Burgers bepalen hoe een smart city eruit ziet. Dat zegt Leon He, president van de enterprisetak van Huawei in West-Europa. Het telecom- en ict-bedrijf wil een blauwdruk ontwikkelen die als basis kan dienen voor een slimme stad. Daarvoor gaat het samenwerkingen aan met diverse Nederlandse steden die als field lab dienen. De jongste deelnemer, na Amsterdam en Den Haag, is gemeente Tilburg die afgelopen week op CeBIT de intentieverklaring met Huawei tekende. De overeenkomst heeft een waarde van ongeveer een miljoen euro.
Tilburg heeft de ambitie om het centrum van innovatie te zijn. Technologisch is bijvoorbeeld de veiligheidsregio al ver, vertelt Erik de Ridder, wethouder in Tilburg en daarnaast voorzitter van de Digitale Steden Agenda. Zo zijn er al koppelingen van beveiligingscamera’s in de stad met de meldkamer. ‘Maar we willen graag de volgende stap zetten en verschillende slimme systemen met elkaar verbinden. Slimme technologie alleen is niet voldoende om een stad ‘smart’ te maken, intelligentie bereiken we juist door systemen te koppelen en toepassingen te zoeken voor de kennis die daaruit komt.’ In het strategische partnerschap biedt de gemeente Huawei ruimte om nieuwe technologie in het veld uit te proberen. Tegelijkertijd kan Tilburg zelf stappen zetten in zijn slimme ambitie. Via een ‘bottom-up’-aanpak worden per sector haalbaarheidsstudies uitgevoerd, concepten en business cases opgesteld en mogelijk pilotprojecten uitgevoerd.
Slim crowdmanagement
Als voorbeeld voor een concrete toepassing noemt De Ridder het stadion van de Tilburgse voetbalclub Willem II. Hij kijkt daarvoor naar de Amsterdam Arena, waar Huawei een Wi-Fi-netwerk heeft aangelegd. Marketing manager Theo van Andel van Huawei: ‘De Arena is een mini smart city en biedt een prachtig testbed voor gemeenten. Alles komt er samen, onder meer veiligheid, handel en crowdmanagement.’ Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor het nieuwe treinstation in Tilburg. ‘Het is in de Arena mogelijk om individuele spelers te volgen tijdens een wedstrijd en over hen allerlei statistieken te verzamelen. Die technologie, in combinatie met crowdmanagement, is aantrekkelijk voor de inrichting van bijvoorbeeld het nieuwe station’, zegt De Ridder. Ook haalt hij het voorbeeld van de Tilburgse Kermis en Roze Maandag aan wanneer er driehonderdduizend mensen in de binnenstad rondlopen. ‘Met slimme technologie kunnen we in geval van nood snel de juiste straten afzetten en de mensenmassa de goede kant op begeleiden.’
Koppeling smart systemen
Leon He, president van de enterprisetak van Huawei in West-Europa, stelt dat alleen data of big data niet voldoende is om een stad slim te maken. ‘Een stad is niet ineens smart, dat is een lange reis. Het begint met het verzamelen van data, maar vervolgens moeten er databronnen gekoppeld worden, zodat er slimme data voortgebracht wordt. Daarna is het noodzakelijk om die slimme data via een business intelligence-platform om te zetten in kennis en toepassingen. Echte slimheid zit in de koppeling van smart systemen.’ Voor die analyse werkt Huawei samen met SAP. Beide bedrijven tekenden afgelopen week een samenwerkingsovereenkomst op het gebied van internet of things (IoT). De infrastructuur en netwerkproducten van Huawei worden geïntegreerd in SAP Hana-cloudplatform, SAP-applicaties en analyse tools.
Burgers bepalen
Volgens He is juist de ‘bottom-up’-aanpak noodzakelijk voor het slagen van een smart city concept. ‘Een smart city draait niet om technologie, maar om mensen. Er moet draagvlak worden gecreëerd onder de burgers, zij moeten de voordelen zien. Uiteindelijk bepalen zij hoe de smart city eruit gaat zien.’ Dat is de reden dat Huawei in Tilburg haalbaarheidsstudies en kleine pilotprojecten gaat uitvoeren. Voor de diverse projecten wordt in totaal een miljoen euro uitgetrokken. Door kleine pilotprojecten uit te voeren, blijft de gemeente onder de Europese aanbestedingsnorm. Tegelijkertijd is het mogelijk om in een ‘field lab’ technologie te testen. Daarbij worden ook de Universiteit van Tilburg en kleine innovatieve partijen uit de regio betrokken. Door die marktconsultatie kan de gemeente straks een betere aanbesteding uitschrijven, omdat uit de pilots al is gebleken wat wel en niet werkt of wenselijk is.
Samenwerking
Inmiddels heeft Huawei zijn Smart City-oplossingen al aan meer dan zestig steden in twintig landen geleverd. De eerste Nederlandse gemeente die een samenwerking met het telecombedrijf aanging was Amsterdam. Eerder deze week tekende ook de gemeente Den Haag een intentieverklaring waarin vastgelegd is dat de beide partijen in gesprek gaan over mogelijke onderzoeken en het opzetten van pilotprojecten. Ook hier wordt de samenwerking gezocht met lokale bedrijven en kennisinstellingen. De gemeente Den Haag wil uiteindelijk een reductie in energieverbruik van 20 procent en de files in de stad moeten verdwijnen door dynamische verkeersmanagementsystemen.