Het Japanse elektronica- en printerconcern Sharp Electronics maakt serieus werk van een divisie die managed it-services aanbiedt. Die valt dan binnen de Business Systems-tak en is een antwoord op de teruglopende afdrukvolumes én de groeiende vraag naar een totaalpakket van printing- en it-diensten. In de Benelux zet Sharp vooralsnog in op autonome groei, maar overnames sluit directeur Peter Hoorn niet uit.
Printerfabrikanten praten al decennialang over het uitbouwen van de dienstverlening met managed services. Maar de laatste paar jaar zit er schot in de zaak. Bedrijven als Xerox en Ricoh pleegden in Europa al diverse overnames; het Japanse Sharp deed dit in 2019 met de acquisitie van de Engelse it-dienstverlener Complete IT (C-IT) en in 2021 van het Zwitserse ITpoint, gevolgd door het inrichten van een multitalige 24-uurshelpdesk in Warschau.
‘We focussen ons in Europa nu ook op it-services’, zegt Peter Hoorn, directeur Sharp Electronics Benelux. ‘Enerzijds door het feit dat in de printingwereld het afdrukvolume terugloopt. Anderzijds omdat klanten om totaalpakketten vragen met print- én it-services, en waar mogelijk communicatie via professionele schermen. De toekomst ligt in deze drie-eenheid: printing, it-dienstverlening en, zoals wij het noemen, ‘visual solutions’.’
Managed services-tak
In sommige Europese landen beschikt Sharp al over een managed it-services-tak (na genoemde overnames van C-IT en IT Point). In de Benelux is Sharp nu ook zo’n servicegerichte business-unit aan het opbouwen. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt was het werven van personeel de grootste uitdaging. ‘Onze naamsbekendheid is dan wel een pre’, stelt Hoorn. ‘Net als de grootte van onze organisatie en de doorgroeimogelijkheden. Wij zijn onderdeel van een grotere organisatie in Europa en, een stap verder, wereldwijd.
Vanaf september vorig jaar heeft Sharp een aantal medewerkers in dienst genomen voor de services-tak. Daarna werden vanzelfsprekend als eerste de eigen klanten benaderd. Hoorn: ‘Die beschikken over onze printapparatuur en daarvan hebben we al inzicht in de netwerkomgeving. Uit die contacten zijn sneller dan verwacht de eerste successen voortgekomen. Er zijn dus al klanten die gebruiken maken van onze werkplekbeheer- en security-faciliteiten.’
Abonnementsvorm
De uitbreiding met it-diensten is nodig omdat printfabrikanten in de documentmarkt worden geconfronteerd met een teruglopende afzet van het aantal units en de bijbehorende service- inkomsten.
‘Het aantal afdrukken wat gemaakt wordt op printers, zien we breed dalen. Dat heeft alles te maken met de digitalisering van documenten. Voor onze industrie, dus ook voor Sharp, zijn de zogenaamde recurring inkomsten, dus de terugkerende service-inkomsten die we maandelijks factureren, de basis van de documentbusiness. Dan is het een logische keuze om deze bron aan te vullen met terugkerende it-service-inkomsten. Ook deze diensten bieden we in een abonnementsvorm aan: klanten betalen per maand per werkplek een x-bedrag’, legt Hoorn uit.
It-security
Een van de diensten die Sharp aanbiedt is rondom security. Feitelijk trekt het bedrijf de expertise die het heeft gebouwd met het beveiligen van de printomgeving door naar de werkplekken. ‘Sharp speelt sinds het begin van deze eeuw sterk in op veilig printen. Dat werd en wordt nog steeds door veel bedrijven onderschat’, stelt Wilbert Hendriks, manager marketing & strategie bij Sharp Electronics Benelux.
Hij verwijst naar een recent onderzoek van Censuswide in opdracht van Sharp Europe onder mkb’ers. Uit deze studie ‘IT Trends van bedrijfs- en technologie investeringen voor 2023’ blijkt dat it-beveiliging wordt genoemd als grootste technologische uitdaging. Wat daarbij opvalt is dat de bereidheid om in it-security te investeren groot is, maar dat veel mkb’ers de basiselementen op het vlak van cyberbeveiliging, waaraan elke organisatie zou moeten voldoen, niet noemen. Denk aan een cyber-recoveryplan, beveiligingsconfiguratie of malwarebescherming. Hendriks: ‘Het security-bewustzijn is bij het mkb nog te laag, zeker als het om printers gaat. Dan denken bedrijven dat als je achter een firewall zit het dan wel veilig is. Maar een printer is, als je hem niet adequaat beveiligt, een eenvoudige point of entry naar je netwerk toe. Ook, omdat het apparaat eerder door het netwerk is aangemerkt als trusted device, om te kunnen printen.’
Eigen soc
Sharp beschikt voor Europa over een eigen security operations center in Polen. Daarnaast werkt het bedrijf sinds enige tijd nauw samen met Bitdefender voor de printerbeveiliging en zijn er voor het beveiligen van werkplekomgevingen ook nog andere oplossingen die Sharp toepast. De marketing- en strategiemanager merkt dat mkb-bedrijven op zoek zijn naar partners die hen op dit vlak en ook met andere werkplekdiensten kunnen ontzorgen.
‘Uit ons onderzoek blijk dat, ondanks de inflatie, de investeringsbereidheid in it groot is onder het mkb. Bedrijven hebben moeite om aan voldoende it-personeel te komen. En de it-afdelingen zijn steeds meer tijd kwijt aan het ondersteunen van systemen die bijdragen aan de omzet van de organisatie, zoals een marketing automation platform en een crm-systeem. Dan wordt het werkplekbeheer, wat tegenwoordig meestal hybride is, een knelpunt. De it-manager moet keuzes maken: wat doen we wel en wat niet? En dan kloppen ze bij ons aan’, aldus Hendriks.’
Uitbreiden
Het valt algemeen directeur Hoorn op dat met name middelgrote en ook grotere bedrijven bij Sharp aankloppen voor it-ondersteuning. ‘Er zijn zelfs enkele werknemers gedetacheerd bij klanten. We hadden eigenlijk verwacht bij de wat kleinere bedrijven een ingang te krijgen. Wat mee kan spelen is een snelle groei van een organisatie, al dan niet door overnames. Dat gecombineerd met het lastig werven van it-specialisten, maakt dat sommige it-taken in de knel komen te zitten.’
De komende twee-drie jaar wil Sharp de managed services-tak in de Benelux flink uitbouwen. In eerste instantie via autonome groei maar er bestaat ruimte voor overnames. Die optie geldt overigens voor meer vestigingen in Europa. Er lopen momenteel binnen andere landen overnamegesprekken, zegt Hoorn. Of outsourcing en het daarbij overnemen van een it-afdeling nog een mogelijkheid is om door te groeien? ‘Klanten hebben dit nog niet concreet aan ons gevraagd, maar het is een serieus te nemen scenario.’
Lees ook deel II: Ondanks krimpende printermarkt groeit Sharp.
Organisatie
Het Benelux-hoofdkantoor is in Utrecht gevestigd; in Mechelen bevindt zich het Belgische kantoor. Sinds 1991 opereert Sharp Electronics met een man of negentig zelfstandig in deze regio; daarvoor werd het bedrijf vertegenwoordigd door importeurs. Vanaf 2015 is het bedrijf gericht op het verkopen van ‘business electronics’: de verkoop en service van documentsystemen, – de bekende kopieerapparaten, printers en mfp’s -, en audiovisuele oplossingen voor de professionele markt.
In zowel Nederland als België verkoopt Sharp de zakelijke oplossingen direct met een ondersteunende serviceorganisatie en is er in beide landen een dealernetwerk voor de indirecte verkoop.
Als geheel concern is Sharp breder georiënteerd en verhandelt het ook zonnepanelen, consumentenelektronica, witgoed en rekenmachines. Dat loopt via indirecte kanalen. Sinds 2016 heeft de Taiwanese computeronderdelenfabrikant Foxconn een meerderheidsaandeel in de Japanse elektronicafabrikant. Er werken wereldwijd zo’n 46.000 mensen bij Sharp.
Vorig jaar stond het concern stil bij het 110-jarig bestaan. De grondlegger van Sharp Corporation, Tokuji Hayakawa, richtte in 1912 een metaalbewerkingsfabriek op in Tokio. Al snel vond hij de ‘Ever Ready Sharp Pencil’ uit, een mechanisch potlood met een draaimechanisme dat later de oorsprong van het bedrijfsmerk zou worden.