Japan wilde wel het gastland zijn van de editie 2017 van ict-vakbeurs CeBIT in Hannover (20 t/m 24 maart), maar dan moesten er wel meer vierkante meters kunnen worden afgenomen dan gastland China in 2015. Dat is gelukt. De Japanse handelsorganisatie Jetro neemt volgende week zo'n 120 bedrijven mee en laat bezoekers kennismaken met Society 5.0.
Natuurlijk, de grote Japanse ict-namen ontbreken niet op de CeBIT 2017: Canon, Epson, Fuji, Fujitsu, Hitachi, Konica Minolta, NEC, OKI, Panasonic, Ricoh, Sony (Semiconductor Solutions), TDK, Toshiba, Trend Micro, om een paar te noemen te noemen. ‘Maar’, zei Takeshi Yagi, de Japanse ambassadeur in Duitsland, tijdens de CeBIT Press Preview een paar weken geleden, ‘naast deze gebruikelijk ict-bedrijven presenteren ook veel in Europa onbekendere bedrijven én startups uit Japan zich in Hannover.’
Yagi benadrukte dat Japanners uit de ict-wereld graag kennis willen maken met hun Europese tegenstrevers. Dat Japan dit jaar gastland is van de CeBIT vormt een goede aanleiding om met een grote delegatie naar Duitsland af te reizen. Want, vulde Hitoshi Masuda, directeur van de handelsorganisatie Jetro (Japan External TRade Organization) aan, ‘Japanse bedrijven hebben veel expertise in huis, maar missen vaak de ecosystemen om internationaal te kunnen opschalen. Daarom staan ze open om kennis te maken met Europese bedrijven en samenwerkingsovereenkomsten te sluiten.’
Open houding
Volgens Oliver Frese, lid van de directieraad van beursorganisator Deutsche Messe, is de open houding van Japan een zegen in een tijd van protectionisme en separatisme. Taal vormt nog wel een barrière: veel Japanse vertegenwoordigers zijn zowel de Engelse als de Duitse taal nauwelijks machtig, laat staan dat westerse ict-bedrijven zich in Japans kunnen uitdrukken.
Desondanks voelt Jetro-directeur Masuda de nodige verwantschap met Duitsland. Beide landen zijn in zijn ogen productielanden die veel oog hebben voor de kwaliteit van de maakindustrie en de innovatieve kant ervan. ‘Op de CeBIT zullen we bijvoorbeeld veel hightech, waaronder robotica, laten zien.’
Japan is een van de belangrijkste handelspartners van Duitsland in Azië. In 2015 bedroeg het handelsvolume tussen de twee landen circa veertig miljard euro. Het Aziatische land voerde voor bijna 17 miljard euro aan producten uit. Niet voor niets organiseren beide landen op de eerste dag van de beurs een zogeheten Japan Germany ICT Summit , over de samenwerking tussen Duitse en Japanse ict-bedrijven.
Society 5.0
Daarnaast brengt de Japanse delegatie ook autofabrikanten mee in het kader van ontwikkelingen als ‘connected cars’ en autonoom rijdende auto’s. Daar waar Duitse automerken als Volkswagen, Audi en BMW op de CeBIT acte de présence geven, zijn daar ook de concurrenten uit Japan: Honda, Mitsubishi, Nissan en Toyota (en de motorfabrikanten Kawasaki en Yamaha). ‘Ook Japanse automakers zijn bezig met zelfrijdende technologie en systemen om de verkeersveiligheid te vergroten. Autonome systemen gaan het straatbeeld veroveren’, aldus Jetro-directeur Masuda.
Hij onthulde tijdens de persbijeenkomst van de CeBIT het thema van de Japanse afvaardiging: Create a new world with Japan – Society 5.0, another perspective. Duitsland praat graag over Industry 4.0′, een economisch model gebaseerd op het internet of things (IoT), maar Japan is al een fase verder en presenteert op de beurs toepassingen van kunstmatige intelligentie en robotisering.
Een van de uithangborden over de toekomstige ict is professor Hiroshi Ishiguro, een van de sprekers op de CeBIT Global Conferences 2017 op de tweede dag van de beurs (21 maart). Ishiguro leidt het laboratorium voor intelligente robots van de afdeling voor adaptieve machinesystemen aan de universiteit van Osaka. Hij heeft onder meer een mensvormige robot naar zijn eigen evenbeeld ontwikkeld. Ishiguro houdt zich bezig met de toekomst van een door techniek bestuurde wereld en stelt de prikkelende vraag: ‘Wordt de mens een verouderd model?’
Japanse premier
De centrale stand van het Japanse paviljoen staat in hal 4. Daar laten Japanse bedrijven zien wat ze in huis hebben op het gebied van digital business solutions. Verder is er hal 12: daar tonen bedrijven uit Japan oplossingen op het gebied van datacenterinfrastructuren, communicatie, netwerken en Iot-toepassingen.
Zondagavond 19 maart verrichten de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Japanse premier Shinzō Abe de openingshandelingen voor de CeBIT 2017. Abe zal op maandag de beurs ook bezoeken met in zijn kielzog een delegatie uit het Japanse bedrijfsleven, waaronder talrijke topmannen van Japanse hightech-bedrijven.
Geen SAP maar WAP
Ook Japan kent zijn grote leveranciers van enterprise resource planning (erp)-software. Alleen daar heten ze geen SAP maar WAP. Dit in 1996 in Tokio opgerichte bedrijf Works Applications (WAP), dat klanten heeft in Azië en de Verenigde Staten, presenteert zijn AI Work-oplossing voor het eerst in Europa op de CeBIT.
WAP claimt dat de software, door de combinatie van standaardfunctionaliteit met productiviteitstools en kunstmatige intelligentie (deep learning-technieken), zelflerend is. Elke gebruiker krijgt een ‘persoonlijke’ digitale assistent die op basis van de grote hoeveelheid operationele logdata intelligente combinaties legt en voorspellingen doet.
Gratis toegang
Op de CeBIT 2017 zijn drieduizend standhouders aanwezig uit zeventig landen. Japan volgt Zwitserland op als partnerland. Deutsche Messe verwacht circa tweehonderdduizend bezoekers uit negentig landen.
Deutsche Messe, organisator van CeBIT, de grootste ict-beurs ter wereld, biedt it-professionals de kans gratis het evenement te bezoeken.
Klik op deze link om terecht te komen in de ticketactivatie terecht; de code is al ingevuld. Na succesvolle registratie wordt het ticket opgestuurd via het opgegeven e-mailadres
Indien er een probleem is met de ticketregistratie is er contact op te nemen via meghan@hf-netherlands.com of telefonisch via +31 184 693050.
Verder is er een officiële CeBIT app te downloaden. Hierin kunnen bezoekers inloggen en hun geregistreerde ticket terug vinden. Ze hoeven dan niet per se het ticket te printen, maar kunnen deze middels de app op hun smartphone scannen bij de ingang. Voor deze app is overigens geen internet nodig. Het maakt voorts navigeren op het beursterrein gemakkelijk; ook alle exposanten en events staan erin geregistreerd.