Het overnemen van operationele zaken, zoals de ict-infrastructuur en applicatiebeheer, gaat Cegeka in Nederland goed af. Het Belgische bedrijf bouwt nu ook aan een positie als leverancier van zakelijke oplossingen. De bancaire sector met zijn vraagstuk van legacyvernieuwing is daarin een van de speerpunten. ‘Wij zijn toe aan deze nieuwe stap. Toegevoegde waarde bieden aan de business, daar draait het om’, stelt Marco Witteveen, algemeen directeur Cegeka Nederland.
Algemeen directeur Marco Witteveen (55) van Cegeka Nederland is inmiddels een jaar in dienst bij de Belgisch ict-dienstverlener. Hij heeft Cegeka leren kennen als een betrouwbaar bedrijf dat bewuste keuzes maakt in zijn beleid en zich heeft toegelegd als ict-dienstverlener voor de laag onder de grootzakelijke bedrijven. ‘Ik noem het de tier 2/3-laag: instellingen met werkplekken van zo’n vijfhonderd tot vijfduizend.’
Cegeka is om deze groepen te bedienen de afgelopen jaren middels overnames uitgegroeid tot een Europees middenspeler. In Nederland telt het bedrijf zo’n tweehonderd man en is het actief vanuit Veenendaal, met binnenkort een gloednieuw datacenter in Geleen. Het bedrijf is traditioneel sterk in het uitvoeren van operationele ict-taken, zoals infrastructuurbeheer en applicatiebeheer. Binnen de Benelux-organisatie is hiervoor het aanbod van diensten onder één paraplu bijeengebracht. Dat begint bij remote (op afstand) managed services vanuit Roemenië tot aan een volledig outsourcingsaanbod vanuit de datacenters in Hasselt, Leuven en Geleen. ‘Wij bieden daarbij ook clouddiensten aan; zowel publieke, private als hybride concepten’, vertelt Witteveen. ‘Cegeka voert de hoofdregie en kan daardoor kostenbesparingen realiseren. Een publieke cloud kan bijvoorbeeld goedkoper uitpakken wanneer een klant voor werkplekken onze Office 365-propositie kiest. Indien dat binnen zijn compliance-regelgeving valt natuurlijk.’
Kleinere lokale partner
De pijplijn met orders voor infrastructuurdiensten zit in 2015 goed vol, meldt de directeur. Er zijn volgens hem nog genoeg tier 2/3-bedrijven en -organisaties die voor het eerst gaan uitbesteden of verlengen. Tot de naaste concurrenten rekent Witteveen partijen als Centric, Schuberg Philis, OGD, Simac en SLTN Inter Access. ‘Ons succes valt op. We merken dat we steeds vaker worden meegenomen in benchmarks. Ook winnen we vaker van grote, gevestigde namen, zoals Atos. Klanten willen hun contract niet meer met dit soort grote partijen verlengen maar kiezen voor een kleinere partner die op lokaal niveau dichter bij zijn klanten staat.’
Het vergroten van de naamsbekendheid van Cegeka in Nederland behoort nog wel tot de doelstellingen, al merkt hij wel dat het bedrijf steeds vaker wordt gebeld op basis van referenties. ‘Toen we bijvoorbeeld onze entree hadden gemaakt in de bouwsector, belde er al snel een bouwbedrijf. ‘Jullie doen Pontmeyer en wij horen daar goede verhalen over. We zoeken nog een goede ict-dienstverlener, kom eens praten’.’
Geen kostenpost
De volgende stap is om de huidige marktpositie in de diverse landen uit te breiden met nieuwe diensten. Want, vindt Witteveen, Cegeka heeft meer in zijn mars en is toe aan de volgende stap: die van ‘trusted advisor’. Dat is een term die de laatste tijd regelmatig opduikt in de ict-sector als etiket voor ict-dienstverleners die hun klanten daadwerkelijk kunnen helpen met hun digitale vraagstukken rond ontwikkelingen als cloud, big data, mobile en internet of things (IoT).
Nu het economisch weer beter gaat, zien klanten ict steeds minder als een kostenpost en meer als een strategisch bedrijfsmiddel, als ‘business enabler’, om toe te treden tot het internettijdperk, merkt Witteveen. ‘Klanten zoeken naar een ict-partner die hun business begrijpt en kan meebepalen wat de beste oplossingen zijn voor de twee grote vraagstukken van dit moment: het moderniseren van de ict-legacy waarbij de kosten onder controle blijven én het ondersteunen van de business met innovatie.’
Zo’n rol als trusted advisor vraagt bij een ict-dienstverlener wel om een andere aanpak, stelt Witteveen. ‘Automatiseerders zijn gewend te praten met ict-managers en cio’s. Maar om te kunnen aanschuiven aan een tafel met businessmanagers en directieleden moet je wel mensen meenemen die inhoudelijk mee kunnen praten over zakelijke processen en een vertaalslag kunnen maken naar ict-oplossingen. En je moet een aanvullend portfolio kunnen neerleggen.’
Zakelijke oplossingen
Vanuit deze gedachte is Witteveen begonnen met het in lijn brengen van Cegeka Nederland met de Europese organisatie om de ambities van trusted advisor waar te kunnen maken. Een belangrijk onderdeel ervan is het werven van nieuw personeel om die rol van trusted advisor te kunnen spelen. Het bedrijf heeft dit jaar naar schatting zo’n zestig vacatures voor it-analisten en -architecten, systemintegrators en consultants. Cegeka heeft speciaal een manager op personeelszaken en een aantal wervers gerekruteerd om dit aannamebeleid in goede banen te leiden.
Daarnaast biedt Cegeka zakelijke oplossingen bovenop de infrastructuurlaag aan. Voor een deel is dit ingevuld met de acquisitie van het inmiddels geïntegreerde Brainforce die juni 2014 plaatsvond. De markt kende Brainforce als detacheerder én specialist in Microsoft-patching. In Nederland was het bedrijf ook actief in ‘business solutions’ (deels gebaseerd op het in 2005 overgenomen VAI), waarbij het op basis van generieke componenten toepassingen in elkaar zette. Witteveen: ‘Denk aan medische werkplekken of een hygiëne-app voor in de zorg. Dit soort dienstverlening is complementair aan wat Cegeka in huis heeft.’
In het aanbieden van businessoplossingen valt nog een grote slag te maken, erkent Witteveen. ‘We moeten leren in componenten te denken voor het integreren van zakelijke oplossingen die schaalbaar en herbruikbaar zijn. Daarbij gaat het om het in de markt zetten van geïntegreerde toepassingen, frameworks, die op een ‘software as a service’-basis worden aangeboden en onze klanten helpen bij de digitalisering van hun business.’
Dunne legacy
Deze generieke oplossingen moeten in zijn ogen met behulp van een integratiecomponent worden gekoppeld aan de traditionele ict-fabrieken. ‘Alleen dán is modernisering mogelijk, door weg te migreren uit de legacy naar zo’n nieuwe laag. Wat overblijft is een dunne legacylaag die de basale administratieve functies blijft vervullen. Neem een hypotheek-, een abonnementen- of een claimadministratie. Die integratielaag moet ervoor zorgen dat alle data goed gestructureerd bij elkaar komen, zodat je er ook business intelligence en big data analytics op los kan laten en makkelijk aanpassingen kan doorvoeren in je processen als de wet- en regelgeving verandert. Ict is een dataspel geworden. Als je dat goed kan spelen, zit je als trusted advisor in het hart van het bedrijf van een klant.’
Een van de speerpunten in het beleid van Cegeka is de bankenwereld waar de vraag naar datakwaliteit en verdere digitalisering van zakelijke processen groot is. Instellingen willen weg van de grote legacysystemen; ze willen niet meer voor een lange tijd ingepakt worden en miljoenen kwijt zijn aan updates. Bovendien zijn over een jaar of tien de meeste Cobol-programmeurs met pensioen, aldus Witteveen. ‘Klanten willen, met name aan de voorkant, flexibel zijn en eenvoudig nieuwe ict-producten kunnen inpassen.‘Cegeka zet ook in op nieuwe technologie, zoals Blockchain, waarmee we met banken proefprojecten opzetten. Maar een overstap naar standaardoplossingen moet stap voor stap plaatsvinden. Ik hou niet van big bangs; banken zijn ook gebonden aan regels en mijden risico’s.’
Andere dynamiek
Witteveen komt zelf uit de bancaire wereld en was bij zijn vorige werkgever, investeringsbank NIBC, als managing director Technology en Operations medeverantwoordelijk voor ict en informatiebeveiliging. In die rol maakte hij ook kennis met de Belgische automatiseerder Cegeka, die in 2012 een groot deel van het ict-beheer van NIBC Direct overnam. De overstap naar de ict-dienstverlener en daarmee naar de ict-markt betekende wel een andere dynamiek. ‘Een bedrijf zoals Cegeka is veel ondernemender dan een bank, die meer aan regelgeving is gebonden. Dat was een nieuwe dimensie voor mij. Tegelijkertijd merkte ik dat ik anders denk dan de meeste ict’ers: meer vanuit de ‘pull’, de businesskant, en minder vanuit de ‘push’, de technologie. Dat levert interessante discussies op én leermomenten.’
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 8, oktober 2015.
Edan Business Solutions
Begin juli nam Cegeka het Gentse bedrijf Edan Business Solutions over. Edan levert Microsoft Dynamics-oplossingen op maat voor specifieke branches, zoals de voedingssector, verwerkende industrie, groothandel en distributie. De expertise van Edan wil Cegeka in Europa gaan inzetten.
Cegeka Groep
Cegeka Groep heeft ruim 3500 medewerkers en verwacht voor 2015 een geconsolideerde omzet van vierhonderd miljoen euro. Cegeka heeft vestigingen in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. In Nederland ligt naar schatting de omzet op zeventig miljoen euro. Daarnaast is er nog het zusterbedrijf Cegeka-DSA actief (150 man), dat woningcorporatie- en vastgoedsoftware levert.
Cegeka heeft afgelopen jaar een aantal bedrijven in NL overgenomen. Naar mijn mening is het te vroeg te zeggen dat de synergie en harmonisatie binnen de organisatie gerealiseerd en voltooid zijn. Laten we eerst kijken hoe deze overnames met hun eigen cultuur aan elkaar gelijmd gaan worden en hoe e.e.a verder gaat performen.
Verder staat er:
[…] Ook winnen we vaker van grote, gevestigde namen, zoals Atos. Klanten willen hun contract niet meer met dit soort grote partijen verlengen maar kiezen voor een kleinere partner die op lokaal niveau dichter bij zijn klanten staat […]
Terechte opmerking dat de klanten behoefte hebben aan een dienstverlener die flexibel met de klant meebeweegt (daar hangt ook een prijskaartje aan vast)
Maar gaat Cegeka met al deze overnames en groei niet de 2e Atos worden?