Met hun beider verhuizing en de sloop van het gezamenlijke pand in Amstelveen ontvouwt zich de scheiding tussen HP Inc en HPE in Nederland ook fysiek. Hoewel het startsein voor de split bijna vier jaar geleden is – 1 november 2015 – heerst er bij HP Inc nog altijd het startup-gevoel. 'Wij willen de wereld op z'n kop zetten', zegt Rob Idink, algemeen directeur in Nederland, in een vraaggesprek. 'De 3d-printing neemt de komende jaren een hoge vlucht; 4d komt er aan.'
‘Ik werk al lang bij HP, maar de periode na de afsplitsing acht ik toch de meest fascinerende periode uit mijn loopbaan. Het was een transformatie uit de buitencategorie; het heeft ons veel gebracht sinds november 2015. Niet alleen de aparte beursnotering, maar ook qua innovatie. We kunnen veel gerichter innoveren in compute, print en onze toekomst’. Was getekend, Rob Idink (1970), topman van HP Inc in Nederland.
Alles as-a-service
Beginnen we met ‘compute’. Wat heeft HP Inc daar bereikt?
‘De concurrentie met vooral Apple was stevig de afgelopen jaren, nadat we ons Premium-portfolio hebben uitgebreid en ons computeraanbod over de gehele lijn ook diverser hebben gemaakt. Een goede keuze. We hebben mooie apparaten gebouwd, zoals de HP Envy Wood-series in echt hout voor consumenten. Maar ook onze HP EliteBook’s met geavanceerde functies, zoals de privacy-scherm-button voor zakelijke gebruikers. En we zetten in op vr-/ar-toepassingen én op gaming met onze Omen-productlijn.’
Wat doen jullie aan dienstverlening voor de zakelijke markt?
‘Daar zijn we druk met ons concept daas: device-as-a-service. Klanten kunnen een apparaat als een dienst afnemen middels een abonnementsvorm. In het verlengde hiervan bieden we managed it-omgevingen als een service, ook aan kleinere bedrijven. Wij kunnen alles rond de werkplek als een dienst aanbieden, inclusief printing. Een klant heeft dan geen omkijken meer naar het beheer van zijn werkplek.
We maken een omslag van transactionele naar contractuele opdrachten. Dat deden we al met onze managed printdiensten: niet meer afrekenen per apparaat of tik maar per prestatie/dienst. We werken hierbij nauw samen met gespecialiseerde managed-services-specialisten; voor grote klanten bijvoorbeeld met systeemintegrators zoals DXC Technology en Capgemini. Voor daas sluiten we samenwerkingen met gecertificeerde partners. En we werken in een aantal sectoren, zoals de zorg en het onderwijs, met afgestemde programma’s en gespecialiseerde partners. Een voorbeeld is het Campus Partner Programma voor het voortgezet onderwijs. Daar bieden we met vier partners – Switch, Centralpoint, Vitasys en Buyitdirect – een totaalpakket voor de ontzorging op it-vlak.’
Geen windeieren
Op printergebied maakten jullie naam met de mini-speelfilms rond ‘The Wolf’ om het bewustzijn van klanten te vergroten dat printers en mfp’s ook zijn te hacken. Is dat gelukt?
‘Ja, het heeft de zichtbaarheid van HP Inc als printingdienstverlener vergroot en het printerpark verder in de it gebracht. Elke aankoop van printers is ook een beveiligingsbeslissing, dat dringt bij steeds meer organisaties door. Je kunt geen printerpark meer los van netwerken en securityprotocollen aanschaffen.
De overname van de printdivisie Samsung heeft ons daarnaast geen windeieren gelegd. Het betekende onze echte entree in A3-markt. Daar hadden we nog geen twee procent marktaandeel, tegenover zo’n veertig procent in de A4-markt. Daar lag een gat voor ons. We hebben de ambitie om daar nog verder te groeien, vooral via managed printing.’
Op de printingmarkt ligt dus ruimte om te groeien?
‘Jazeker. Niet alleen op A3-markt. We hebben kortgeleden onze intrede gemaakt op de textiel-printingmarkt met de HP Stitch S-series. Denk aan het digitaal ontwerpen en daarna printen van sportkleding, mode en interieurspullen. Ook zetten we stevig in op het printingdomein binnen de grafische industrie. Op het vlak van labeling en packaging gebeurt tachtig procent daarvan nog analoog. Met digitale ontwerptechnologie kun je bijvoorbeeld makkelijker gepersonaliseerde productcampagnes opzetten. HP heeft hiermee onder meer Coca-Cola, Heineken, Nutella en Tony’s Chocolonely ondersteund.’
En wat gebeurt er op de traditionele laser- en inktjetprintingmarkt?
‘Onze HP Page Wide-inkjetprinters slaan aan op de zakelijke markt; de laatste tijd vooral bij gemeenten en provincies. Het is een energievriendelijker en goedkoper alternatief voor laserprinters. Toch blijft laserprinting een belangrijke technologie, met name als er gedetailleerde printing nodig is. Wij bieden beide aan.
Verder is er voor consumenten en zzp’ers de dienst HP Instant Ink waar je per maand een bepaald bedrag betaalt, gebaseerd op het aantal pagina’s dat je hebt geprint. Is de inkt bijna op dan geeft de printer hierover een melding door aan een servicecentrum en wordt er nieuwe inkt opgestuurd. Ook hier wordt de as-a-service-wens belangrijker.’
Tractie met 3d
Wat staat er te gebeuren op jullie derde hoofdterrein: Future?
‘Daarin staat, wat ik noem, het techno-ecologisch denken centraal: innovaties inzetten om een nieuwe, duurzamer economie tot stand te brengen. Ik voorzie dat 3d-printing de komende jaren op de zakelijke markt een hoge vlucht gaat nemen. Wij zijn een paar jaar geleden in deze markt gestapt met onze HP Jet Fusion 3D-printers. We printen inmiddels in plastics en metaal. We betreden er nieuwe terreinen mee, zoals de biologie of de medische wereld. In dit kader leren we veel van de natuur, dat we in 3d laten terugkomen. Denk aan de ‘open’ structuur van de cactus of de nanostructuur van een lotusbloem. Voor onderzoekers geeft dat weer nieuwe dimensies.
Of denk aan mensen met een beenprothese. Die vinden het dragen van een broek vaak vervelend, want de pijp kruipt omhoog. Om dit tegen te gaan kunnen wij in 3d steunen printen. De medische mogelijkheden zijn legio: heupen, knieën, kaken, kunstoren tot straks verfijndere 3d-toepassingen als spieren, aderen en organen. Het Nederlandse Hulotech maakt al 3d-geprinte, gepersonaliseerde beenprotheses.
Er is ook veel tractie binnen de maakindustrie. Neem Wilo, een fabrikant van pompsystemen die rubberen onderdelen kan vervangen door 3d-prints. Zo kan ik meer voorbeelden geven. Je ziet dat in de nieuwe generatie productiemachines ruim twee derde van de onderdelen in 3d is te printen, zelfs bij onze eigen HP-printers.’
Wat betekent de doorbraak van 3d-printing?
‘2d-printing beperkt zich tot de kantoorwereld, 3d-printing heeft impact op de gehele economie. De combinatie van efficiënter en goedkoper produceren, nieuwe mogelijkheden en schaalbaarheid leidt tot het afscheid nemen van het ketendenken in het houden van voorraden. Fabrikanten kunnen lokaal met behulp van gedistribueerde printerparken hun producten of onderdelen printen op het moment dat er vraag is. Dat levert op het gebied van duurzaamheid grote voordelen op. Want het materiaalgebruik neemt significant af. Dat is niet alleen goed voor de ecologische voetafdruk maar ook goedkoper en vaak ook beter. We hebben eens uitgerekend: een Airbus weegt 94.000 pond, in 3d-geprinte vorm ‘slechts’ 74.000 pond. Een forse besparing op het gebruikte materiaal én de brandstof.’
We zijn druk doende om samen met partners voor de BV Nederland een ecosysteem op te bouwen voor de opkomende 3D-technologie. Het wordt de nieuwe manier van maken: digitaal én duurzaam. En het creëert nieuwe werkgelegenheid. Deze boodschap ontvangt in politiek Den Haag een luisterend oor, heb ik gemerkt.
Met wie werkt HP Inc op dit vlak samen?
‘Ons 3d-printing-platform is een open omgeving. Het biedt ons de gelegenheid om samen te werken met nieuwe partijen, zoals Landré, Deloitte en 3d-printingdienstverlener Shapeways, een spin-off van Philips en het Innovatiecluster in Drachten. Of het levert een hernieuwde samenwerking op, onder andere met chemische bedrijven om te onderzoeken of we nieuwe materialen kunnen certificeren voor gebruik in 3d-printing.
De waaier aan mogelijkheden wordt breder en breder; het materiaal wordt goedkoper, er kan meer in kleur en in vorm, hard of zacht. Dat varieert van de zolen voor Nike-schoenen tot aan de omhulsels voor buitenspiegels van Volkswagen. Fabrikanten hebben tot op voxel-niveau (3d-variant van een pixel – RS) controle over het ontwerp en kunnen sneller printen. De businesscases voor klanten nemen toe. We staan op een economisch omslagpunt.’
Hewlett Packard = HP Inc en HPE
Hoe kijk je terug op het traject van de splitsing van HP in HP Inc en HPE?
‘De eerste les die ik heb geleerd is dat het inrichten van een nieuwe organisatie en het bepalen van een strategie makkelijker is dan de culturele kant: het iedereen meekrijgen in het ‘nieuwe’ HP Inc. Daar spelen emoties mee. Wij hebben er veel energie in gestoken, bijvoorbeeld door het organisaties van interactieve kwartaalmeetings met ons personeel en evenementen met onze partners en klanten. Om navelstaren te voorkomen, moet je open staan voor feedback.
Vandaag de dag zijn we meer gefocust bezig met compute en print. Met 3d-printing willen we de wereld op z’n kop zetten. Dat had nooit gekund bij het grote Hewlett-Packard. Dat was een klassiek Amerikaans bedrijf. Nu zijn wij veel meer een gespecialiseerde partij, gericht op innovatie, met meer slagkracht, een plattere organisatie en korte lijnen. De markten van HP Inc en HPE zijn ook verschillende werelden, met een andere dynamiek. 3d-printing of gaming betekent toch een andere koers dan de datacenter- en netwerkwereld.
We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheden op het vlak van 4d-printing, waarbij veranderende materialen en vormen komen kijken. Denk aan een ziekenhuis waar bij een transplantatie materiaal wordt geprint dat in combinatie met vocht een stuk huid kan vervangen. Bijzonder interessant, al zal het ongetwijfeld ethische vraagstukken oproepen.
Je vraag doet me herinneren aan het moment dat we HP Inc inschreven bij de Kamer van Koophandel: een startup met een miljardenomzet. Dat gevoel is bij mij nooit meer weggegaan.’
(Dit artikel is eerder verschenen in Computable Magazine 2019/#6 en werd afgenomen voordat het nieuws over de overnamegesprekken tussen Xerox en HP Inc bekend werd).
HP Inc blijft in Amstelveen
HP Inc neemt begin 2020 officieel zijn intrek in een nieuw kantoor in Amstelveen, langs de A9. Het betreft het huidige gebouw aan de Krijgsman waar modeketen Esprit was gehuisvest. HP Inc zit nu nog in het pand aan de Startbaan 16. Dit wordt gesloopt ten faveure van woningbouw. Directeur Rob Idink noemt het een nieuwe mijlpaal voor zijn bedrijf. ‘De verhuizing betekent dat we nu ook qua gebouw echt los zijn van HPE.’
Het nieuwe hoofdkantoor van HP Inc in Nederland biedt plaats aan ongeveer 450 werknemers. In het nieuwe kantoor wacht voor de medewerkers de ‘werkplek van de toekomst’. Ook komt er een showroom, zoals nu ook op de huidige locatie, en trainingsfaciliteiten voor (internationaal) personeel en partners.
Drie voetbalvelden groot
Afgelopen juni opende HP Inc een nieuw ‘3D Printing and Digital Manufacturing Center of Excellence’ in Barcelona. De ruimte van zo’n drie voetbalvelden groot is ingericht als een fabrieksomgeving waarbij R&D-medewerkers van HP Inc in samenwerking met partners en klanten 3d-innovaties kunnen bedenken, bouwen en testen.
Er werken honderden experts op het gebied van systeemontwikkeling, data-intelligentie, software, materiaalwetenschap, 3d-printing en industriële software. Bovendien staat de fabriekshal bomvol 3d-printerapparatuur en toebehoren.