Begonnen als dochteronderneming van internetwinkelgigant Amazon is Amazon Web Services (AWS) een belangrijke Europese aanbieder van IaaS-diensten via een ‘pay as you go’-model. Kamini Aisola, hoofd Benelux bij AWS, vertelt ter ere van het tienjarig jubileum over de ontwikkeling van AWS en hun strategie in de zakelijke ict-markt in Nederland.
Amazon Web Services (AWS) is een onderdeel van de internetwinkelgigant Amazon. Dat moederbedrijf werd in 1995 opgericht door Jeff Bezos. Na tien jaar had Amazon genoeg ervaring opgedaan om op grote schaal infrastructuren en datacenters in te voeren. Deze kennis kon ook gedeeld worden met andere bedrijven. Door deze kennisdeling kon Amazon een veel groter klantsegment bedienen, namelijk die van ontwikkelaars en bedrijven. ‘Dit was in 2006 de reden om Amazon Web Services (AWS) op te richten: een platform waar IaaS-diensten via een zogenaamd ‘pay as you go’-model worden aangeboden’, vertelt Aisola.
AWS in Nederland
Het eerste AWS-kantoor werd geopend in Seattle. Sinds de oprichting tien jaar geleden is AWS sterk gegroeid. Het bedrijf telt momenteel ruim één miljoen klanten wereldwijd. ‘Nederlandse bedrijven, waaronder Shell, behoorden tot vroege gebruikers van AWS. Het olieconcern wilde zijn it-dienstverlening flexibel maken en beter afstemmen op de klantvraag. In 2010 koos het daarom voor AWS. Wetenschappers, en dan met name natuurkundigen en ingenieurs, kunnen hierdoor modellen in de cloud ontwikkelen en testen’, licht Aisola toe.
De Nederlandse markt werd eerst bediend vanuit het Europa-kantoor in Luxemburg, waar Aisola werkzaam was als hoofd Benelux. Om de Benelux-klanten beter te ondersteunen bij hun cloudmigratie, opende AWS in 2015 een Benelux-kantoor in Den Haag. Aisola verliet het Luxemburgse kantoor en ging in Den Haag aan de slag, weer als hoofd Benelux. Zij is in haar functie verantwoordelijk voor alles wat in de Benelux gebeurt. Ze geeft leiding aan een team dat bestaat uit account managers, solutions architecten, trainers, professional services, technische accountmanagers en support engineers. Dit Benelux-team, waarvan het aantal medewerkers niet mag worden genoemd, ondersteunt organisaties in de regio om zo snel en veilig mogelijk over te gaan naar de cloud. Om klanten te ondersteunen bij het voldoen aan lokale wet- en regelgeving werkt AWS met zowel Nederlandse als Europese toezichthouders. Daarnaast beschikt het over een team security-experts die 24 uur per dag alle systemen monitoren.
Philips en UvA
Het productportfolio van AWS is divers: van onder meer Amazon CloudFront (webdienst voor het verspreiden van content), tot aan Amazon Elastic Compute Cloud (EC2), Amazon Simple Storage Service (S3), Amazon Redshift en nog vele andere. Deze producten worden geleverd aan bedrijven van alle groottes in alle sectoren. Onder het Nederlandse klantenbestand vallen mediabedrijven (Endemol en Talpa), uitzendbureaus als Randstad) en De Nederlandse Bank. Ook postbedrijven als Post NL en multinationals als Unilever maken gebruik van AWS.
In de verticale markt zijn Philips (zorg) en de Universiteit van Amsterdam (onderwijs) klanten van AWS. Zo werkt Philips al jaren met AWS. Eind vorig jaar heeft het Eindhovense elektronicaconcern die samenwerking versterkt. Het koos toen om hun digitale platform HealthSuite te laten draaien op AWS IoT (internet of things). Op het HealthSuite-platform worden gegevens van verschillende apps en medische apparaten en systemen (zoals elektronische medische dossiers) verwerkt, gecombineerd en geanalyseerd. Aisola: ‘Met onze infrastructuur krijgt Philips realtime inzicht in deze gegevens. Daarnaast helpt het hen om de aan internet gekoppelde zorgapparatuur slimmer te maken.’
De Universiteit van Amsterdam (UvA) zet AWS in om zijn it-afdeling te moderniseren. Het migreerde hierom zijn SAP Process Integration (PI) naar de cloud. ‘Dit stelt de universiteit in staat om al zijn backend-systemen, studentdatabases en educatieprogramma’s aan elkaar te koppelen’, licht het Benelux-hoofd toe.
WeTransfer en Human
Daarnaast maken ook start-ups gebruik van de clouddiensten van AWS. Op de Nederlandse markt is WeTransfer hier een voorbeeld van. Hun storageplatform, dat in 2009 is opgericht, levert maandelijks ruim 250 miljoen bestanden aan ruim twintig miljoen klanten wereldwijd. Om deze bestandsdeling mogelijk te maken, maakt het Amsterdamse bedrijf gebruik van AWS.
Ook de fitness-app Human zet AWS-producten in om hun dienst te leveren. ‘De Human-app motiveert gebruikers om minimaal dertig minuten per dag te bewegen. Deze app verzamelt via bewegingssensoren in het apparaat de dagelijkse bewegingsactiviteiten van gebruikers. De activiteiten worden op de website gevisualiseerd in mobiliteitspatronen’, legt Aisola uit. ‘Via de AWS-cloud kon de start-up snel wereldwijd groeien. Het registreert nu miljoenen bewegingen van ruim honderdduizend gebruikers wereldwijd.’
Ook de Flitsmeister, een app die realtime verkeersinformatie geeft, en het datamanagement-platform FLXone zijn start-ups waar AWS diensten aan levert.
Klantgedreven roadmap
Aisola is van mening dat AWS zich op twee manieren onderscheid van andere cloudleveranciers. Allereerst op gebied van productontwikkeling. ‘Wij verbeteren steeds onze producten en ontwikkelen ook nieuwe producten. Deze productontwikkeling doen wij op basis van onze klantbehoefte. We begrijpen wat klanten willen en welke wensen zij hebben. Vanuit hier bepalen we welke producten of diensten we op de markt brengen. Dit betekent dat zo’n 90 tot 95 procent van onze roadmap wordt gedreven door onze klanten. Zo hebben wij het datawarehouse Amazon Redshift en Amazon Aurora op verzoek van onze klanten ontwikkeld.’ Deze productontwikkeling doet AWS in zijn ontwikkelcentra. Deze dragen de naam Amazon Development Center. In Den Haag zit zo’n ontwikkelcentrum gevestigd. ‘Dit betekent dus dat AWS-producten op Nederlandse bodem worden ontwikkeld.’
De andere onderscheidende factor van AWS is dat het altijd probeert om zijn producten tegen een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. ‘Bij andere organisaties moeten klanten langetermijncontracten tekenen en zijn upgrades van de apparatuur duur. Wij doen daar niet aan. Onze producten zijn flexibel in te zetten via ons ‘pay as you go’-model. Dit houdt in dat klanten alleen betalen voor het daadwerkelijke gebruik. Daarnaast verlagen wij proactief de prijs van onze diensten. Dit allemaal met het doel om de cloudkosten van onze klanten zo laag mogelijk te houden.’
Toegevoegde waarde voor it-manager
‘Doordat bedrijven hun cloudactiviteiten aan ons uitbesteden, kunnen zij meer tijd besteden aan hun kernactiviteiten. Dat heeft veel toegevoegde waarde voor de it-manager’, meent Aisola. ‘It-managers kunnen zich namelijk focussen op het ontwikkelen van nieuwe producten. Hiermee kunnen zij toegevoegde waarde aan hun klanten bieden en zich bovendien onderscheiden van de concurrenten.’
Als voorbeelden noemt Aisola energiemaatschappij Essent en het online warenhuis Wehkamp. ‘Essent draait al zijn publieke websites en de self service-portalen in een AWS-cloud. Dit geeft hen meer tijd om klanten te ondersteunen in hun energiegebruik. Daarnaast hebben ze via onze producten een ‘it-innovatiezone’ ontwikkeld. Vanuit dit lab heeft Essent nieuwe producten ontwikkeld, zoals de e-thermostaat. Deze thermostaat is op afstand te bedienen via een app’, licht ze toe.
Het online warenhuis Wehkamp zette AWS in om zijn eerste internationale stappen naar België maken. ‘Binnen zes maanden beschikte de Belgische webshop over ruim honderdduizend items.’ Naast de internationalisering helpt AWS Wehkamp bij de ontwikkeling van nieuwe features. ‘Zij kunnen nu binnen enkele uren nieuwe features uitrollen. Dit duurde voorheen nog weken.’
Nieuwe manier van denken
Zo’n overstap naar de cloud vergt een nieuwe manier van denken bij de medewerkers, meent Aisola. Om medewerkers klaar te stomen voor deze overstap, moeten zij worden opgeleid. ‘Training is de eerste stap bij een cloudmigratie. Wij bieden daarom diverse online trainingen aan, die deelnemers in hun eigen tempo kunnen volgen. Daarnaast organiseren wij één keer peer maand de klantenbijeenkomst Bagels and Bytes. Tijdens deze bijeenkomst op het Haagse kantoor geven onze experts diverse trainingen. Hierbij kunnen klanten al hun vragen stellen.’
Naast deze trainingen biedt AWS zijn klanten 24 uur per dag support. ‘We begrijpen dat onze technologie niet via een ‘one size fits all’-benadering kan worden geleverd. Daarom bieden wij onze klanten diverse supportpakketten. Dit varieert van een persoonlijke technische manager tot alleen support wanneer dit nodig is.’
Infrastructuurregio’s
Om zijn clouddiensten aan te bieden beschikt AWS wereldwijd over diverse datacenters. In Europa zijn dit er twee: één in Dublin (Ierland) en één in Frankfurt (Duitsland). Om ook regionaal vertegenwoordigd te zijn werkt AWS met een zogenaamd regioconcept. ‘Deze regio’s zijn opgesplitst in zogenaamde ‘availability zones’’, vervolgt Aisola. ‘Dit zijn bepaalde locaties die problemen met andere availability zones moeten opvangen en zij bieden goedkope en laagdrempelige netwerkaansluitingen met andere zones in dezelfde regio.’
Availability zones maken gebruik van één en soms meerdere datacenters. Qua omvang van de datacenters waarop availability zones werken moet al gauw rekening worden gehouden met vijftigduizend tot tachtigduizend servers. AWS biedt ook infrastructuur in vorm van een point of presence (PoP – edge location). Binnen Europa zijn dit er zestien, waaronder twee in Amsterdam. ‘De locatie van een PoP baseren wij op ons klantbestand’, licht Aisola toe. ‘Bij het bepalen van een volgende AWS-regio inventariseren wij waar onze klanten het meest gebruikmaken van onze infrastructuur. Op deze drukke punten zoeken wij ook een point of presence.’
Keuze voor datacenter
‘We hebben dus geen datacenter in Nederland’, vervolgt Aisola ‘Maar Nederlandse klanten kunnen zelf kiezen in welk datacenter hun data wordt opgeslagen. Dit kan er één in Europa zijn (Dublin/Frankfurt), maar ook daarbuiten. Klanten baseren hun keuze vaak op hun wensen voor wat betreft de wet- en regelgeving. Wanneer een Nederlands bedrijf dus voor een Europees datacenter kiest, betekent dit dat de data altijd binnen de Europese grenzen blijft. Hiermee kunnen bedrijven persoonsgegevens verwerken, conform de gestelde wet- en regelgeving’, aldus Aisola.
‘Het is daarbij belangrijk om te weten dat AWS-klanten altijd controle en eigendom behouden over hun data’, benadrukt Aisola. ‘Klanten kiezen zelf op welke locatie de data wordt opgeslagen. Deze data worden niet verplaatst, tenzij de klant dat zelf beslist.’ Soms krijgt de leverancier een verzoek om bepaalde data in te zien. Volgens Aisola geeft AWS dit niet zomaar vrij. ‘Dat doen wij alleen maar wanneer het juridisch verplicht is, zoals bij een dagvaarding of gerechtelijk bevel. In zo’n geval nemen we eerst contact op met onze klant, zodat zij hun data kunnen beschermen tegen openbaring.’ Zo biedt AWS de mogelijkheid om alle data te versleutelen via encryptie.
De Nederlandsche Bank
‘Als klanten de stap naar de cloud willen maken helpen wij hen daarbij. Zo werken wij samen met Nederlandse beleidsmakers. Hen hebben wij geholpen met de cloudthematiek, zodat zij hun klanten kunnen helpen met het voldoen aan regels. Een mooi voorbeeld hiervan is De Nederlandsche Bank. We hebben in 2013 met hen requirements opgesteld zodat hun financiële klanten van AWS gebruik konden maken. Hierdoor konden zij op een veilige manier zaken als websites, mobiele applicaties, betaalplatformen in de retail, high performance computing en kredietrisico-analyseoplossingen in de cloud draaien.’
Voor de toekomst wil Aisola haar Nederlandse team uitbreiden om de Nederlandse klanten de beste ondersteuning bieden. Ze constateert dat Nederlanders echte early adopters zijn op gebied van technologische toepassingen. ‘Nederlanders zijn echte pioniers en omarmen gelijk de nieuwe technologieën. Als AWS met een nieuw product op de markt komt, willen Nederlanders dit direct uittesten en in kaart brengen wat dit voor het bedrijf kan betekenen. Ik merk nu ook dat Nederlandse bedrijven nieuwe technieken en diensten inzetten. Zo kiezen ze regelmatig voor microservices, serverloze architecturen en gebruikers die zelf api’s bouwen. Dit is slechts het topje van de ijsberg van wat Nederland op het gebied van technologie gaat leveren. Ik kijk er naar uit om onze klanten te blijven ondersteunen om dit soort innovaties door te voeren’, sluit zij af.
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 5, mei 2016.
Wie is Kamini Aisola
Kamini Aisola heeft meer dan vijftien jaar ervaring in verschillende rollen in de Benelux, waaronder als business consultant bij Unisys België, en bij SAS BeLux, onder meer als account manager. Sinds 2012 werkt zij als hoofd Benelux bij Amazon Web Services. Eerst vanuit Luxemburg en sinds 2015 in Den Haag. Ze moet de cloudadoptie in deze regio bevorderen en haar medewerkersteam uitbreiden. In 2011 behaalde Aisola een MBA-diploma aan de IMD in Zwitserland.
Europese datacenters
AWS beschikt over twee Europese datacenters: in Dublin (2007) en Frankfurt (2014). Het bedrijf werkt daarnaast aan een derde datacenter in het Verenigd Koninkrijk. Deze wordt eind 2016/begin 2017 geopend. AWS kent in totaal zestien point of presences in tien Europese steden, te weten: Amsterdam (2), Dublin, Frankfurt (3), Londen (3), Madrid, Marseille, Milan, Parijs (2), Stockholm en Warschau.
Computable-seminar ‘Data Driven Future’
Wilt u het Computable-seminar ‘Data Driven Future’, dat op 19 mei plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht, bijwonen? Kijk voor het aanvragen van tickets op ComputableSeminars.nl. Na controle van de gegevens ontvangt de persoon binnen maximaal drie werkdagen een ticket als gratis toegangsbewijs. Een ticket aanvragen is mogelijk tot en met 18 mei 2016.
Personen die niet vallen onder de doelgroep van cio’s, ict-managers en senior specialisten van de grotere publieke en zakelijke organisaties en dienstverleners die betrokken zijn bij het ict-inkooptraject, kunnen ook bij het seminar aanwezig zijn. Via www.computableseminars.nl kunnen ook tickets worden gekocht.
Het is een beetje jammer dat in dit artikel Computable niet het verschil weet tussen een datacenter en een AWS region: AWS heeft nl. twee regions in Europa maar de Regions bestaan weer uit zgn. availability zones (AZ). De regio Dublin bestaat daarbij uit drie AZ’s en Frankfurt heeft er twee. De kans is groot dat een AZ 1 datacenter is maar dat is niet zo gesteld door AWS. Het kunnen weer meerdere datacenters op zich zijn.
AWS heeft dus niet 2 datacenters in Europa maar minimaal vijf. Eigenlijk was het helemaal niet relevant binnen het concept van Cloud Computing.