Beveiliging is ‘hotter' dan ooit. Het is onlosmakelijk met bijna alle aspecten van ict verbonden. Diverse leveranciers storten er zich vanuit andere markten op. Zo ook de telecombedrijven.
Telecombedrijven begeven zich in toenemende mate op het gebied van beveiliging. Daar zaten ze al, maar de laatste tijd is de toenadering sterker. Zo hebben diverse telco's aankopen gedaan, specifiek van bedrijven met beveiligingsproducten en -expertise. "Wij hebben onlangs Counterpane overgenomen, maar een paar jaar terug al InfoNet, voor managed services van apparaten", vertelt Kees Plas, hoofd Security Practice bij BT.
"BT is een leverancier van beheerde ict-diensten; dat klinkt wat standaard, maar normale, kale telecomdiensten zijn niet meer valide. Een onderzoeksbureau als Forrester merkt op dat Symantec nu van productenmaker een provider van managed services is geworden. Maar wij zitten al veel langer in de managed services."
In the cloud
Hoofdstrateeg Stijn Bijnens van Verizon Business Security Solutions erkent dat het een trend is: telecombedrijven begeven zich naar oplossingen en beveiligingsbedrijven bieden meer ‘in the cloud' (in het netwerk) beveiliging. Verizon Business nam laatst al CyberTrust over. "De grote telco's zíjn de internet-backbone. Verizon, via het overgenomen MCI, en AT&T en BT hebben code Red vroeg zien aankomen. MCI had met zijn backbone wel de netwerkdata, maar niet de netwerkintelligentie om er wat mee te doen, zoals filteren en tegenhouden."
Daarnaast wordt ip-technologie steeds meer gebruikt als nutsmiddel en dus moet dat wel schoon zijn. "Zo schoon mogelijk", nuanceert Bijnens. "Je kunt niet alles in het netwerk oplossen, vind ik. Sommige van onze concurrenten zeggen dat dat wel kan. Maar neem bijvoorbeeld e-mailencryptie; die zie je niet in het netwerk. Dus hebben bedrijven echte end-to-end beveiliging nodig. Dus hebben wij ook identiteitsbeheer in ons portfolio. Dat zit niet op het ip-niveau."
Noodzaak
Beveiliging is voor de telecombedrijven dus een logische toevoeging. Tegelijkertijd ook een noodzakelijke, want 'kale' telecom is niet meer afdoende. Bovendien helpt de telco met betere beveiliging ook zijn eigen netwerk en daarmee dienstverlening aan klanten.
Spam, tegenwoordig gerelateerd aan beveiliging, vormt het leeuwendeel van alle verstuurde mail. De schattingen lopen uiteen van 75 tot wel 95 procent. Rondgaande malware is ook een belasting voor netwerken. Toch is een eventuele schoonmaak niet de voornaamste reden voor de telecomtoenadering. Plas: "Er is niet echt een business model voor een 'schoon publiek net'." Per bedrijf echter weer wel. "Zo'n filtering of afscherming is wel afhankelijk van de klant; in de ‘adult industry' is er een heel andere definitie van ‘clean' internet."
Bijnens onderschrijft dit; wat te filteren gebeurt in samenspraak met de klant. "Daarvoor hebben wij Cybertrust gekocht, zij zijn daar experts in."Want wat voor de één ongewenst peer-to-peer netwerkverkeer is, is voor de ander zijn onmisbare VoIP-applicatie. "Daarbij zijn er twee opties: of wij doen alleen monitoring en informeren de klant, of wij managen ook en de klant kan meekijken en -sturen via een dashboard." De volgende stap is dan directe aansluiting op beheersystemen als HP's OpenView, voorspelt de Verizon Business-strateeg.
Zorgvuldig
Plas stelt dat beveiliging neerkomt op zorgvuldigheid: voor netwerken, maar bijvoorbeeld ook voor software; hoe die wordt ontworpen. "Maar de functionaliteit staat meestal voorop en dat staat haaks op beveiliging. We hebben nu wel meer besef van de noodzaak voor beveiliging, maar dat wordt weer opgeheven doordat de ontwikkelingen steeds sneller gaan."
"Alles is opener, loopt via internet. En door just-in-time-levering en -productie zijn we alleen maar afhankelijker van ict." Veel digitale inbraken komen ook niet in het nieuws, want cracken is business geworden. En dan lonen de grote aantallen minder dan de kleine, doelgerichte (en daarmee succesvollere) 'kraken'. Zo was er laatst, toch wel in het nieuws, het heel specifieke phishingincident via Salesforce.com, gericht op klanten van die aanbieder van online-crm (customer relationship management).