Een bomvol programma in de bomvolle Jaarbeurs in Utrecht. Voeg daar aan toe nieuwswaardig, laagdrempelig en informeel en je praat over de ict-beurscombinatie Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo, die zich gisteren en vandaag voltrekt (31 oktober t/m 1 november).
Circa 150 exposanten, de een nog verleidelijker en luidruchtiger dan de ander, tientallen sprekers en meer dan 180 vakinhoudelijke seminars. Welke trending topic in het veld van cybersecurity, cloud, datacenters, infrastructuur, data science en management, digital transformation, privacy en it-servicemanagement en control komt eigenlijk niet voorbij? Wie bijvoorbeeld helemaal bijgepraat wil worden, en vooral wil ervaren en zien, over wat optimale veiligheid en anno 2018 behelst, is deze twee dagen op het juiste adres. It-security is zo mogelijk een van de meest verontrustende thema’s voor it-managers en -professionals.
Dat laatste blijkt wel uit de beurservaring van Dennie Spreeuwenberg, algemeen directeur NextTech Security. Hij legt uit dat zijn bedrijf andere organisaties helpt om hun informatie te beveiligen. ‘En dat doen we door ons te focussen op het menselijke aspect.’ Spreeuwenberg bedoelt daarmee dat goede infobeveiliging valt of staat met drie factoren: organisatie & beleid, techniek en, als derde, menselijk handelen. ‘Hoe gaan je werknemers om met de informatie waartoe ze toegang hebben? Wij helpen onze opdrachtgevers – dat zijn onder andere Kamer van Koophandels, Postcodeloterij en PostNL – om hun werknemers bewust te maken van de dreigingen, en dan vooral via een e-learningtool Awaretrain.’
Vraag je Spreeuwenberg naar hoe het is gesteld met die bewustwording, of beter bewustzijn, dan roept hij ‘slecht’. ‘Om het vriendelijker te zeggen: het is voor enorme verbetering vatbaar.’ Het bewijs daarvoor, legt hij uit, blijkt wel uit de hoeveelheid aanloop die zijn stand hier op de beurs genereert. ‘Er is veel vraag naar dit onderwerp, veel organisaties zijn kennelijk op zoek naar middelen en tools om dit probleem te tackelen.’ En anders wel het publiek dat deze dag naar eigen zeggen in grotere getale op zijn keynote in Theater 4 afkwam dan dat er zitplaatsen beschikbaar waren.
En daarmee heeft Spreeuwenberg met zijn aanwezigheid hier zijn doel zo goed als al bereikt. ‘Reden dat we hier zijn, is om te laten zien dat we bestaan en om in contact te komen met potentiele klanten. Eigenlijk ben ik door alle gesprekken nog maar nauwelijks van deze stand afgekomen.’
Motiv
Die ervaring deelt Richard Wolters, marketingmanager Motiv. Ook hij vertelt dat hij op de eerste dag al veel interessante partijen sprak. ‘Bestaande, maar ook nieuwe contacten. We zijn dit jaar trouwens van de achterkant van de beursvloer naar de voorkant verhuisd, naar een veel prominentere plaats hier vlak bij de ingang. Dat is ons goed bevallen. Iedereen die binnenkomt, heeft ons direct in beeld.’
Dubbelfeest, want Motiv bestaat vandaag precies twintig jaar. Ooit begonnen als standaard it-bedrijf, een netwerkleverancier, getransformeerd naar cybersecurityleverancier en toen gegroeid naar een volwaardig cybersecuritybedrijf, een transformatie die Motiv volgens Richard samen met klanten heeft doorgemaakt.
Geheim van het succes? ‘Continu gedreven door digitalisering, in staat geweest om onszelf steeds opnieuw uit te vinden. We zijn ook bij de kern gebleven, en dan vooral dat we altijd Nederlands zijn gebleven en buitenlandse invloed buiten de deur hebben gehouden. De Nederlandse manier van zakendoen heeft te maken met customer intimacy, met betrokkenheid. Los van alle techniek, verliezen we onze soft skills niet uit het oog. Dat waarderen onze klanten – zoals de gemeente Amsterdam, NS en Flora.’
Wolters kan er kort over zijn: voor hem is dit niet de eerste, maar al helemaal niet de laatste keer dat hij hier is.
GRC
Frans Broekhof, partner en directeur van Complions-GRC, legt uit dat zijn software – GRC Control geheten – andere bedrijven en organisaties helpt om hun governance risk & compliance en de General Data Protection Regulation (GDPR) in kaart en op de orde te brengen. Hoewel de wetgeving rond de GDPR al sinds mei van dit jaar van kracht is, worstelen heel veel partijen er nog mee.
Broekhof: ‘Wij brengen controle aan en leggen een en ander vast in een digitaal dossier, waarvoor wij een integraal managementsysteem hebben. Onze slogan is ‘Map once and comply to many’, waarmee we bedoelen dat een snelle slag van de bestaande normenkaders naar meerdere normenkaders maken. Voor de klant betekent dit een tijdsbesparing op de implementatie van zestig procent. Het is eigenlijk een one-stop-GRC-shopping – kijk, dat staat daar ook met grote letters – en de klant kan lekker slapen.’
Gevraagd naar afnemers van de software, schiet een collega te hulp, waarna de namen (‘Mogen we die noemen?’) van grote en kleine klanten in alle hoeken van de stand hoorbaar zijn – zoals Leger des Heils, Amphia Ziekenhuis, het ministerie van OCW, gemeente Zutphen en Holland Casino.
‘Op deze beurs zitten we hier volledig in de doelgroep te vissen. Het is ook gewoon een mooie markt, waarin we met z’n allen zitten.’ Dat is ook zo ongeveer het doel van Broekhofs beursparticipatie: netwerken, bekendheid genereren en ‘laten zien dat we geen eendagsvlieg zijn’. Deze beurs is the place to be, die mogen we niet overslaan, zegt hij.