ICT’ers kiezen hun leaseauto vooral op basis van de bijtelling. Auto’s met 0 procent bijtelling zijn vooral gunstig, echt leuke leasebakken zijn vaak ongunstig door een bijtelling van 25 procent. Een alternatief vormen zogeheten youngtimers, auto’s van minimaal vijftien jaar oud, waarvoor 35 procent van de aanschafwaarde wordt bijgeteld.
Het zijn vooral zzp’ers in de ict-sector die kiezen voor een yougtimer, ervaart Robin Geval van autobedrijf Van Dijk & Geval in Harderwijk, gespecialiseerd in deze categorie bolides. Leaserijders betalen hiervoor 35 procent bijtelling over de factuurprijs van gemiddeld tienduizend euro. Voor dat geld rijdt de ict’er bijvoorbeeld in een vijftien jaar oude, luxe uitgevoerde BMW 523 Touring of Mercedes Benz E320 met minder dan honderdduizend kilometers op de teller.
In het eerste jaar komt dat neer op een bijtelling van 3500 euro, een netto kostenpost van zo’n 1750 euro. In de daarop volgende jaren wordt dat bedrag verlaagd met de afschrijving. Geval: ‘Je betaalt alleen bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Feitelijk komt dat neer op de dagwaarde. Dat maakt zo’n auto zeer betaalbaar.’
Verwar de youngtimer overigens niet met een oldtimer, waarschuwt Geval. ‘Daarvoor wordt geen wegenbelasting betaald, maar ze raken steeds weer in opspraak door de uitstoot. Bij tijd en wijle gaan er stemmen op om ze uit stadscentra te weren.’ Youngtimers zijn nauwelijks vervuilender dan auto’s die rechtstreeks uit de showroom komen, stelt Geval. ‘De invoering van geregelde katalysatoren is al weer langer dan vijftien jaar geleden …’
Exoten
Bij de auto’s die Van Dijk en Geval aanbieden gaat het om de grotere modellen van de merken BMW en Mercedes, maar ook exotischer merken als Lexus, Audi, Volvo en Jaguar. Negentig procent van de auto’s wordt door het autobedrijf geïmporteerd uit Duitsland, een enkele auto komt elders uit Europa. De twee handelaren zitten elke week wel een keer in het buitenland om ergens een auto op te halen. Bij thuiskomst wordt die in het eigen garagebedrijf volledig nagekeken.
Een leasecontract voor youngtimers kan worden afgesloten bij de gespecialiseerde leasemaatschappij PS50 van Paul Petit en Sjef van Hijfte uit Oisterwijk. Het heeft hun voorkeur dat de auto’s bij één van de handvol gespecialiseerde youngtimerhandelaren in Nederland wordt aangeschaft, maar een harde voorwaarde is dat niet. Voor het onderhoud wordt een universeel garagebedrijf in de buurt van de klant gezocht. De onderhoudsfrequentie ligt iets hoger dan bij reguliere leaseauto’s. ‘Je wilt problemen voor zijn’, zegt Petit.
Jaguar XJ
Voor een Jaguar XJ vraagt de leasemaatschappij 695 euro per maand op basis van full operational lease bij 15.000 kilometer per jaar. De bijtelling bedraagt 86 euro per maand op basis van een 42 procent inkomstenbelasting. ‘Dat valt zeer gunstig uit ten opzichte van een Toyota Prius, die nu veel door ict’ers wordt gereden.’
Veelal zijn het de zelfstandige ict’ers die voor het leasen van een youngtimer kiezen. ‘Het verhaal laat zich soms moeilijk uitleggen aan bazen. Maar als mensen eigen baas zijn, zijn mensen snel overtuigd van de voordelen’, zegt Petit.
Autoliefhebbers worden echt blij van een youngtimer, weet Petit. ‘Ik heb onlangs een BMW 520 Touring geleverd aan een klant, die eerder een Honda Civic Hybrid reed. Daar werd die man mismoedig van. Voor hetzelfde maandbedrag rijdt hij nu een youngtimer, met een veel lagere bijtelling. Die man is zielsgelukkig.’
Mannending
De youngtimer is tot nu vooral een mannending. ‘Ik moet de eerste vrouw die interesse heeft in een youngtimer nog in de showroom krijgen’, zegt Robert van Dijk van het Harderwijkse autobedrijf. Ook Petit van PS50 heeft geen vrouwen onder zijn klanten. ‘Wacht even, ik ken er één. Maar die heeft de youngtimer van haar man overgenomen.’
De auto’s worden vooral uitgezocht op hun technische staat, maar ook uitstraling is belangrijk. Die moet zakelijk zijn. Een technisch perfecte auto met skirtingboards en spoilers zullen Van Dijk en Geval niet aanbieden. Er zijn ook nadelen aan een youngtimer, weet Petit. ‘Je moet de auto wel regelmatig wassen. Anders rijd je in een vieze oude bak.’
Wat is er mis met een luxe Honda Civic Hybrid?
Zeer laag verbruik, body rolt goed, zeer stil, remt als een blok en is met 10 airbags zeer veilig en representatief.
Kom daar maar eens mee aan met een XJ, met die twee tankdoppen! Rijdt 1 op 5! Zijn rijdende doodskisten en bovendien vrij laag en klein!
Challenge me!