoE
4. CCoE als vliegwiel voor cloudmigratie