Het Amerikaanse CTG heeft zijn Nederlandse vestiging verkocht aan directeur Marcel Markus. Hij zet de firma door als Rendeck Automatisering, de naam waaronder de automatiseerder in 1976 van start ging. Circa dertig van de honderd medewerkers moeten afvloeien.
|
Turbulente tijden Marcel Markus heeft zelf jarenlang gewerkt bij Rendeck en CTG (waarvoor hij in de Verenigde Staten een kwaliteitssysteem opzette). Hij wijt de turbulente periode die de ict-dienstverlener doormaakt aan een aantal oorzaken. Zo runde het bedrijf de helpdesk voor IBM in Nederland, totdat Big Blue besloot die activiteit naar Ierland te verplaatsen. Ruim vierhonderd medewerkers verloren hun baan. Bovendien viel rond 2000 de komst van nieuw management met een strakke manier van leidinggeven niet goed bij het personeel. In combinatie met de dip op de ict-markt, die in zijn ogen in Nederland groter was dan in omringende landen, kwamen de klappen voor CTG Nederland harder aan dan bij andere firma’s. |
Solide reputatie
De nieuwe eigenaar haalde de oude naam van stal: Rendeck Automatisering. “Klanten hebben er nog steeds goede herinneringen aan”, zegt hij. “Rendeck heeft, voordat het door CTG werd overgenomen, altijd een sterke eigen bedrijfscultuur gehad: flexibel, pragmatisch, opgestroopte mouwen. Die waarden herken ik nog steeds en wil ik via de oorspronkelijke naam opnieuw benadrukken.”
Rendeck biedt detachering, helpdeskdiensten en beheeractiviteiten. Markus stelt dat het in de kern een gezonde onderneming is met goede medewerkers en trouwe klanten. Een reorganisatie, waarbij zo’n dertig van de honderd medewerkers zullen afvloeien, moet de ict-dienstverlener terug in de zwarte cijfers brengen. De omzet voor dit jaar zal naar verwachting 10 tot 15 procent lager liggen dan in 2003 (6,8 miljoen dollar). “Het is een avontuur”, erkent hij, “maar ik heb de risico’s goed overwogen. Ik neem een bestaand bedrijf over dat na het kwijtraken van de nodige ballast een goede kans van slagen heeft.”< BR>