Iedereen die online actief is, heeft te maken met een groot aantal wachtwoorden, pincodes et cetera. De kans om een wachtwoord te vergeten, ligt daarom op de loer. Sezame, opgericht in 2014, biedt hiervoor een oplossing en stelt gebruikers in staat om hun smartphone, in combinatie met een biometrische eigenschap (nu vingerafdruk), te gebruiken om elk van hun wachtwoorden te vervangen.
Computable sprak met Arnout Klaassen tijdens Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo, waar Sezame zich presenteert in het Computable Future Lab.
Klaassen, directeur business development, licht toe hoe de startup op technologisch vlak is begonnen. ‘We zijn gestart met een globaal technisch ontwerp en daarna met het schrijven en vervolgens indienen van het octrooi. Tussen 2014 en 2017 zijn we bezig geweest met het bemachtigen van het octrooi en daarna zijn we pas de markt opgegaan. We bieden nu een volledig gepatenteerde oplossing met een product dat volledig klaar is om uitgerold te worden. Dit betreft plug-ins voor de belangrijkste e-commerce platforms (Magento, WordPress) en sdk’s voor de meest gebruikte ontwikkelings- en productieplatforms zoals SAP, PHP, .Net, Java, Ruby en c-sharp.’
Spin-off-oplossingen
Klaassen vervolgt: ‘Ons product is niet exclusief, zodat het opeenvolgend geïntroduceerd kan worden en elke onderneming het op hun klantenbestand kan introduceren, ongeacht of ze technologisch of niet-technologisch onderlegd zijn. De biometrische informatie verlaat nooit je smartphone en bovendien bewaren we geen informatie, doen we niet aan datamining of aan een ad-based businessmodel.’
Voor de toekomst geeft de directeur business development aan dat Sezame spin-off oplossingen en producten wil maken op basis van de core technologie. Als voorbeeld noemt hij een b2c-product dat binnenkort gelanceerd wordt. ‘Dit nieuwe product heet Sezamesafe en is geschikt voor usb/hdd/cloud-encryptie. Gebruikers kunnen hiermee hun usb, harddisk of cloud-account ontgrendelen met hun vingerafdruk die zich bevindt op hun smartphone.’
Vier oprichters
Ook gaat de directeur in op hoe het team tot stand is gekomen. ‘Er zijn vier oprichters die het initiële team vormden. Ze zijn afkomstig uit verschillende sectoren en hebben diverse achtergronden: technisch, financieel, bedrijfsontwikkeling, marketing/sales en startup ervaring. In de loop van de tijd hebben we mensen met vaardigheden op het gebied van productontwikkeling en voor interne en externe communicatie toegevoegd.’
‘Het initiële bedrijfsplan bestond uit een tweezijdige aanpak, projecten (sdk’s) voor grote bedrijven en plugins voor kleinere bedrijven. Tegenwoordig zijn dit nog steeds twee modellen in ons prijsmodel. Daarnaast hebben wij een white-label oplossing toegevoegd waarin ons product geheel naar de smaak van de klant wordt ingericht. Wij ondersteunen deze oplossingen voor alle soorten bedrijven; van het mkb tot grote ondernemingen.’ Klaassen benadrukt dat het bedrijf gevestigd is in Wenen en in diverse Europese landen lokaal vertegenwoordigd is. In Nederland vervult hij deze rol.
Biometrische sensoren op smartphones
Sezame is een gamechanger, zo meent de business development directeur. ‘Het bedrijf biedt biometrische verificatie op apparaten zonder fysieke biometrische sensoren op apparaten te installeren. Passwordmanagers, tokens, smartcards zijn niet meer nodig en zullen langzaam verdwijnen met onze oplossing.’
Veiligheid speelt hierbij volgens hem een belangrijke rol. ‘Veiligheid is op dit moment een groot probleem en zal in de toekomst nog meer aandacht krijgen. Ook meer en meer biometrische verificatiemethoden zullen ontstaan, waardoor wij als Sezame de mogelijkheid krijgen om te groeien, ook aangezien steeds meer mensen smartphones met biometrische sensoren hebben. Volgens onderzoek door tech insights-bedrijf Acuity Market Intelligence zal dit aantal groeien tot 100 procent van de twee miljard smartphones die jaarlijks binnen twee jaar verzonden worden en welke in 2022 een 100 procent penetratie van alle telefoons in omloop zal bereiken.’
Ook over de concurrentie maakt Klaassen zich geen zorgen. ‘Concurrenten bieden bijvoorbeeld wachtwoordkluizen zoals LastPass en 1Password. Sezame is anders. Wij bewaren namelijk geen gebruikersgegevens. Hierdoor bieden we een biometrische verificatieoplossing op basis van gebruikersnaam, smartphone en biometrische authenticatie die verhindert dat accounts überhaupt kunnen worden gehackt. Sezame kan overigens niet alleen gebruikt worden voor aanmeldingen op webpagina’s, maar ook om financiële transacties te autoriseren, lockerwinkels te openen of toegang te verlenen tot gevoelige data opgeslagen op je usb-apparaat, zowel on-premises als in de cloud.’
De markt op
‘Sinds 2017, na het bemachtigen van het octrooi, zijn we de markt opgegaan’, vertelt Klaassen enthousiast. We hebben net een overeenkomst getekend met onze eerste echt grote b2b-klant voor zijn volledige e-commerce activiteiten. Daarnaast hebben we een aantal pilotklanten uit verschillende sectoren die ons product op het moment uitgebreid testen. Aangezien onze oplossing overal past, proberen we het ook in allerlei verschillende sectoren in de markt te zetten. Onze promotie doen we via online marketingactiviteiten op Facebook, Google Adverts, LinkedIn en andere sociale media platforms.
Klaassen vervolgt: ‘Dezelfde strategie wordt gebruikt voor ons b2c-product Sezamesafe. Voor Sezamesafe willen we onze krachten combineren met een van de grotere usb/hdd-verkopers. Naast een deal met hen voor verkoop in elektronicawinkels zullen we ook de oplossing voor klanten verkopen met een al gekochte usb-stick/hdd drive die onze oplossing op hun hardware willen gebruiken’, zo vertelt hij. ‘We hebben een ervaren verkoopteam met technische kennis en kunnen daarom verkopen zonder dat er behoefte is aan een specifiek verkoop- en technisch team dat samen klanten bezoekt. Naast de verkoop van Sezamesafe geloven wij dat als we de eerste grote partners hebben die onze huidige oplossing implementeren, de verkoop snel en stabiel kan groeien.’
Financiering
Klaassen geeft aan dat het bedrijf in verhouding weinig externe financiering nodig heeft. ‘We hebben ons bedrijf aanvankelijk bootstrap gefinancierd, daarnaast hebben we drie business angels aan boord. Zodra ons nieuwe product Sezamesafe klaar staat voor de b2c-markt, denken we ook verder te kunnen groeien zonder verdere investeringen. Ons doel hierbij is om onze huidige oplossing te implementeren met twee grote webportalen. Met Sezamesafe willen we twintigduizend gebruikers genereren. Beide doelstellingen willen we binnen 2018 bereiken.’
De grootste uitdaging wordt de verkoop, zo meent de business development directeur. ‘We hebben opgemerkt dat de verkoopcycli erg lang zijn als we met grote bedrijven omgaan; er zijn ook vele afdelingen bij betrokken. De grootste uitdaging is om iedereen aan boord te krijgen. Een andere uitdaging is dat we nog steeds grote referentie implementaties moeten krijgen – vaak worden we gevraagd of we al een grote installatie hebben, omdat de bedrijven zeggen dat ze niet graag de eerste willen zijn om onze oplossing te implementeren.’
Brancheloos
Klaassen ziet de toekomst positief tegemoet. ‘Zeker het komende decennium verwachten we stappen te kunnen maken, biometrische oplossingen op grote schaal zijn net begonnen.’ Belangrijk onderdeel hierbij is volgens hem dat de authenticatie-oplossing van Sezame niet aan een bepaalde branche gebonden is. ‘Overal is verificatie nodig en het apparaat dat moet worden ontgrendeld is tegenwoordig meestal een online apparaat waarop onze oplossing kan worden toegepast. Sezame is in zekere zin een beveiligingsproduct dat in allerlei verschillende markten kan worden gebruikt, er is geen specifieke markt waaraan we zijn gekoppeld.‘