Over knoppen indrukken denken we nauwelijks na, tenzij iets niet werkt. Het blijkt allemaal minder eenvoudig te liggen dan je in eerste instantie zou denken, al is er een groep in de samenleving die daar vaak meer mee bezig is, namelijk gamers met mechanische toetsenborden.
Gelukkig wordt er wel onderzoek gedaan naar het indrukken van knopjes. In dit geval door onderzoekers van de Aalto University uit Finland en Kaist uit Zuid-Korea. Een van de onderzoekers, professor Antti Oulasvirta, zegt in een artikel op Eurekalert dat de fascinatie voor het onderzoeksveld komt uit de verwondering over hoe goed de mens zich kan aanpassen aan het drukken op een knop.
Andere manier van drukken
Met andere woorden: we drukken op een andere manier op een pianotoets dan op een knop op een afstandsbediening. Als iemand meer ervaring heeft met het drukken op een specifieke toets, dan zal die persoon goed weten om te gaan met de betreffende knop. Dat laatste dan met betrekking tot timing, hoeveelheid gebruikte energie en betrouwbaarheid. De professor geeft verder nog aan dat het eigenlijk bijzonder is dat we iets kunnen indrukken en niet eens weten hoe het er van binnen uitziet en dat dit over het algemeen goed gaat.
Sinds het wereldwijd sterk toegenomen gebruik van touchscreens, zowel capacitief als resistief, wordt ook meer aandacht besteed aan hoe een knop zich moet gedragen, in sommige gevallen met tactiele feedback, zoals op een telefoon die een kleine trilling meegeeft na indrukken of apparaten die daadwerkelijk reageren op een verschillen in uitgeoefende druk, zoals Force Touch in Mac Books en iPhones.
Maar echt breed onderzoek is hier vooralsnog niet aan gedaan waarbij zowel naar fysieke als virtuele knoppen gekeken werd. Een van de theorieën die de onderzoeksgroep aanhangt, is het idee van Impact Activation. In dat geval wordt een knop geactiveerd wanneer deze met zoveel mogelijk impact de bodem van een toetsenbord raakt.
Preziere
Uit de onderzoeken bleek dat snel drukken veel preciezer werd met Impact Activation dan met gewoon klikken op een normale drukknop van een mechanisch toetsenbord met een Chery MX-switch. Het verschil met een capacitief touchscreen was lager omdat de techniek makkelijker op een touchscreen in te voeren is. De techniek zou wel te gebruiken zijn met speciale optisch-mechanische switches omdat die zowel hard als zacht indrukken kunnen registreren.
Een ander onderzoek liet zien wanneer de beste prestaties naar voren kwamen bij proefpersonen en welke zintuigen daarbij belangrijk waren. Zo bleek dat vingergevoel belangrijker was dan visuele feedback.
Proefpersonen bleken bij fysieke knoppen beter terug te keren op dezelfde afstand van de knop dan bij een touchscreen, waardoor de druk naar beneden minder goed gecontroleerd kan worden dan bij het drukken op een fysieke knop.
De onderzoeken kunnen wellicht zorgen voor betere knopontwerpen voor zowel musici als gamers.