Klein beginnen, itereren en groeien op basis van geleerde lessen is een terugkerend thema in elke succesvolle Enterprise Cloud Journey. Ik heb het er in mijn artikelen vaak over, en met reden: deze iteratieve denkwijze komt goed van pas bij het samenstellen van een team dat het Cloud Center of Excellence (CCoE) bij een organisatie gaat leiden.
Begin met het selecteren van een klein aantal vooruitstrevende individuen dat zin heeft om te leren, en enthousiast is over de impact van de cloud op hun organisatie. Drie tot vijf mensen zijn al genoeg om het verschil te maken. Evalueer daarna elke impact die het Cloud Center of Excellence (CCoE) heeft op de organisatie, doe aanpassingen, en laat het team groeien als het aantal projecten en de omvang daarvan groeit.
Wie is geschikt?
Managers vragen me vaak naar welk type persoon ze moeten zoeken, en waar ze die kunnen vinden. In mijn ervaring is houding net zo belangrijk als talent, wat betekent dat elke grote organisatie al de juiste mensen in huis heeft om slim gebruik te maken van de cloud. Ga op zoek naar mensen die echt enthousiast zijn en interesse hebben in het leren van iets nieuws. De kans is groot dat je er meer dan genoeg vindt. Het is prima om dat team vervolgens aan te vullen met talent van buitenaf, maar kweek het ook intern – anders wachten alle bedrijven op talent dat er niet is.
Idealiter beschikken de mensen in het CcoE-team over een diverse set achtergronden. Daaronder zijn bijvoorbeeld applicatieontwikkelaars, systeembeheerders, netwerkengineers, beveilgingsexperts en databaseadministrators. De verschillende perspectieven zullen zorgen voor een completer platform. De kennis van al deze mensen over bestaande producten en processen zorgt voor best practices die goed bij de organisatie passen.
DevOps
Deze vermenging van disciplines is één van de redenen waarom het CCoE vaak DevOps wordt genoemd, en waarom de functieomschrijvingen van de teamleden als die van DevOps-engineers klinken. Hoewel DevOps een redelijk nieuwe term is, bestaat het concept in mijn optiek al decennia: het zijn mensen met verschillende achtergronden, die hun horizon willen verbreden en zo meer waarde aan hun organisaties hopen toe te voegen.
Natuurlijk werkt bij elk bedrijf een groep mensen die niet van verandering houdt, maar soms is een klein duwtje in de goede richting voor hen al genoeg. Ik ken bedrijven waar men dit deed door het CCoE te bemannen met één of twee sceptici. Als er in jouw organisatie mensen met invloed werken die weifelachtig tegenover de cloud staan, is het handig om hen te vragen zich bij het CCoE te voegen. Als zij de voordelen van de cloud zien, zullen ze anderen daar ook van overtuigen.
Hoewel deze methode risicovol is, heb ik hem al in meerdere bedrijven als katalysator zien werken. Als een CCoE zich hoog genoeg in de organisatie bevindt, zorgt het voor blijvende en belangrijke verandering.