Frank Arts is ceo en oprichter van Enable-U. Tien jaar geleden richtte hij dit bedrijf op met als doel organisaties te helpen met het ontsluiten en beveiligen van digitale informatie. Dit doet het bedrijf door middel van digitale integratie; slimme en goed beveiligde koppelingen tussen applicaties maken, om uiteindelijk de digitale dienstverlening voor de burger en consument te verbeteren. Inmiddels mag Enable-U ruim 180 gemeenten en diverse centrale overheidsorganisaties, zoals het Kadaster, CIBG en RDW, tot klant rekenen. We spreken Arts over zijn carrière en de toekomst van zijn bedrijf.
In eerste instantie wilde ceo Frank Arts dierenarts worden. ‘Tijdens de middelbare school ging ik mij echter steeds meer interesseren voor hoe alles gemaakt wordt. Daarom koos ik voor de studie Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven, waar ik in contact kwam met vooruitstrevende hoogleraren die openstonden voor kunstmatige intelligentie. Hierdoor werd ik gegrepen door de relatie tussen dingen en mensen en dan met name hoe beslissingen tot stand komen en het op een procesmatige manier kijken naar menselijk handelen.’
Zijn afstudeeropdracht vond plaats in een bedrijf met rubberspuitgietmachines. ‘Bij deze machines zijn tweehonderd verschillende instellingen mogelijk. De medewerkers bedienden de machines op gevoel, wat leidde tot een verspilling van 40 tot 50 procent. Ik heb daar software voor een digitale vraagbaak gemaakt om een betere versie van de menselijke intuïtie te creëren. Het was op dat moment dat ik ontdekte dat je met software prachtige oplossingen kunt maken.’
Cultuurschock
In 1994 studeerde Arts af, maar de banen lagen niet voor het oprapen. ‘Ik besloot toen om mee te doen aan een opleidingstraject voor niet-it’ers bij consultancybedrijf CMG, het huidige CGI. Dat was voor mij wel een enorme cultuurshock. Ik kwam als Grunge-student terecht in een pakkencultuur. Ik vond het vermakelijk, leuk en spannend en leerde er ook veel op het gebied van projectmanagement.’
Na een traject van vier maanden ging Arts als consultant aan de slag. ‘Het was een functie waarbij ik bijvoorbeeld bij Fortis verantwoordelijk was voor de invoering van Microsoft NT. Dit was bijzonder, want ik voelde me daar echt eenoog in het land der blinden. Ik hield me bezig met de interne it-dienstverlening, de onderlinge uitwisseling tussen systemen binnen het bedrijf en met productontwikkeling. Het was een echte vuurproef, want veel mensen binnen de bank/verzekeraar waren cynisch.’
Na vijf jaar hield Arts het consultancybestaan voor gezien. ‘Ik wilde iets anders, want ik vond mezelf nog veel te jong om als it-manager aan de slag te gaan. Daarom ging ik werken voor webMethods, nu Software AG, dat zich bezighoudt met business to business-integratie. Het was erg leuk om te pionieren in een jong team. Het was een internationale functie waarvoor ik onder meer werkte in IJsland. Hier maakte ik mee dat een groep ingevlogen Indiërs niet naar buiten durfde, omdat ze nog nooit sneeuw hadden gezien’, lacht Arts.
Oplossingsleverancier en ‘enabeler’
Na jaren in loondienst, werd het tijd om voor zichzelf te beginnen. ‘Ik heb altijd veel vrijheid en verantwoordelijkheid gehad in mijn functies. Als zelfstandige is het heerlijk om nu helemaal vrij te zijn en zelf te beslissen over de bedrijfsvoering en de implementatie. Kees Neven is de initiator van Enable-U en heeft me gevraagd om partner te worden in zijn bedrijf. We wilden ons richten op integratievraagstukken waarbij veiligheid een grote rol speelde. We gebruiken hiervoor bewezen technologie uit de Verenigde Staten en zijn dus een oplossingsleverancier en ‘enabeler’.’
Op een rustige dag besloot Arts eens een bezoek te brengen aan de beurs Overheid & ICT in de Jaarbeurs in Utrecht. ‘Ik kwam in een wonderlijke wereld terecht. Er waren veel it’ers aanwezig, maar zij hadden geen kaas gegeten van integratie. Ik verbaasde me erover dat ze er zelfs niet mee bezig waren. Hier lag dus een kans’, vertelt de ceo. ‘Gemeente Breda was onze eerste klant. In korte tijd hebben we veel gemeenten kunnen helpen met al hun integratievraagstukken en momenteel werken we ook voor het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) en ook voor zorginstellingen en de Belastingdienst.’ De ceo is erg tevreden over de fase waarin zijn bedrijf zich nu bevindt. ‘We werken met jonge mensen met nieuwe ideeën en bijbehorende energie en zijn getransformeerd van een ‘koppelaar’ naar een volwaardige partner bij organisaties die op weg zijn naar digitale transformatie.’
In de gevangenis
Enable-U is ook actief voor overheden in Kenia en Zuid-Afrika. Arts: ‘Het is prachtig om daar te werken. Je merkt dat in zulke landen stappen worden overgeslagen. Zo willen ze gelijk een app in plaats van een website. Ook denken ze veel meer vanuit gebruikers dan Nederlanders. Daarom bieden we bijvoorbeeld in Kenia snelle oplossingen die we later verfijnen. In Kenia leer je overigens wel flexibel te zijn. Zo zat de minister met wie we samenwerkten opeens in de gevangenis. Dan moet je wel een plan B hebben’, lacht de ceo.
De toekomst ziet Arts positief tegemoet. ‘De dienstverlening van overheidsinstanties kan echt veel beter. Door integratie kun je het leven van Nederlanders verbeteren. Ik ben van mening dat we de privacy kunnen waarborgen en tegelijkertijd alles kunnen ontsluiten. Integratie wordt dus niet langer een knelpunt, maar leidt juist tot een veiliger leven.
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 9 van november 2016
Enable-U
Aantal medewerkers: 42
Gevestigd in: Amsterdam-Noord
Omzet: ruim 5,5 miljoen euro
Nederlandse opdrachtgevers: o.a. Achmea, Ziggo en SNS Bank.
Internationale opdrachtgevers: o.a. RWE (Duitsland), Emirates Airlines (Dubai), Huduma (Kenia) en Shoprite (Zuid-Afrika)
Technologieën
Enable-U werkt met de volgende technologieën:
CA API Management solutions (gateway en portal) (=2secure)
Appdynamics (=2perform)
CLEO (=2Orchestrate en 2Transfer)
Dell Boomi (= Enable-U in the cloud)
Adeptia
“Website” of “app” alleen is nooit genoeg. Het is “website” EN “app” EN wat er deze week aan nieuws bijverzonnen wordt. Toch een tikkeltje anders dan in de “oude” papieren wereld.
En wat als ik als burger nou wil mee-integreren? Of moet ik als bedrijf personeel inhuren om als de menselijke knip-en-plak schakel tussen mijn eigen systemen en de overheid-apps en -websites te fungeren?
Daarnaast, de andere kant is ook belangrijk. Kijken of al deze mooie technologie de lakmoesproef der integratie kan doorstaan: Ook van een volledig “digitaal getransformeerde” overheid moet ik als burger alles wat ik wil of moet gedaan kunnen krijgen doormiddel van een desnoods handgeschreven briefje. Bedenk zelf maar waarom.
Dit is niet optioneel, en uit de hoogte over “digibeten” neuzelen is arrogante incompetentie het op te lossen. Dit had je moeten zien aankomen en ondersteuning ervoor van het begin af aan in moeten bouwen. Kosten zijn geen argument en mogen niet doorberekend worden, het moet gewoon werken.
Beiden extremen zijn fundamenteel aan succes van deze “transformatie”. Beide zie ik in dit verhaal zelfs niet aangestipt. Er is dus nog een lange weg te gaan, zelfs voor deze voortrekkers.