Kaspersky Lab Benelux pakt de draad weer op. De leverancier van anti-malware software heeft in augustus een nieuwe vestiging in Utrecht geopend en gaat zich naast de retailmarkt nu ook nadrukkelijker richten op de zakelijke markt. De perikelen die zich afspeelden in de eerste helft van 2010 zijn aangepakt, volgens Martijn van Lom, die de leiding heeft over de nieuwe Kaspersky-vestiging in de Benelux.
'Kaspersky Lab Benelux maakte begin dit jaar een turbulente tijd door. Onze toenmalige distributeur en het hoofdkantoor hadden een zakelijke conflict, wat het hoofdkantoor in Moskou tot rigoureuze maatregelen dwong. Zo werd de Benelux-partner de toegang ontzegd tot ons licentiesysteem. Daardoor konden zij niet meer inkopen. Het leidde tot een rechtszaak, waarna wij hun weer toegang tot het systeem moesten verlenen. We werden allebei gesommeerd om voor 1 augustus 2010 tot een oplossing te komen. Dat is gelukt. We hebben de afgelopen tijd onderhandeld en alles netjes geregeld. Dat resulteerde uiteindelijk in onze eigen Benelux-vestiging.'
Overtollige voorraden
‘Momenteel werken tien mensen bij Kaspersky Lab Benelux, waaronder enkele oud-medewerkers van de toenmalige franchisevestiging. De strubbelingen uit het verleden worden verder gladgestreken. Zo ontstonden er begin 2010 overtollige voorraden van oude Kaspersky-producten bij de Nederlandse distributeurs. Deze oude voorraden zijn teruggenomen en de distributeurs hebben nieuwe producten gekregen.'
‘Het is voor mij verder lastig om terug te blikken op de problemen die er waren tussen het hoofdkantoor van Kaspersky Lab en de toenmalige franchisevestiging in de Benelux. Ik werkte eerder al bij Kaspersky Lab Benelux, samen met de toenmalige directeur Dick Gehéniau, maar ik heb het bedrijf in 2008 verlaten. Ik ben toen een eigen bureau gestart dat bedrijven hielp te groeien. Dat is ook mijn kwaliteit: bedrijven groter maken. Dat is ook precies wat Kaspersky nu voor ogen heeft: groeien in de Benelux.'
Nieuwe securityproducten
‘Wat mij betreft zijn alle perikelen rondom Kaspersky Lab Benelux achter de rug en is alles weer ‘business as usual' is, zowel voor de consumentenmarkt als voor de zakelijke markt. Voor de consumentenmarkt zijn inmiddels nieuwe anti-malware securityproducten gelanceerd (Kaspersky Internet Security 2011 en Kaspersky Anti-Virus 2011). De retailmarkt blijft een belangrijke groeimarkt. Daarbij wordt in Nederland gemikt op een nummer 1-positie. Momenteel is 70 procent van onze handel gericht op consumenten, maar de komende tijd gaan we wel proberen om de zakelijke markt meer in balans te krijgen.'
‘Een 50/50-verhouding tussen consument en zakelijk zal echter moeilijk te realiseren zijn door de groei die wij nog steeds laten zien in de consumentenmarkt. Kaspersky bouwt voor de zakelijke markt gestaag verder aan nieuwe securitysoftware, -diensten en -support. Wij mikken daarbij onder andere op complete oplossingen, bijvoorbeeld voor endpoint- en mobiele beveiliging. In Nederland richt Kaspersky zich nog vooral op het mkb met ongeveer honderd werkplekken, maar in het buitenland hebben we ook al grote deals gescoord. De Deutsche Bahn heeft bijvoorbeeld McAfee-software vervangen door Kaspersky en bij de Franse gezondheidszorginstelling van de overheid is op honderdduizend werkplekken onze antivirussoftware geïnstalleerd.'
Intel koopt McAfee
‘Er komt ook meer support voor het binnenhalen van tenders. Dit jaar nog komt Kaspersky met een 24×7 servicescontract met service level agreement (sla). De zakelijke markt wordt ook online bediend om meer klanten aan te trekken. We moeten in deze markt meer zien te groeien. Momenteel hebben we in de Benelux in de zakelijke markt 7 tot 8 procent marktaandeel, maar dat moet flink omhoog.'
'We bekijken daarbij verschillende mogelijkheden, zoals het beveiligen bij cloud computing en het leveren van securitysoftware op hardware. Dat gaat Intel binnenkort ook doen na de overname van McAfee. Ik denk niet dat Kaspersky in een vergelijkbare situatie zal terechtkomen, in plaats van overgenomen te worden kijken wij liever naar samenwerking met hardwarepartners. Toch zullen we ons wel vooral bezig blijven houden met waar we goed in zijn en dat is anti-malware.'
Wie is Martijn van Lom?
Martijn van Lom is sinds augustus 2010 weer terug bij Kaspersky Lab, dit maal als managing director Benelux. Van 2005 tot en met 2008 was hij voor dezelfde organisatie al actief als sales manager Benlux. Tussendoor werkte Van Lom voor zichzelf in zijn eigen eventbureau. Tot 2005 werkte hij ook nog als account manager voor de bedrijven Copaco en A-Line.