Ingenieursbureau Holland Railconsult en automatiseringsbedrijf ICT bundelen hun ict-kennis over verkeer en vervoer in de joint venture Intraffic. De kruisbestuiving moet beter doordachte oplossingen opleveren die de concurrentie op achterstand zetten, hopen beide bedrijven.
Mededingingsautoriteit NMA heeft onlangs de oprichting van de joint venture Intraffic goedgekeurd. De twee moedermaatschappijen hebben beide een belang van 50 procent in de nieuwe onderneming. Op dit moment werken er zo’n zeventig mensen (ingenieurs en automatiseerders). Op jaarbasis is circa acht miljoen euro omzet begroot. Intraffic kent drie activiteiten: het ontwikkelen van software voor verkeersmanagementsystemen, het onderhoud daarvan en het adviseren erover.
ICT levert kennis van automatisering, applicaties en projecten (volgens cmm, capability maturity model). Holland Railconsult beschikt over inhoudelijke kennis op het gebied van (rail)infrastructuur en heeft zijn ontwikkelafdeling voor procesleidingsoftware ingebracht.
Intraffic richt zich in eerste instantie op de railgebonden vervoerswereld. Directeur Evert Dorregeest: "Dit vormt de opstap om straks ook actief te worden voor het andere openbaar vervoer en het wegverkeer." Het bedrijf werkt reeds voor Prorail – de beheerder van de spoor-infrastructuur – en het Rotterdamse openbaar vervoer bedrijf RET. Voor een groot deel stammen de werkzaamheden nog uit de pre-Intraffic-periode, maar de joint venture is bijvoorbeeld ook betrokken bij het bedenken van nieuwe tracking- en tracingsystemen voor het treinverkeer. "Tevens werken we mee aan het aanpassen van het verkeersleidingsysteem van Prorail met oog op de aanleg van de HSL en de Betuweroute."
De Intraffic-directeur benadrukt dat veelal gekozen wordt voor bewezen technologie. "Met Linux zijn we inmiddels op beperkte schaal bezig. Oplossingen moeten bij ons stabiel zijn. Daarom werken we nog steeds veel met het Alpha/VMS-platform."
Niet kletsen
Holland Rail Consult (Utrecht) en ICT (Barendrecht) zijn al langer partners in projecten op de verkeers- en vervoersmarkt, bijvoorbeeld op het gebied van treinbeheersingssystemen. "De samenwerking is nu geformaliseerd middels een joint venture waarin de wederzijdse kennis is gebundeld. Door ons als één partij op de markt te presenteren, verwachten we sterker te staan dan onze concurrentie", beweert Erik Bongers, directeur van ICT. Hij meent dat het voor klanten prettiger is om bij één partij zowel de inhoudelijke (deels civieltechnische) als de informatietechnologische expertise te betrekken. "In de vervoerswereld is de klassieke aanpak dat eerst een ingenieursbureau een toepassing bedenkt, waarna vervolgens een automatiseringsclub nog eens over het concept heengaat. Dat kletst niet goed met elkaar. Het is handiger om met elkaar in één hok te zitten. Zo’n kruisbestuiving tussen twee werelden levert beter doordachte oplossingen op."
Volgens Dorregeest bestaan er een paar grote systeemhuizen en ingenieursbureaus die verkeers- en vervoerstoepassingen ontwikkelen, plus een hoop kleine specialisten. "In aanbestedingstrajecten zie je vaak allerlei adhoc combinaties meedingen. Wij geloven dat we door het structureel clusteren van onze kennis de concurrentie een stap voor kunnen zijn." Hij noemt het ontstaan van dit soort gespecialiseerde samenwerkingsverbanden een markttrend. "Alles wat een klant nodig heeft, is in één hand."< BR>