Online erp-leverancier NetSuite wil onder de vleugels van Oracle wereldwijd fors groeien. Oracle op zijn beurt haalt met de overname van NetSuite een aanbieder binnen die enterprise resource planning (erp)-software in de cloud aan het mkb aanbiedt. Tezamen willen beide bedrijven cloud-erp leveren aan iedereen: van start-up tot aan de multinational.
Oracle deed eerder dit jaar een bod voor zo’n negen miljard dollar op het eveneens Amerikaanse NetSuite. Veel aandeelhouders stribbelden tegen, maar uiteindelijk ging het overgrote deel overstag en namen ze genoegen met het bod. Begin november kondigde het Amerikaanse ict-concern aan NetSuite definitief over te nemen.
Saillant detail: de banden tussen NetSuite en Oracle waren eigenlijk al heel nauw. Het bedrijf is in 1992 opgericht door softwareontwikkelaar Evan Goldberg (toen nog onder de naam Netledger) die bij Oracle had gewerkt. Zijn idee dat kleinere bedrijven hun erp-software binnen afzienbare tijd ook online konden afnemen, werd gesteund door Oracle-oprichter Larry Elisson.
In 1998 investeerde Elisson fors in het bedrijf, dat zijn erp-software heeft geënt op de Oracle-technologiestack. Nu, bijna twintig jaar later, vindt Oracle het tijd om NetSuite in te lijven om zijn cloudportfolio te versterken. Door de acquisitie van dit bedrijf haalt Oracle de standaard cloud-oplossing OneWorld in huis waarbij klanten zelf aan de knoppen kunnen zitten om de erp-software aan te passen aan hun bedrijfsprocessen. Zij nemen de software af op abonnementenbasis; voor een groot deel regelen ze dit via implementatiepartners van NetSuite.
Pioniers
Op de gezamenlijk persconferentie prees Oracle-topman Mark Hurd de pioniersrol van NetSuite als cloud-erp-leverancier en de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Zowel het ‘kleine’ NetSuite als het ‘grote’ Oracle claimen beide inmiddels tienduizenden klanten in de cloud te bedienen. ‘Maar’, zei Hurd, ‘de overlap tussen beide bedrijven is gering. Gezamenlijk kunnen wij cloud-erp leveren aan iedereen: van start-up tot de wereldwijd opererende multinational. Klanten van NetSuite krijgen bovendien toegang tot het Oracle-productportfolio.’
NetSuite wordt een ‘global business unit’ binnen Oracle, geleid door Jim McGeever. De huidige topman van NetSuite, Zach Nelson, blijft aan boord en wordt ’technology evangelist’. McGeever zei op de persconferentie dat NetSuite min of meer de grenzen van zijn groei had bereikt. Het erp-bedrijf, met het hoofdkantoor in San Mateo (Californië), behaalde in 2015 een omzet van 741 miljoen dollar. Bij het bedrijf werken inmiddels wereldwijd bijna vijfduizend man.
McGeever: ‘We hebben ons de afgelopen jaren vooral gericht op de Engelstalige landen en we zijn aanwezig in zo’n veertien landen. De afgelopen tijd hebben we plannen ontwikkeld om internationaal verder te groeien maar we merken ook dat zoiets tijd kost. Elk nieuw land vraagt weer zijn eigen lokale marktbewerking en aanpassing van de software. Door nu onderdeel te worden van Oracle kunnen we profiteren van de wereldwijde aanwezigheid van dit bedrijf en is het makkelijker om verder te internationaliseren.’
Grotere schaal
Hij wijst op de vraag naar steeds meer datacentercapaciteit. NetSuite nam vanwege de internationalisering eind vorig jaar twee Europese datacentra, in Amsterdam en in het Ierse Dublin, in gebruik. Deze dienen de groei in Europa te ondersteunen. ‘Maar’, zegt McGeever, ‘wij hebben nu vijf datacenters op twee continenten. Kijk je naar Oracle: dat bedrijf heeft wereldwijd negentien state-of-the-art datacentra draaien. Daar kunnen wij nu ook gebruik van maken.’
De grotere schaal waarop Oracle actief is, betekent ook dat er meer investeringen vrijkomen voor r&d en productontwikkeling, het verkoopapparaat en het partnernetwerk, vervolgt McGeever. Ook wil het bedrijf onder de paraplu van Oracle meer verticale sectoren bedienen en kunnen klanten profiteren van het brede portfolio van Oracle.
Meer en meer
De software van Netsuite is sterk gericht op het ondersteunen van business processen vanuit de cloud, maar mist onder meer functionaliteit voor bijvoorbeeld financiële planning, personeelszaken en digitale marketing. In het laatste geval beweert Oracle dat tijdens de recente Black Friday (een super-uitverkoopdag in de VS) via de systemen van het bedrijf zo’n 1 miljard marketing-e-mails zijn uitgestuurd namens klanten van Oracle naar hun klanten. Die kracht heeft NetSuite niet, maar omdat de cloudsoftware is gebaseerd op de Oracle-technologiestack, is integratie met dit soort oplossingen makkelijk, aldus topman Hurd.
Oprichter van NetSuite, Evan Goldberg, liet zich tijdens de persconferentie ook nog zien. Zijn boodschap luidde dat de overname door Oracle voor zijn bedrijf ‘meer, meer en meer’ betekent: ‘Meer in ontwikkeling, meer in verkoop maar ook meer in omnichannel. Uiteindelijk komt het er op neer dat wij wereldwijd een standaard-erp-oplossing vanuit de cloud willen aanbieden die voor elke vertical te gebruiken is. Samen met Oracle’.