Huawei is opgericht in 1987 door Ren Zhengfei met een startkapitaal van 3500 dollar in Shenzhen. In de jaren tachtig, onder het economisch stimuleringsbeleid van Deng Xiaoping, werd Shenzhen benoemd als een Special Economic Zone en zo kon Huawei in eerste instantie groeien. Ondanks de toenemende groei in het aantal telefoonaansluitingen in China, had Huawei het in de eerste jaren erg lastig. Met de komst van Westerse telecombedrijven zoals Lucent, Ericsson, Nokia, Siemens, Alcatel was er veel concurrentie. Daarnaast waren er grote Chinese telecombedrijven die dominant waren in de grote steden.
Huawei begon in eerste instantie met het leveren van netwerken in de buitengebieden waar het na een aantal succesvolle jaren ook steeds meer naar de grote steden ging trekken. Inmiddels is Huawei uitgegroeid tot een bedrijf met 150.000 werknemers die in 170 landen opereert en heeft het in de eerste helft van 2014 een wereldwijde omzet gemaakt van 21,9 miljard dollar.
Huawei is begonnen in de carriermarkt waar het leverancier is van complete netwerken voor telecomoperaters zoals KPN en T-Mobile. Dit is de grootste tak binnen Huawei, 70 procent van de totale omzet wordt hier gegenereerd, en dit is ook de tak waar Huawei groot mee is geworden. In Nederland werkt Huawei onder andere samen met KPN aan het 4G netwerk en Met T-Mobile heeft Huawei het Single-Ran project lopen, waarbij alle vijfduizend antennestations van T-Mobile in Nederland worden voorzien van Huawei SingleRAN (Radio Access Network) apparatuur, een geïntegreerd radionetwerk dat 4G ondersteunt. Inmiddels levert Huawei ook diensten aan Tele2, Vodafone en Ziggo.
De tweede Business Group is Consumer. In eerste instantie leverde Huawei toestellen via operators. Deze werden steeds beter, kregen mooier design en uiteindelijk besloot Huawei onder eigen merknaam toestellen te verkopen. Huawei heeft grote ambities voor de consumentak. Wereldwijd wil Huawei in 2015 de derde speler op deze markt zijn. Deze ambitie werd in 2013 al behaald toen het de nummer drie werd als het gaat om aantal geleverde smartphones (10,6 miljoen stuks tegen 63,7 miljoen voor Samsung). Nu het deze positie in de markt heeft wil Huawei het gat met Apple en Samsung significant verkleinen. Dit wordt een grote uidaging, want van een puur b2b-merk wordt Huawei nu een echt consumentenmerk. Huawei richt zich met smartphones en tablets op het hele spectrum, van budget toestellen tot de high-end toestellen.
Binnen de Enterprise Business Group (EBG) levert Huawei ict-producten en oplossingen voor de zakelijke markt. Dit kan gaan om modems en routers, maar ook om geavanceerde oplossingen voor big data en cloud computing. Daarbij richt Huawei zich op vijf segmenten: overheid, educatie, gezondheidszorg, de transportsector en de internrt service provider (isp)-wereld. Wereldwijd is de EBG de snelst groeiende divisie binnen Huawei en levert het innovatieve oplossingen tegen een concurrerende prijs en deze oplossingen zijn meestal specifiek afgestemd op het marktsegment. In de toekomst zal alles met elkaar verbonden zijn en met de cloud worden aangesloten. Dit zal enorm veel informatie en data genereren waarmee veel zakelijke kansen zullen worden gecreëerd voor Huawei.
R&D en innovatie
R&D is vanaf het begin één van de pijlers geweest voor het succes vanHuawei. Ren Zhengfei had besloten alle R&D en innovatie in eigen huis te doen en dit heeft ertoe geleid dat het bedrijf vele vooruitstrevende producten en diensten op de markt bracht. In de jaren tachtig was het gangbaar dat Chinese bedrijven met buitenlandse multinationals een internationale joint venture startten om zo toegang tot buitenlandse kennis en technologie te krijgen. Ren Zhengfei zag dat buitenlandse bedrijven niet bereid waren om de nieuwste kennis en technologie aan Chinese bedrijven over te dragen. Daarom heeft Huawei vanaf het begin altijd zijn eigen R&D uitgevoerd om de hoogste kwaliteit producten en diensten aan partners te leveren. Zo had Huawei in 1990 vijfhonderd mensen werken op R&D en slechts tweehonderd in de productie.
Het belang van R&D wordt nog eens onderstreept, doordat jaarlijks tussen de 10 en 14 procent van de omzet naar R&D gaat. Op dit moment zijn ongeveer 45 procent van de 150.000 werknemers betrokken bij R&D.
Tussen 2001 en 2002 barstte de it-bubble in Chiab en ook Huawei had het moeilijk. Voor verdere groei egon het bedrijf zich daarom op het buitenland te richten. Eerst Aziatische landen en vervolgens het Midden- Oosten, Afrika, Amerika en Europa. Huawei kreeg snel voet aan de grond in Azië en Afrika. De VS is de uitzondering omdat de Amerikaanse autoriteiten met beroep op de nationale veiligheid meerdere malen overnames en contracten van Huawei hebben geblokkeerd. Er is echter nooit een enkel bewijs geleverd door de Amerikaanse overheid, maar de angst was wel gezaaid. De carrier-markt is dus heel erg lastig voor Huawei. Daarom richt het bedrijf zich in de VS met name op de consumentak en zakelijke markt.
Op dit moment focust Huawei zich heel erg op Europa waar het nu ongeveer 7700 werknemers heeft en waar de komende jaren vele honderden banen bijkomen. Europa is na China de grootste regio waar Huawei actief is. In 2013, maakte Huawei een omzet van 5,23 miljard dollar in Europa, dat 13,2 procent is van de totale gegenereerde omzet. Europa speelt een belangrijke rol voor de globaliseringstrategie van Huawei. Europa heeft een open industrie, een traditie van vrije handel en een hoog opgeleide beroepsbevolking.
Inmiddels houdt Huawei zich ook bezig met het internationaliseren van het bedrijf en het globaliseren van de kernwaarden en strategiën. Dat is ook noodzakelijk, omdat het bedrijf mondiaal al actief is in 170 landen. Huawei streeft er bijvoorbeeld naar om op internationaal niveau nog steeds de focus op R&D te behouden. Daarnaast hecht Huawei heel veel waarde aan wederzijdse samenwerkingen. In plaats van alleen de beste talenten en ervaren ingenieurs te werven in China, heeft het bedrijf wereldwijd in strategische regio’s R&D-vestigingen opgericht om buitenlandse expertise aan te trekken en R&D-activiteiten te stimuleren.
Zo profiteert Huawei van zowel de low-cost ontwikkelingen in China als de geavanceerde kennis in de ontwikkelde landen. Huawei besteedt ook veel aandacht aan het bouwen van samenwerkingen met gerenommeerde buitenlandse bedrijven in strategische zakelijke en technologische gebieden. Het succes kan worden toegewezen aan de innovatie en geavanceerde producten en oplossingen, terwijl die tegelijkertijd tegen een concurrerende prijs aangeboden kunnen worden.
In 2013 heeft Ren Zhengfei bovendien zijn eerste interview buiten China gegeven in Nieuw-Zeeland, dit onderstreept dat Huawei internationaler wordt en zich meer open stelt. Inmiddels komt 70 ptocent van de omzet van buiten China. Huawei is veel meer een mondiaal opererend bedrijf geworden met het hoofdkantoor in China dan dat het een Chinees bedrijf is dat ook in andere landen opereert.
Huawei in Nederland
De opgang van Huawei in Europa begon in Nederland met het Telfortcontract eind 2004. Inmiddels heeft het bedrijf een hoofdkantoor in Amsterdam, een kantoor in Amstelveen en een nieuw kantoor in Voorburg. In Nederland heeft Huawei ongeveer 575 medewerkers waarvan 70 procent lokaal gerekruteerd is, omdat men van mening is dat kennis van lokale markten onontbeerlijk is. Zo heeft Huawei samenwerkingen met de TU Delft, Universiteit van Amsterdam en de Netherlands-Asia Honours Summer School (NAHSS) om lokale talenten aan te trekken en de dialoog tussen Nederland en China te verbeteren.
In Nederland zijn KPN en T-Mobile de grootste partners van Huawei, waar het onder andere het 2G, 3G en 4Gnetwerk aan levert. Daarnaast werkt Huawei ook samen met Vodafone, Ziggo en Tele2 om Nederland een zo optimaal mogelijk netwerk te leveren.
Huawei heeft nu 150.000 werknemers
In 1987 richtte Ren Zhengfei met 3500 dollar startkapitaal in Shenzhen zijn bedrijf Huawei op. Inmiddels is Huawei uitgegroeid tot een bedrijf met 150.000 werknemers, is het aanwezig in 170 landen en heeft het in de eerste helft van 2014 een wereldwijde omzet geboekt van 21.9 miljard dollar.
Laatste nieuws
Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.
Een succesverhaal dat alleen tot stand kan komen ism met een welwillende overheid. Bij ons is zo’n verhaal dus erg onwaarschijnlijk.
Dit verhaal is idd wel erg in contrast met de lopende ontwikkelingen in Nederland.