Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ict-dienstverlener Sogeti heeft een boek uitgebracht over de opkomst van apps. Het boek kan bedrijven helpen met een strategie voor het gebruik van sofwaretoepassingen op mobiele apparatuur. De onderzoekers schetsen de maatschappelijke en organisatorische context van de opkomst van apps. Daarin speelt het gebruik van social media een hoofdrol.
VINT schrijft: 'De opkomst van het gebruik van mobiele apparatuur (smartphones, tablet-pc's) en apps markeert een omslagpunt in onze informatiesamenleving. Volgens marktanalist Gartner worden dit jaar meer dan 450 miljoen mobiele apparaten verkocht. Dat is meer dan de 390 miljoen pc's die elk jaar over de toonbank gaan. Bovenop de groei van de internetadoptie van 360 miljoen naar 2,1 miljard gebruikers zijn mensen nu 24 uur per dag en zeven dagen in de week uitgerust met een zesde zintuig: hun persoonlijke apps.'
Barrières vallen weg
VINT benadrukt dat door de opkomst van sociale media communicatiebarrières vervallen. 'Afstanden tussen mensen en organisaties verkleinen. Mensen dragen de zelforganiserende kracht van sociale media altijd op zak.' Dat biedt kansen voor organisaties die begrijpen dat het app-effect meer gaat om het bouwen van oprechte relaties dan om het bouwen van een app.
Volgens de schrijvers van Het App-effect is transformeren van organisaties naar een ‘social business' de oplossing. Het boek bespreekt een aantal voorbeelden, zoals social seating van KLM bij het boeken van een vliegtuigstoel, social banking door de Duitse Fidor bank, sociale gezondheidszorg en sociaal energiebeheersing met het Community Energy Management Systeem van Panasonic.
In het boek, dat op 23 januari 2012 is uitgegeven, worden tien app-effecten uitgewerkt. Het gaat zowel om apps die intern worden gebruikt (bedrijfsapps) als apps die gericht zijn op consumenten. De auteurs noemen:
Tien app-effecten
- Volledige branchevervaging; apps werken transsectorale innovaties in de hand. Het Community Energy Management systeem van Panasonic is een voorbeeld waarbij een leverancier van audiovisuele apparatuur in de energiesector stapt.
- Onmiddellijkheid van acties dankzij apps; de slagvaardigheid en responsiviteit van organisaties moet drastisch omhoog.
- Empowerment van digitale subculturen; de altijd digitaal uitgeruste consument krijgt volledige controle over de manier van communiceren.
- Aanval van tegenculturen; de onorthodoxe aanpak van hacktivisten als Wikileaks en Anonymous dwingen organisaties tot een beleid van volledige transparantie.
- Software als gadgets: de enorme toename van eenvoudige hulpmiddelen intensiveren het digitale gedrag.
- Zintuiglijkheid van informatiegebruik: de natuurlijke manier van omgaan met informatie als zesde zintuig verandert onze manier van leven.
- Verslaving neemt onverminderd toe; mensen willen altijd toegang tot informatie. Dit biedt enorme kansen voor organisaties die hier effectief op inspelen.
- Intimisering; relaties tussen mensen en organisaties worden persoonlijk, inclusief alle emoties die hiermee gepaard gaan. Begrippen zoals business-to-consumer en business-to-business verschuiven naar ‘people to people'.
- Afhankelijkheid; kennis is altijd op zak en wordt daarmee een noodzakelijk attribuut. We zijn volledig afhankelijk van het alwetende schermdevice als onze externe intelligentie.
- Overladenheid en brain-freeze; tegenwicht tegen de onbeperkte digitale mogelijkheden is noodzakelijk om de controle niet te verliezen.
Wat ik mis en waarover ik me verbaas, is dat die apps zo ontzettend snel en goedkoop kunnen worden ontwikkeld. Als ik CEO zou zijn zou ik mijn CIO vragen hoe dat in godsnaam kan, dat kleine groepjes mensen zo ontzettend snel allerlei dingen het leven kunnen laten zien, met klaarblijkelijk hele lage kosten….
Dit artikel bevat vooral deductieve conclusies (weergave van constateringen), ik lees weinig oplossingen. Jammer, want die constateringen kunnen we inmiddels op legio andere plaatsen (online en offline) ook vinden, als we ze al niet zelf ervaren. De wel geschetste oplossingen zijn vooral productontwikkelingen, en bewijzen dus vooral dat ondernemingen inmiddels het mobiele verkoop- en communicatiekanaal gevonden hebben.
We zijn volgens mij juist op zoek naar antwoorden op meer generieke vragen zoals… welke strategie moeten bedrijven volgen met betrekking tot apps? In hoeverre verschillen de strategieën voor grote, middelgrote en kleine bedrijven? Hoe vinden we oplossingen voor verslaving en afhankelijkheid?
Apps worden momenteel vooral op dezelfde manier als het internet gebruikt. Ik verwacht dan ook dat er binnen afzienbare termijn een “tsunami” aan apps zal ontstaan (net zoals er inmiddels onoverzienbare hoeveelheden internettoepassingen en -pagina’s bestaan), de ene bruikbaarder dan de andere. Er zal dan ook “vanzelf” een balans komen in het gebruik van apps, net zoals mensen een balans hebben gevonden in het gebruik van internet: gebruik wat je nuttig vindt, verwijder wat je niet gebruikt.
Verslaving en afhankelijkheid zullen hopelijk ook wel meevallen: gebruik de dingen alleen op het moment dat je ze nodig hebt, maak het klassieke onderscheid tussen urgent/niet-urgent en belangrijk/niet-belangrijk, zorg ervoor dat je een alternatieve methode hebt voor het gebruik van de app (bijvoorbeeld via internet, de telefoon of door er naartoe te fietsen) en zet jezelf regelmatig “offline” – zodat je de controle in eigen hand houdt en echt zelf bepaalt welke snelheid je leven heeft.