Onwennig giechelend komen ze door de poortjes van de receptie bij Oracle in Utrecht: de meiden uit de tweede klas havo en vwo van Scholengemeenschap Lek en Linge uit Culemborg. Een half uur vertraagd, omdat ze de trein hadden gemist. Vandaag is het Girlsday en de meiden komen kennismaken met it. Een welkomstpraatje, een rondleiding en een codeerworkshop staan gepland. Maar eerst smoothies en koek.
Susanne is dertien jaar (‘Maar over twee weken wordt ik veertien’ ) en zit in de tweede klas van het VWO van de Culemborgse middelbare school. Ze kent de naam Oracle al wel, omdat haar vader een bedrijf heeft en software van de it-leverancier gebruikt. ‘Mijn moeder zei dat ik hier maar heen moest gaan’, zegt ze.
Er zijn 21 meisjes naar Utrecht afgereisd. Een andere groep van school is naar een ander bedrijf, maar de meesten zitten nu gewoon op school, ‘bij wiskunde’, grinniken Susanne en haar vriendinnetje Lisa.
Bioscoop
Na de smoothies wordt de groep naar het auditorium (‘Het is net een bioscoop!’) gedirigeerd waar senior director business operations Jannie Minnema in het kort vertelt wat Oracle eigenlijk doet en wat voor mensen er werken.
Bij de uitleg over de technologiestack van het bedrijf, beginnen de blikken in de zaal wat glazig te worden. Dat verandert als ze vraagt wie er allemaal een smartphone heeft. Vrijwel alle hoofden deinen eensgezind op en neer. ‘Dan gebruiken jullie allemaal software van Oracle’, zegt Minnema. Kijk, dát begrijpen ze.
Stand up if…
Doordat de meisjes met vertraging aan het programma beginnen, wordt de rondleiding verschoven naar het einde van de ochtend. In een andere ruimte staan tafels in een lange rij opgesteld en ligt voor iedereen een laptop te wachten waarop straks geprogrammeerd kan worden. Esther en Sue van Bomberbot, een organisatie die jonge kinderen leert programmeren, nemen de meisjes mee in de wereld van code. ‘Eigenlijk is code niets meer dan een set instructies die een computer vertelt wat te doen’, legt Sue uit.
Om de meiden daar wat gevoel bij te geven, starten ze met het ‘if-statement’-spel. ‘Stand up if you have a younger sibling’, doet Sue voor. Bij het woord ‘sibling’ ontstaat er even wat consternatie, want hoewel de meiden het Engels van de Californische Sue prima kunnen volgen, is dit niet voor iedereen een bekend woord. ‘Een jonger broertje of zusje’, verduidelijkt Esther. Susanne is de eerste die opspringt, dus die mag het volgende statement verzinnen. ‘Stand up if… ‘, begint ze. ‘You have a boyfriend!’ Gegiebel alom.
Papa programmeert
Na wat filmpjes over programmeren en wat je daar allemaal mee kunt doen, mogen de meiden zelf aan de slag met een Frozen-game. Met behulp van block based code leren ze hoe Elza patronen op het ijs kan tekenen. Onder de blokken wordt Javascript geschreven, maar de meiden zien op hun scherm slechts instructies als ‘Move Elza forward by 10 pixels’ en ‘Make a right turn of 90 degrees’.
Een klasgenootje van Susanne vertelt dat haar vader programmeur is en onder meer in Java programmeert. ‘Daarmee stuurt hij robots aan in fabrieken waar ze kaas inpakken om te vertellen hoe ze de folie erom moeten doen.’ Als Sue haar er aan het einde van de ochtend op wijst dat ze nu zelf Javascript heeft geprogrammeerd, verschijnt er een trotse glimlach op haar gezicht.
Geen informatiekunde meer
Susanne vertelt dat ze in de brugklas informatiekunde kregen op school, ‘maar dat is nu alleen voor het vmbo-niveau, de havo en vwo krijgen dat niet meer.’ Jammer, vinden zij en haar vriendinnen. ‘Ik vond het leuk, we leerden Excel en ook hoe computers in elkaar zitten.’ Of ze later wat met programmeren of computers wil gaan doen, weet ze nog niet. ‘Het lijkt me op zich wel leuk.’ Thuis gaat ze in ieder geval eens kijken of ze nog wat meer kan programmeren.
Lisa: ‘Dat filmpje met het meisje dat een programma had geschreven om borstkanker makkelijker te ontdekken, vond ik gaaf. Ik wil later ook wat in die richting doen.’ Ondertussen wordt er naarstig gezocht naar een goede plek om nog even een groepsfoto te maken voordat de meiden, gewapend met een goodiebag en een lunchpakket, weer richting de trein moeten.
Terug naar school. ‘Ik heb straks nog bio en gym’, verzucht Susanne. ‘Alleen nog techniek’, zegt een vriendinnetje opgewekt. Niet alleen hebben de meiden vandaag fijn een paar lesuren mogen overslaan, ze hebben ook nog kennisgemaakt met een it-bedrijf, ict en wat je allemaal met code kunt doen.
(Om privacyreden zijn de namen Susanne en Lisa fictief)
Girlsday
310 ict-bedrijven openden vandaag hun deuren voor 8825 meiden tussen tien en vijftien jaar van 251 scholen (2014: 305 bedrijven; 8441 meiden van 270 scholen). Minister Jet Bussemaker van OCW gaf vanmorgen het startschot bij Smurfit Kappa Zedek in Deventer. Girlsday is één van de activiteiten van het landelijk expertisecentrum VHTO om meisjes kennis te laten maken met bèta, techniek en ict. De meeste deelnemende bedrijven aan Girlsday 2015 zijn gevestigd in landsdeel Zuidwest (93). Het merendeel van de meisjes is afkomstig uit het voortgezet onderwijs. Ondanks de Cito-toets, die voor sommige scholen in het primair onderwijs dit jaar ook op 23 april 2015 viel, nemen toch 1430 meisjes uit groep 7 en 8 ook deel aan Girlsday.
Opvallend dat de schrijver begint met ‘Onwennig giechelend’ als het gaat over jonge vrouwen. Als het jonge mannen waren geweest zou deze opmerking niet geplaatst zijn.
Op zich geeft dit al aan dat de vooroordelen al redelijk diep zitten over dit soort onderwerpen.
Overigens is het opmerkelijk dat Oracle als toch wel redelijk conservatief en ‘stoffig’ IT bedrijf dit initiatief steunt. Het is ze te prijzen dat ze meehelpen om de beeldvorming van IT vormen door mensen in eerste hand te laten zien wat IT inhoudt.
Waanzinnig goed dat IT bedrijven zich inzetten om meer meisjes te interesseren om later te gaan werken in de IT!
Zelf werk ik (vrouw) al een aantal jaren bij Oracle en vind het belangrijk dat er een goede man/vrouw balans is op het werk. Helaas is dit in de praktijk nog veelal een mannenwereld. Vrouwen bekijken bepaalde zaken toch anders dan mannen. Bij Oracle is daar -als modern en innovatief bedrijf- ook echt ruimte voor en worden vrouwen zeer zeker gewaardeerd. Hulde voor de girlsdays!