Het door Xerox ingelijfde Affiliated Computer Services (ACS) is door en door Amerikaans. Toch heeft de van oorsprong Texaanse dienstverlener zich ook in de Nederlandse markt genesteld. Het bedrijf berekent pensioenen, helpt actuarissen met hun administratie, levert de kaartautomaten van NS en beheert de parkeermeters in Den Haag. Met Xerox erbij ontstaat er een combinatie die document- en gegevensverwerking in brede zin beheerst.
ACS is met zo'n honderd man actief op de Nederlandse markt. De Texaanse automatiseerder en specialist in het overnemen van zakelijke processen (bpo: 'business process outsourcing') doet in stilte zijn werk. Wie weet bijvoorbeeld dat ACS in Nederland pensioenadministraties overneemt en beheert? 'Daarbij zetten we ook eigen software in, bijvoorbeeld voor het berekenen van pensioenadministraties', zegt Maurits Houck, verantwoordelijk voor de 'business development' in Europa.
Hij wijst erop dat ACS in de financiële wereld ook actuarissen bpo-diensten aanbiedt, na een overname van een actuarieel bureau een aantal jaren terug. Daarnaast is het bedrijf actief in de verkeer- en vervoerssector. ACS is bijvoorbeeld de leverancier/beheerder van de NS-kaartautomaten. Voor de gemeente Den Haag, de eerste Nederlandse klant zo'n vijf jaar geleden, zorgt het bedrijf voor de parkeermeters en de transactieverwerkingen. Houck: 'In de Verenigde Staten neemt ACS een sterke positie in op deze markt en levert het technologie en diensten, gericht op onder andere het vervoer in steden en tolwegen. In Europa zetten we deze dienst ook af en willen we natuurlijk profiteren van een ontwikkeling als rekeningrijden.'
Europa
Daarnaast verricht ACS ondersteunende diensten aan in Nederland opererende multinationals, zoals UBS, Credit Suisse, Opel en GlaxoSmithKline. 'Daarbij gaat het om it- en administratieve diensten en de inzet van helpdesks.' Houck vertelt dat er in Europa geen strakke landenstructuur bestaat. In Nederland opereert ACS vanuit Amsterdam en Den Haag. De dienstverlener beschikt over twee datacentra in Groot-Brittannië en één rekencentrum in Duitsland. 'Verder werken we met een groot servicecentrum in Barcelona dat internationale klanten ondersteunt, en een offshore-locatie in Kuala Lumpur.'
De dienstverlening aan andere landen is voor een groot deel vergelijkbaar met die in Nederland. Maar er zijn ook verschillen. ACS is bijvoorbeeld in Frankrijk, Spanje en Duitsland ook actief als salarisverwerker. Verder regelt het voor klanten opleidingstrajecten (waaronder ict-trainingen), inclusief virtuele classrooms. Klanten zijn ondermeer Hertz en Ernst & Young.
Kern van de zaak
ACS is een wereldwijd opererende dienstverlener met een grote Amerikaanse thuismarkt. Een bekende klant is Apple, waarvoor het concern de personeelszaken en de boekhouding regelt. Volgens Houck verwerkt zijn bedrijf dagelijks in totaal zo'n tien miljoen documenten en 1,5 miljoen telefoontjes. Unisys en Accenture zijn de grote concurrenten op het vlak van call centers. 'Dit soort servicecentra willen we in Europa uitbouwen.'
Hij is blij met de overname door Xerox. De Europese positie van het bedrijf wordt in een klap fors versterkt, omdat Xerox in Europa sterk is vertegenwoordigd. Er komt in een klap een grote groep potentiële klanten bij, waaraan ACS orders kan slijten (Houck spreekt van 'synergiedeals'). Daarnaast verwacht hij dat Xerox zijn documentverwerkingskant met de outsourcingsdiensten van ACS naar een hoger niveau kan tillen. 'De bedrijven sluiten goed op elkaar aan. Er is veel synergie. Was ACS bijvoorbeeld samengegaan met een andere grote it-dienstverlener of bpo-specialist dan zou er veel meer overlap hebben bestaan.'
Door de overname liggen de kaarten voor beide partijen nu anders. Houck spreekt van een 'game changing acquisition' waarmee de concurrentie met andere grote dienstverleners op de Europa ict- en bpo-markt kan worden aangegaan. 'Denk bijvoorbeeld aan imaging en indexeren van documenten. De combinatie Xerox/ACS kan een stap verder gaan en bijvoorbeeld aanbieden om het boekings- en factureringsproces over te nemen, te scannen en te verwerken. We kunnen zelfs het geld innen en achter debiteuren aanjagen, en zorgen voor de achterliggende it-omgeving. Hoe zijn bedrijfsprocessen slimmer uit te voeren en te ondersteunen? Dat is in wezen de kern van wat we doen.'
It- en bpo-diensten
Affiliated Computer Services (ACS, omzet 6,5 miljard dollar, 78.000 werknemers) is sterk in het overnemen van it- en it-intensieve bedrijfsprocessen van klanten, zoals salarisverwerking, personeelsadministratie, boekhouding, transactie-afhandeling (zoals zorgdeclaraties, facturen, verzekeringsclaims, parkeerboetes, tolbetalingen) en helpdesks. De Texaan Darwin Deason richtte het bedrijf in 1988 oorspronkelijk als automatiseerder op. Sinds 1996 biedt ACS bpo-activiteiten aan. Inmiddels komt 80 procent van de omzet uit 'business process outsourcing'. Veertig procent van de revenuen komt van de overheid; 60 procent van het bedrijfsleven.