Er is zelden zo’n hype gecreëerd als rond big data. Plots leek elk bedrijf op het punt te staan bedolven te worden onder een vloedgolf van gegevens. Toegegeven, velen zaten inderdaad bovenop een databerg zonder het zelf te beseffen, en die gegevensstroom beheersen leek een enorme uitdaging te worden. Maar tegelijkertijd opende het ook een waaier van nieuwe kansen die niet-vermoede concurrerende voordelen kunnen opleveren.
‘Data is de olie van de 21ste eeuw, maar olie blijft een waardeloze dikke brij tot je het raffineert tot brandstof’, zegt Peter Sondergaard, senior vice president en global head of research van Gartner. En dat geldt ook voor big data. Al die gegevens worden pas waardevol als je er zinnige informatie uit kan halen. Dat is geen gemakkelijke opdracht, want de toestroom van data neemt gigantische proporties aan. Als we de analisten van IDC mogen geloven, dan verdubbelt onze ‘digital universe’ om de twee jaar in omvang en zal de hoeveelheid data die we jaarlijks creëren en kopiëren tegen 2020 oplopen tot 44 Zettabytes of 44 triljoen Gigabytes. Foto’s, video’s, smartphones, medische apparatuur; allemaal genereren ze steeds meer data. En dan praten we nog niet over het opkomende internet of things, miljoenen sensoren die in alle mogelijke apparaten ingebouwd worden en die constant over het internet data heen en weer sturen.
Ontwikkelaar centraal
‘Tegen 2020 zouden volgens analisten meer dan 25 miljard apparaten aan het internet hangen’, zegt Robert Youngjohns, executive vice president en general manager van HP Software. ‘Een enorme uitdaging voor de it-afdeling van elk bedrijf, want het moet absoluut vermijden dat het verzuipt onder de massa-informatie die al die toestellen genereren.’
Om die reden nemen ontwikkelaars volgens Youngjohns een cruciale plaats in het it-landschap in, want zij kunnen tools bouwen en implementeren die de waarde in al die data kunnen ontsluiten. ‘Precies daarom willen wij nu een ecosysteem opzetten rond Haven OnDemand, ons big data-cloudplatform dat je in staat stelt alle soorten data te analyseren om op korte tijd tot heldere inzichten te komen.’
Beslissers eisen meer en meer realtime data
Eens: 77 procent
Oneens: 4 procent
Been van beide: 15 procent
Weet niet: 4 procent
Bron: Capgemini
Schuurpapier
Vooral dat laatste aspect houdt veel it-managers blijkbaar wakker. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat 87 procent van de bedrijven niet alleen niet in staat is hun data volledig te benutten maar dat bovendien 85 procent ook niet snel genoeg hun data kunnen analyseren. Het gaat vandaag immers niet langer om statische big data maar wel om ‘fast and streaming data’, zeggen de analisten van Capgemini. De snelheid waarmee een organisatie in staat is data om te zetten in inzichten en daaruit acties op te starten is volgens hen minstens even cruciaal als het kunnen verwerken van big data.
Ken Rudin, director of analytics bij Facebook, windt er geen doekjes om: ‘Vergis je niet: het uiteindelijke doel van het exploiteren van big data is impact creëren, niet louter inzichten verwerven. Als er niks verandert dankzij de inzichten, dan heeft big data je niks opgeleverd. Want data is zoals schuurpapier, het verfijnt een idee maar het creëert het niet.’
De business primeert
Er is nog veel werk aan de winkel, meent Gartner. Recent onderzoek toont immers aan dat amper 30 procent van alle organisaties al geïnvesteerd heeft in big data en slechts een kwart daarvan maakt er ook effectief al gebruik van. Gartner verwacht wel dat tegen 2017 meer dan de helft van alle analytics-toepassingen gebaseerd zal zijn op realtime datastromen.
‘Dat is de reden waarom wij een nieuwe versie van ons sql-database analytics-platform Vertica hebben geïntroduceerd’, zegt Jeff Veiss, vice president big data platform solutions bij HP. ‘De klemtoon ligt hier echt op high-speed analyse van ‘data in motion’ om it-afdelingen in staat te stellen snel streaming data te verwerken afkomstig van meerdere bronnen zoals ondermeer internet of things-toepassingen. Wij willen dat elke ontwikkelaar in staat is om een ‘data-rich’ applicatie te creëren zonder dat hij over een doctoraatsdiploma hoeft te beschikken. Want uiteindelijk draait het bij big data niet om de technologie maar om businessbehoeften, om de manier waarop de eindgebruiker al die data kan consumeren en begrijpen.’
De boot missen
Voor IDC is het duidelijk: er is geen gebrek aan technische oplossingen voor big data, maar bedrijven mogen niet te lang staan toekijken langs de zijlijn. Ze moeten snel op de bal spelen en zich aanpassen. De kern van die wijziging ligt zeker bij de it-afdeling, maar ook de rest van de organisatie – mensen, cultuur en gewoonten – zal zich evenzeer moeten aanpassen om de boot niet te missen.
Dit artikel is ook verschenen in Computable magazine jaargang 49, nummer 2, februari 2016.
Waar zijn de kuilen?
De vorige winter was voor Boston een van de zwaarste uit zijn geschiedenis met meters sneeuw en stevige vriestemperaturen. De gevolgen bleven niet uit, sneeuwruimers en tonnen zout haalden grote happen uit het wegdek. Het resultaat? ‘Potholes’, putten en kuilen die het rijden over Boston’s wegen allesbehalve aangenaam maakten. En de daarop volgende dooi en de warme lentezon maakten het alleen nog maar erger, omdat de wegen dan begonnen te barsten door de warmte. Tijd om in te grijpen dus, dacht het stadsbestuur, en het deed een beroep op zijn inwoners via crowdsourcing.
Het idee voor dit initiatief dateert al van juli 2012, toen de burgemeester een samenwerking opzette tussen The Mayor’s Office of New Urban Mechanics, een soort van innovatielab van de stad, en het crowdsourcing-platform Innocentive. Samen creëerden ze een app, Street Bump, die autobestuurders in staat stelde automatisch gevaarlijke punten in de stad te signaleren met behulp van hun smartphone. De bewegingssensor in de smartphone registreert een kuil, koppelt dit aan de gps-locatie en stuurt dit, samen met duizenden andere gebruikers, door naar een centrale server voor verdere verwerking.
Geospatiale gegevens dus die in een database verzameld worden en waarop dan analytics losgelaten wordt om inzicht te krijgen in probleemzones. Big data waaruit met behulp van HP Vertica Place en het onderliggende HP Vertica Analytics Platform niet alleen precies wordt bijgehouden waar de kuilen zich bevinden maar ook wanneer ze worden hersteld. Analisten kunnen dan die informatie gebruiken om regelmatige controles van het wegdek uit te voeren in de zones waar de meeste kuilen voorkomen en zo ook preventief onderhoud mogelijk maken.
Een kleine toepassing van big data met grote gevolgen voor de wegeninfrastructuur van Boston, en mogelijk ook elders in de wereld, want Bosten heeft al van honderden andere steden aanvragen voor meer informatie en samenwerking gekregen.
“De boot missen
Voor IDC is het duidelijk: er is geen gebrek aan technische oplossingen voor big data, maar bedrijven mogen niet te lang staan toekijken langs de zijlijn. Ze moeten snel op de bal spelen en zich aanpassen. De kern van die wijziging ligt zeker bij de it-afdeling, maar ook de rest van de organisatie – mensen, cultuur en gewoonten – zal zich evenzeer moeten aanpassen om de boot niet te missen.”
Weet je nog dat ik altijd roep “Adapt or die” als het gaat om cloud computing. Ik snap wat voor een weerstand dat oproept, dezelfde die ik voel als ik dit stukje lees. Begrijp me niet verkeerd. Data is cool, data is bruikbaar, data is een uitdaging. Maar als jij een goed product of dienst levert dan is het wel of niet benutten van data (of data gedreven zijn) niet de crux. De crux blijft een goed product of dienst die mensen willen gebruiken of noodzakelijk is.
Big data kan absoluut helpen met adaptability van je organisatie. Maar de boot missen als je niets met data doet? Dan kun je nog prima mee weg komen. Een goed product of dienst is belangrijk dan de data.
En als je daar niet mee eens bent, geef dan inhoudelijk aan wat er dan precies gebeurt, dus hoe mis je precies de boot? Zonder argumentatie slaat het nergens op.