Automatiseerder in de financiële dienstverlening Verne heeft voor Kroodle, een initiatief van verzekeraar Aegon, een koppeling gerealiseerd waardoor gebruikers via Facebook een verzekering kunnen afsluiten. Het platform draait volledig op .Net-technologie van Microsoft. Computable vroeg directeur Dirk-Jan Klinkhamer naar de totstandkoming van deze innovatieve koppeling.
Om realtime verzekeren mogelijk te maken heeft Verne een volledig event-driven platform ingericht met een eigen api gebaseerd op Soap-webservices. Hierdoor kunnen offerteverzoeken, wijzigingen et cetera vanuit elk portaal ingeschoten worden. Aan de achterkant wordt de administratie geregeld door ‘robots’ (agents). Alle routinematige taken zijn volledig geautomatiseerd in een workflow. Pas als een aanvraag of wijziging niet voldoet aan de voorwaarden die Kroodle stelt, beoordeelt een medewerker of en hoe de vraag in kwestie wordt uitgevoerd. Dit alles leidt tot efficiency, snelheid, volledige communicatie naar klanten, minder fouten en een uitgebreide audit trail.
Team Foundation Server
Het Verne-platform is op het Microsoft.Net framework geschreven en er wordt gebruik gemaakt van een Microsoft SQL-database. Vanaf de allereerste versie van dit framework zijn applicaties door Verne dynamisch opgebouwd. ‘De Microsoft-omgeving biedt ons allerlei mogelijkheden om iteratief te ontwikkelen, zoals eenvoudige debugging en integratie met onze Scrum-projectmanagementomgeving’, zegt Dirk-Jan Klinkhamer, directeur van Verne. ‘Dit is het collaboration-platform Team Foundation Server van Microsoft. ‘Ook komt Microsoft continu met innovaties. Zo hebben we voor onze robots de SignalR-technieken toegepast, waardoor de belasting op de databases sterk gereduceerd is. Op dit moment onderzoeken we hoe we de clouddiensten van Microsoft Azure meer kunnen gaan inzetten. Die zijn ondermeer aantrekkelijk omdat we piekbelastingen daarmee in rekenkracht op kunnen vangen en ze zorgen voor mogelijke schaalbare storage.’
Computable vroeg Klinkhamer naar hoe de Facebook-koppeling van Kroodle tot stand is gekomen.
Wat is de ontwikkeltaal?
Het Verne-platform, waar alle polissen van Kroodle in worden geadministreerd, is volledig in C# op het Microsoft .Net-framework geschreven. De web-frontend van Kroodle is, zoals te verwachten, geschreven in html en Javascript. Verne heeft een Soap-api waarmee verzekeringen door externe systemen middels webservices kunnen worden aangevraagd of gemuteerd, mits ze daar natuurlijk voor zijn geautoriseerd.
Wat zijn de betrokken externe partijen?
Het motto van Kroodle is: Easy does it. Uitgangspunt is dan ook om klanten niet te vragen wat we elders kunnen opzoeken. Kroodle vraagt dus niet of de verzekerde een rieten dak heeft, betonnen muren of het type bekleding van de buitenmuur. Die gegevens halen we via externe partijen op. Partijen waarmee de Verne-backoffice mee koppelt zijn onder andere RDW, ABZ, RoyData, IBAN-/BIC-services, et cetara. En Kroodle koppelt natuurlijk primair met Facebook om het aanmeldproces een stuk te vereenvoudigen.
Welke methodiek wordt gehanteerd?
Zowel binnen het Kroodle-projectteam als bij Verne wordt er gewerkt volgens de Scrum-methode. Er worden tools als Microsoft Team Foundation Server en Jira gebruikt voor het managen van de sprints. Scrum is een Agile manier van werken waardoor Kroodle flexibel en snel kan zijn in het opleveren van functionaliteit of nieuwe verzekeringen. Scrum helpt Kroodle daarnaast om overhead in het project beperkt te houden.
Hoeveel ontwikkelaars hebben gewerkt aan het bouwen van het platform?
Aan Kroodle als geheel werken nu ongeveer vijf tot zes ontwikkelaars en één en soms twee ontwikkelaars aan het Verne-platform werken voor de Kroodle-specifieke implementaties. Dit verschilt per sprint. Aan het Verne-platform als geheel werkt een core development team van zes personen, aangevuld met flexibele krachten in Nederland of India voor specifieke implementaties.
Hoe ziet de architectuur er aan de achterkant uit?
Kroodle en Verne zijn gebaseerd op een services oriented architecture. Verne heeft een Soap-api waar verzekeringsaanvragen, persoonsgegevens aanpassingen, et cetera. allemaal via webservices kunnen worden aangeroepen. Ook roept Verne middels Soap-services weer externe partijen aan.
Hoe ziet de hardware er uit?
De Kroodle-site draait op twee dual core virtuele machines met een virtuele loadbalancer en firewall die het verkeer verdeelt tussen de twee servers of in ‘fail over’-mode springt als een van de twee servers onderuit gaat of een security patch update ontvangt. De Verne-productieomgeving waar Kroodle op draait is een stuk zwaarder uitgerust met twee webservers en twee Microsoft SQL-servers, met elk acht cores per server. Load op de servers wordt ook met een fysieke loadbalancer en firewall geregeld. Verne bedient niet alleen Kroodle maar ook andere verzekeraars.
Hoe wordt het aangeboden?
De serverpark van Kroodle en ook Verne worden nu gehost bij Intermax in Rotterdam. Dit geldt ook voor de uitwijk. Gezien de recente goedkeuring van De Nederlandse Bank voor het Microsoft Azure-cloudplatform zijn wij nu ook deze optie aan het overwegen, ook vanwege de voordelen van autoscaling. Verne is een realtime systeem, maar we hebben ook nachtelijke batchprocessen draaien om bijvoorbeeld alle betalingen of incasso’s te innen. Dit vergt altijd veel rekenkracht welke niet continu nodig is. Een autoscaling-platform als Microsoft Azure kan ervoor zorgen dat wij efficiënter met onze rekenkracht om kunnen gaan.
Hoe ziet het afrekenmodel er uit?
Verne heeft een flexibel afrekenmodel, in lijn met de business doelen van onze klanten. Dit kan inhouden dat wij op basis van een fixed jaarbedrag werken, maar inmiddels hebben wij ook een aantal platformen live met een meer gebruikgedreven model, zoals prijs per polis.
Hoe zit het met privacy?
Kroodle vraagt alleen de standaard naw-gegevens op en geboortedatum bij Facebook als je daarvoor toestemming hebt gegeven. Met Facebook kan je toestemming vragen voor veel meer gebruikersdata van de klant en van diens vrienden, maar dat doen wij bewust niet. Meer dan de naw-gegevens en geboortedatum vragen we niet uit en dat zijn dan ook de enige gegevens die opgeslagen worden. Het gaat Kroodle erom dat verzekeren zo makkelijk mogelijk wordt voor de klant, that’s it.
Interessante ontwikkeling als het gaat om Online Customer Service i.c.m. Social Media Marketing.