Een studentenpanel heeft E-Office gekozen als aantrekkelijkste werkgever van Nederland. De bedrijfsstructuur, waarin managers uit den boze zijn, wordt door velen als uiterst vreemd ervaren, maar werpt wel zijn vruchten af.
In eerste instantie hadden zich zeventig bedrijven aangemeld voor deze wedstrijd die werd georganiseerd door Elsevier en de Bruneldochters Multec en Euromatch. Nadat de studenten een bedrijfsbezoek hadden afgelegd, bleven er zestien over, die in de voorrondes aan een omgekeerd sollicitatiegesprek werden onderworpen. In de finale, waarin naast E-Office luchtvaartmaatschappij KLM, Andersen Consulting en IT-bedrijf Cap Gemini zaten, was er sprake van een heus assessment, inclusief rollenspel.
Van de finalisten was E-Office met 110 medewerkers veruit de kleinste. De overwinning kwam dan ook tamelijk onverwacht, niet in het minst voor mede-eigenaar Ronald Hameeteman zelf: "We wilden gewoon eens kijken hoe we in de markt liggen. Want als ik onze bedrijfsfilosofie aan managers van andere organisaties vertel, word ik voor gek versleten."
‘Denkdood’
Bij E-Office, een bedrijf dat klanten helpt te transformeren naar een ‘elektronische’-organisatie, werken ze anders dan veel andere bedrijven. "De meeste organisaties kijken eerst welk product ze op de markt willen brengen, waarna ze functies creëren en dan mensen gaan zoeken. Maar als de markt dan verandert, moet je reorganiseren. Dat maakt medewerkers denkdood; ze volgen slaafs wat de baas hun opdraagt. Wij zijn echter constant in beweging, proberen het bedrijfsproces met de buitenwereld te integreren." E-Office kent daarom geen functies en procedures. Medewerkers hebben een rol en voeren die uit zolang daar behoefte aan bestaat. Zo wordt het personeelsbeleid gedaan door iemand die zich ook met commerciële zaken bezighoudt. "In ons bedrijf zit nauwelijks structuur. De mens is veelzijdig, heeft meer dan één talent. Daar kun je als organisatie gebruik van maken", aldus Hameeteman.
Bij E-Office is het woord manager uit het vocabulaire geschrapt. "Een manager doet niets anders dan informatie doorgeven. Omdat hij die informatie heeft, eigent hij zich macht toe, waarmee hij spelletjes gaat spelen. Juist door de informatie-technologie is die manager overbodig geworden. Wij kennen geen geheimen, alle informatie is openbaar."
Studie en bewustwording
Om de medewerkers meer rollen te laten spelen, moeten ze van meer markten thuis zijn. Daarom is 20 procent van de werktijd gereserveerd voor studie en bewustwording. "Dat past ook in de huidige maatschappij, waar wij een spiegel van willen zijn. Tien jaar geleden vonden mensen arbeidsvoorwaarden het belangrijkst. Nu staan een sociaal leven en ontplooiing van de eigen talenten hoog op de agenda", weet Hameeteman.