Voor Cascadis, de beroepsvereniging voor webprofessionals in de publieke sector, is na tien jaar de tijd gekomen om een bredere doelgroep te bedienen. De vereniging zoekt aansluiting met de corporatiewereld en het bedrijfsleven en wil via focusgroepen en Cascadislab kennis verdiepen en leden beter kunnen ondersteunen. Daarnaast wil Cascadis meer samenwerken met andere beroepsverenigingen als Cover, Logeion en NGI/NGN. 'Maar vernieuwen doen we stap voor stap', benadrukt de nieuwe voorzitter Robert van Vliet.
Tien jaar geleden was jij als adviseur bij de oprichting van Cascadis betrokken. Weet je nog waarom de vereniging is opgericht?
Robert van Vliet: Er werden in die tijd allerlei nieuwe opleidingen rond internet gestart. Bij de overheid liep er bijvoorbeeld een leergang webmanagement. Een aantal mensen, waaronder ik, die doceerde bij deze cursus, constateerde dat internet bij de overheid nog in de kinderschoenen stond en dat het goed zou zijn wanneer een vereniging haar daarin zou kunnen bijstaan en bijsturen. Zij richtten een beroepsvereniging voor contentbeheerders op die als platform kan dienen voor kennisdeling, innovatie en belangenbehartiging. Dat is Cascadis geworden.
Cascadis startte als beroepsvereniging voor webmanagers en contentbeheerders bij de overheid. De afgelopen jaren heeft de vereniging een gestage groei doorgemaakt. Befaamd zijn de webmasterclassen en de onderzoeken naar de kwaliteit van de elektronische dienstverlening bij de overheid. Ook besteedt de vereniging aandacht aan functieprofielen van webprofessionals, is er een ledenplatform en worden er regelmatig activiteiten georganiseerd, waaronder de grote najaarscongressen. Wat wil en kan Cascadis nog meer doen voor de leden?
De vereniging telt inmiddels zo’n 520 persoonlijke lidmaatschappen, verdeeld over honderdtachtig organisaties. Wij willen de komende jaren meer aan deskundigheidsbevordering doen. Dat betekent verdiepen en verbreden. Verdiepen door de oprichting van focusgroepen en ons Cascadislab. Verbreden door samen te werken met andere beroepsverenigingen, zoals Logeion voor communicatieprofessionals en NGI/NGN voor it-professionals, en nieuwe leden te zoeken in andere sectoren, zoals de corporaties en het bedrijfsleven. Ook proberen we door samenwerking met sponsoren leden te laten profiteren van nieuwe diensten. Sinds kort bieden we via een partnerovereenkomst met Business to You – tegen korting – diensten op het gebied van websitebeveiliging en internetbetalen.
Wat is het verschil tussen de focusgroepen en het Cascadislab?
Onze focusgroepen richten zich op actuele thema’s waar veel kennisvraag naar is. Deze groepen komen regelmatig bij elkaar, nodigen experts uit en delen elkaar ervaringen. Met Cascadislab werken we gezamenlijk aan concepten, ideeen en tools. Een goed voorbeeld hiervan is www.benchlearning.org: verschillende profitorganisaties werken hierin samen met de leden aan een instrument dat de kwaliteit van de dienstverlening moet verbeteren.
Toptaken
Vinden leden het niet bezwaarlijk dat er wordt samengewerkt met bedrijven?
Nee, uit onze recente ledenenquête komt naar voren dat meer samenwerking met vergelijkbare beroepsgroepen uit andere sectoren dan de publieke overheid wenselijk is. 80 procent zegt daar ‘ja’ tegen. De ict-wereld verandert ook voortdurend. De overheid staat met zijn digitale dienstverlening niet op zichzelf. Onze ambitie is ook om de beste landelijke organisatie voor online professionals te worden. Het zou heel leerzaam kunnen zijn als – ik geef een voorbeeld – de internetmensen van Wehkamp in een focusgroep worden gekoppeld aan die van de Belastingdienst. De ene legt de nadruk op commercie en logistiek, de ander is gericht op uitleg en informatieverwerking. Dat geeft gelijk dynamiek aan de kennisuitwisseling.
Sommige leden zijn bevreesd dat ze last krijgen van opdringerige ict-bedrijven of het commercieel misbruik van onze kennisbank. Daar zijn we alert op. Maar we moeten ook niet te krampachtig doen. Cascadis werkt tenslotte ook met sponsors. Bovendien haken mensen af als er promotiepraatjes worden gehouden en we voeren de vernieuwing en verbreding geleidelijk in.
Ik begreep dat er al een focusgroep over toptaken is? Wat zijn dat: toptaken?
Dit is een vanuit Groot-Brittannië overgewaaid ordeningsprincipe om websites effectiever te laten functioneren. Daarbij is de vraag, wat bezoekers belangrijk vinden, leidend. Wat zijn hun ’top tasks’? Daar draait het om. Dat lijkt simpel maar met name gemeenten doen veel te weinig aan het testen en meten van hun websites. Dit idee komt uit de koker van Gerry McGovern, een specialist op het gebied van webcontentmanagement. Hij was ook spreker op ons najaarscongres. ‘Cut content, keep it simple’, luidde zijn boodschap.
Cascadis promoot deze toptaken-benadering in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij de Nederlandse overheidsinstanties. Op ons congres zei minister Plasterk in een videoboodschap de toptaken ook belangrijk te vinden voor het welslagen van zijn ambitieuze beleidsplan om in 2017 alle overheidsdiensten digitaal af te handelen voor burgers en ondernemers .
Voorjaarscongres
Welke onderwerpen lenen zich nog meer voor focusgroepen?
Uit het eerder genoemde ledenonderzoek komt naar voren dat leden het onderwerp webrichtlijnen belangrijk blijven vinden. Maar ook omgaan met sociale media en webcare scoren hoog. Met webcare gaat het om de tools die je inzet om te ‘luisteren’ naar wat er op internetverkeer over je organisatie wordt gezegd. Mensen die bijvoorbeeld via Twitter vragen stellen aan een gemeente of een ziekenhuis of een opmerking maken over afval dat op straat blijft liggen. Daarna is het de kunst om te bepalen hoe dit soort zaken afgehandeld kunnen worden. En doe je ook iets aan een tweet op zondag dat een lantaarnpaal is uitgevallen? Webcare is eigenlijk een vorm van mediamonitoring.
Een ander mooi onderwerp voor een focusgroep is de discussie over open data. Dat onderwerp moet zich nog echt uitkristalliseren de komende jaren. Daarbij, en dat geldt voor elke focusgroep, gaat het niet alleen om de vraag hoe het werkt – hoe je het technisch op een site krijgt en beheert – maar ook om het toepassen ervan voor de gebruikers van een website.
Zijn er nog plannen die je nog niet hebt genoemd?
Misschien dat we ook een Cascadis-voorjaarscongres gaan organiseren. De opkomst tijdens onze najaarscongressen is zo goed dat er, nu we gaan verbreden, ook behoefte kan zijn aan nog zo’n evenement waar leden elkaar kunnen ontmoeten en kennis vergaren.
Vernieuwd bestuur
Het nieuwe zevenkoppige bestuur van Cascadis werd benoemd op het drukbezochte najaarscongres in Atropia in Driebergen-Zeist. Naast Robert van Vliet – ook columnist bij Computable – als nieuwe voorzitter werd bijvoorbeeld Angelique van Haeren, werkzaam bij de gemeente Veenendaal, bestuurslid met als taak om het bedrijfsleven bij de vereniging te betrekken en daarvoor een online gemeenschap op te zetten. Verder blijft vertrekkend voorzitter Ron Zwetsloot aan als bestuurslid en is Roel Smabers, eerst bestuursadviseur, ook tot het bestuur toegetreden.