Op het jaarlijkse symposium in Cannes trok onderzoeksbureau Gartner de aandacht uit met een echte uitsmijter: volgens de analist is er van e-business in 2008 geen sprake meer. De brick and mortar organisaties en de nieuwe dotcom-ondernemingen staan voor een wilde rit, aldus Alexander Drobik, Gartners ster-analist voor elektronische handel.
Technologisch agressieve bedrijven lopen een groot risico te falen als gevolg van onvolwassen technologie, en een markt die niet klaar is voor de veelal zwakke strategieën op het terrein van e-business. Maar ondernemers die zich schuil houden tot het e-business geweld overgaat, zijn helemaal gedoemd te verdwijnen.
Magische kogel
Drobik stelt dat het succes van e-business waarvan we vandaag de piek zien, opgeblazen verwachtingen meebrengt vanwege de traditionele ondernemingen. Die hopen een magische e-kogel te vinden die hen in de digitale economie zal katapulteren.
Drobik waarschuwt dat de piek snel voorbij zal zijn, en dat dan de desillusie wacht. "Maar", zegt Drobik, "ondernemers die de dingen gestructureerd aanpakken, die de kat uit de boom kijken en toch goed berekende risico’s nemen, en die vooral de tijd nemen om over beslissingen na te denken, zullen in de nabije toekomst de vruchten plukken van hun geduld." De term e-business zal voor die bedrijven echter geen inhoud meer hebben. In 2006 denkt Gartner immers dat alleen brick and click bedrijven zullen overleven. Wat we nu e-business noemen, zal opgenomen zijn in de normale bedrijfsprocessen. Tot een dergelijke conclusie komt ook Price Waterhouse in een onderzoek naar de toekomst van E-business.
Evenwicht
Drobik legt sterk de nadruk op goede ondernemingszin en een visie die door de hype kan prikken, zodat een evenwicht kan ontstaan tussen aspiraties op de elektronische handel en het zich hals over kop storten in een markt waar de regels nog moeten vastgelegd worden. Overigens moeten ook Europese bedrijven zich hierop gaan concentreren. Voor Europa voorspelt Gartner-dochter Dataquest een groei met 60 procent in het Internetverkeer tegen het einde van dit jaar. Toegang tot het Internet steeg van 35 miljoen surfers in 1998 naar 60 miljoen tot op vandaag. EV
To be or not tot be, dat is de keuze
"Je moet als bedrijf kiezen: je gaat voor elektronische handel of je gaat er niet voor. Er is geen tussenweg." Dit zei Roel Pieper onlangs op een bijeenkomst van Theodoor Gilissen Bankiers. "Als je verward door de snelle ontwikkelingen in het midden blijft staan, dan is het game over." Volgens de oud Philips-kroonprins kun je als onderneming niet je oude afzetkanalen in stand houden en tegelijk Internet als handelskanaal ontwikkelen. "Je moet er volledig voor gaan, anders ben je niet concurrerend genoeg; dan win je niet in de nieuwe wereld en verlies je in de oude."
Als goede voorbeeld citeert Pieper topman Jack Welch van General Electric, een van de grootste bedrijven ter wereld: "Voorlopig liggen onze prioriteiten als volgt: nummer één is Internet, twee is Internet, drie is Internet, en voor de zekerheid is vier ook Internet."
Maar een volledige ommezwaai naar elektronische handel is volgens Pieper niet noodzakelijk voor traditionele bedrijven om te overleven. In de nabije toekomst zullen meer en meer samenwerkingsverbanden ontstaan tussen deze zogenoemde brick and mortar-bedrijven met Internetbedrijven, ofwel dotcom-ondernemingen. Zij zullen dan gebruik maken van elkaars sterke punten, waardoor via het nieuwe Internetkanaal de fysieke infrastructuur van oude bedrijven ontsloten worden.
Nigel Grierson van Intel, die op dezelfde bijeenkomst sprak, betoogde dat de Europese digitale achterstand ten opzichte van de Verenigde Staten van tijdelijke aard is. "Hoewel Europa vijf jaar achter ligt, zullen ze deze afstand in twee jaar tijd inhalen. Europeanen kunnen namelijk gebruik maken van methoden, technieken en bedrijfsmodellen die in de Verenigde Staten met vallen en opstaan zijn ontwikkeld."