De opening van het datacentrum van Eurofiber in het Utrechtse Groenekan vormt de opmaat tot het opzetten van een regionaal netwerk van locaties voor computerbehuizing. Tenminste, als het aanslaat. Vooralsnog ziet het er voor glasvezelleverancier Eurofiber veelbelovend uit. Al ruim een kwart van de capaciteit in Groenekan is bezet. De nieuwe Britse meerderheidsaandeelhouder, durfkapitalist Doughty Hanson, stapte in april dit jaar in op basis van dit businessplan.
Het vinden van een geschikte locatie in de regio Utrecht was nog een hele opgave. Grond is er schaars en duur en er zijn weinig bestaande locaties voorhanden. Dit bleek bijvoorbeeld uit een eerdere poging van Centereo om op industrieterrein Lage Weide een datacentrum te openen. De poging mislukte omdat de grond vervuild bleek. ‘Wij hadden zelf een aantal voorwaarden gesteld waaraan een locatie moest voldoen’, vertelt Bart Oskam, algemeen directeur Eurofiber. ‘Die hadden te maken met de aansluiting op ons glasvezelnet, de stroomvoorziening, de vloerbelasting, de mogelijkheden tot uitbreiding tot tweeduizend vierkante meter en een aantrekkelijke verkoopprijs.’
Uiteindelijk kwam Eurofiber in Groenekan terecht, een plaats onder de rook van Utrecht. Daar wilde transportbedrijf Collewijn van zijn grote loods voor vrachtwagens af. De glasvezelaanbieder nam de locatie over en met hulp van ICTroom (ontwerp en realisatie datacenter) en Jorritsma Bouw (aannemers- en elektrotechnisch werk) werd de loods omgebouwd tot een Tier 3-datacenter.
Strategische keuze
‘Drie jaar geleden maakten we de strategische afweging om onze dienstverlening van verglazing te verrijken voor onze klanten’, zegt Oskam. ‘We hebben vervolgens een plan gemaakt om ons netwerk vast te knopen aan een aantal regionale datacentra. Met het oog op de groei van cloud computing stelden we vast dat klanten behoefte zouden krijgen aan betrouwbare datacenterlocaties in hun regio. Daar zijn er in Nederland, de regio Amsterdam daargelaten, nog niet veel van.’
Eurofiber mikt met zijn regionale datacentra op het middensegment. Klanten uit dit segment vinden het volgens Oskam prettig dat er een fysieke plek in de buurt is waar hun computerspullen staan en waar ze snel naar toe kunnen rijden indien nodig. Dat het eerste datacenter in Groenekan staat is vooral een praktische keuze geweest, vertelt hij. ‘Steeds meer klanten vroegen aan ons of wij ook computercapaciteit verhuurden en of we locaties hadden waar ze hun spullen kwijt konden. Omdat we in het midden van Nederland gehuisvest zijn hebben we eerst in de regio Utrecht gekeken. Daar bestaan ook nog weinig commerciële datacentra.’
Combinatie cloud-connectiviteit
Hij benadrukt dat de Tier 3-locatie in Groenekan carrier-neutraal van opzet is. Klanten zijn niet verplicht de glasvezelverbindingen van Eurofiber te gebruiken. ‘Wij bieden een open telecominfrastructuur. Klanten zijn niet gebonden aan de verbindingen van Eurofiber; ze kunnen ook met een andere leverancier in zee gaan die verbindingen in ons datacenter aanlegt.’
Ook stelt Oskam dat Eurofiber zich beperkt tot huisvesting (housing) en het aanbieden van een telecominfrastructuur. Ict-diensten, zoals het beheren van een computeromgeving, levert het bedrijf niet. ‘Dat moeten klanten zelf regelen. Wij hebben niet de ambitie een datacenterleverancier met hostingdiensten te worden zoals bijvoorbeeld Cofely. De nieuwe dienstverlening is bedoeld als een extensie op ons landelijk dekkende glasvezelnetwerk en biedt hoge beschikbaarheid op regionaal niveau én carrier-neutraal.’ Eurofiber mikt bijvoorbeeld op partijen die een goede co-locatie of back-uplocatie nodig hebben en op ict-dienstverleners die een veilige ict-omgeving zoeken voor hun diensten. De combinatie cloud en connectiviteit, daar zit het ‘m in, aldus Oskam.
Ict op afstand
De opening van het datacenter in Groenekan was afgelopen mei. Op voorhand was al zeker een kwart van de ruimte verkocht, waaronder aan een supermarktketen, vertelt Oskam. Dat geeft wat hem betreft aan dat het concept goed in elkaar steekt. Er is bovendien nog ruimte om te groeien, een deel van de loods staat nog leeg en wordt klaargemaakt voor herinrichting. ‘Er is al een tijdje een ontwikkeling gaande waarbij de ict op afstand wordt geplaatst. De apparatuur om de kantoorautomatisering te ondersteunen wordt in rotten van tien in externe datacentra ondergebracht. Daar vinden klanten een veilige computeromgeving met goede voorzieningen, hoogwaardige bandbreedte en supersnelle verbindingen. Waarom zou je dan veel geld investeren in eigen interne computerzalen?’
Regionaal netwerk
Als het datacenter definitief een succes wordt, gaat Eurofiber verder met het bouwen van regionale datacentra op Tier 3-niveau met een gemiddelde oppervlakte van tweeduizend vierkante meter. De nieuwe investeerder Doughty Hanson stapte in april als meerderheidsaandeelhouder in op basis van dit businessplan. Oskam: ‘Met het extra kapitaal van Doughty Hanson willen we onze nieuwe strategie versneld uitrollen om de groei er in te houden. Doughty Hanson is een Britse durfkapitalist. Er is momenteel veel private equity in Engeland op zoek naar interessante bestemmingen. Bedrijven die goed presteren vallen snel op. Zo kwam Eurofiber in het vizier van Doughty Hanson.’
Eurofiber 12,5 jaar
In 2000 ging de telecommarkt In Nederland open. KPN kreeg concurrentie van partijen als Libertel, Orange en Versatel. Telecomconcerns als Verizon, BT en Cable & Wireless investeerden toen veel in lange afstanden, maar niet in vermazing (het aansluiten van locaties op glasvezel). Kleinere partijen doken in dit gat en begonnen lokale glasvezelnetwerken aan te leggen. Eurofiber, opgericht door Laurens van Reijen en Armand Boogaarts, deed dit al vanaf 2000. In 2005 werd Northern Light Rail overgenomen en kon het glasvezelnetwerk fors worden uitgebreid.
Een jaar later werd het bedrijf zelf overgenomen door de investeringsmaatschappij Reggeborgh Groep, dat ook al eigenaar was van een andere glasvezelaanbieder: Reggefiber. Daar waar dit onderdeel zich richtte op de consumentenmarkt is Eurofiber actief op de zakelijke markt. In 2007 voegde Reggeborgh al zijn zakelijke glasvezelnetwerkactiviteiten, Eurofiber, Fast Fiber, iConnext, samen tot een ‘nieuw’ Eurofiber. In dat jaar kwam Bart Oskam als directeur binnen. Hij werkte bij KPN en de onderdelen Babyxl (DSL-breedbandaanbieder) en Tiscali, waar hij tot oktober 2007 chief technology officer was. Daarna stapte hij over naar Eurofiber, het bedrijf dat hij kende als partner van zijn periode bij Babyxl. ‘Bij Eurofiber vorm ik samen met Alex Goldblum de directie. Ik kreeg de portefeuille operations/techniek.’
Sinds 2007 is Eurofiber volgens Oskam hard gegroeid tot een organisatie van zo’n 150 man en een landelijk dekkend glasvezelnet van ruim 13.000 kilometer dat meer dan 5400 locaties verbindt. Alle telecomaanbieders, systeemintegratoren en dienstverleners kunnen hun diensten via de Eurofiber-infrastructuur aan eindgebruikers leveren.