Het Amsterdamse softwarebedrijf Effacts heeft in tien jaar tijd een nicheoplossing voor contractbeheer en corporate governance succesvol in de markt gezet. Inmiddels werken er zo'n tien man. Het bedrijf loopt in Nederland tegen zijn grenzen aan. Mede-oprichter Harm Bavinck trekt de stoute schoenen aan en vertrekt naar de Verenigde Staten om daar met extra investeringskapitaal een tweede business op te bouwen. Hij licht zijn plannen toe:
Effacts: wat is dat voor een bedrijf?
Harm Bavinck: Wij leveren aan een paar honderd klanten in Nederland, maar ook in de VS, software voor het beheren van contracten, notulen en andere gemaakte afspraken. Dan moet je niet denken aan de bekende inkoopsoftware, maar aan software waarin afspraken worden vastgelegd in het kader van bestuursvergaderingen, volmachten, overnames, intellectueel eigendom, claims, carrièrepaden en andere bedrijfsmatige zaken. Het gebruik van de software zorgt ervoor dat die managementinformatie op een efficiënte manier beschikbaar is. Daardoor kunnen ook zaken als governance en compliance in een organisatie worden verbeterd.
Hoe kom je op je het idee?
Ik ben van huis uit jurist. Zo'n tien jaar geleden vroeg een klant aan mij of ik geen oplossing wist voor het beter opslaan en beheren van contractuele afspraken. Ik ben toen op de markt gaan rondkijken en tot mijn verbazing bestonden er eigenlijk hiervoor nauwelijks standaardoplossingen. Wel veel inkoopsoftware maar zulke producten hebben een financieel uitgangspunt. Ik besloot zelf iets te laten bouwen en via een relatie ben ik aan een partner met een technische achtergrond gekomen: Michiel Mosterd. We hebben vervolgens een softwareoplossing bedacht die door steeds meer klanten werd gebruikt. Ik had nog een eigen juridisch adviesbureau. De softwareactiviteiten deden we 's avonds, maar dat begon uit z'n jasje te groeien. Op een gegeven moment hadden we over de honderd klanten en was ik er 80 procent van mijn tijd mee bezig. Toen heb ik besloten om voltijds met Effacts aan de slag te gaan.
Chaotisch
Is contractmanagement dan zo moeilijk?
Ondernemingen, groot en klein, besteden veel tijd en geld aan corporate governance. In de praktijk gebeurt dit ad hoc en ongestructureerd. De tools zijn vaak niet meer dan een e-mail, een Excel-sheet of een persoonlijke map op een netwerkschijf. Daardoor is er weinig grip op contractuele afspraken. Bovendien is contractbeheer steeds omvangrijker en complexer geworden, door de globalisering en het internet. Vroeger had je daar mannetjes en bureautjes voor, maar dat volstaat niet meer. Ik merk het bij mezelf ook. Wij doen ook met vele klanten zaken en ik heb echt zo'n softwaretool nodig om die contracten op een ordentelijke manier te kunnen beheren.
Geef eens een voorbeeld?
Effacts zorgt er bijvoorbeeld voor dat opzegtermijnen niet meer worden gemist, vertrouwelijke informatie alleen toegankelijk is voor de juiste personen, contracten niet meer kwijt zijn bij vertrek van een medewerker en gecontroleerd kan worden wie een bepaald besluit heeft genomen en wanneer.
Naar de VS
Jullie zijn succesvol in Nederland en nu lonkt het buitenland?
Ja, en dan met name de VS. Kijk, onze software kan worden gebruikt door zowel kleine als grote ondernemers. In die laatste categorie lopen we nu in Nederland tegen onze grenzen aan. Je hebt in Nederland zo'n vijfhonderd tot duizend grote ondernemingen en veel daarvan gebruiken onze software. Wil je verder groeien dan moet je dus naar het buitenland. De afgelopen jaren hebben zich ook Amerikaanse bedrijven gemeld die Effacts wilden gaan gebruiken. Maar wil je echt succes hebben in de VS, dan moet je daar naar toe.
Hoe pak je zo'n grote oversteek aan?
Wij zijn op zoek gegaan naar een financier, omdat we dat soort groeiplannen niet vanuit onze eigen middelen kunnen betalen. Via ons netwerk kwamen we in contact met een informal investor, Bapam. Die had weer contacten met het investeringsfonds Noordertoren Participaties. Uiteindelijk kwamen we tot overeenstemming dat zij een gezamenlijk belang in ons bedrijf namen van 25 procent, in ruil voor een kapitaalinjectie van zo'n half miljoen euro. Daarmee kunnen we een organisatie in de VS opzetten.
Geen augurk-gedachte
Wat is het doel?
We willen een vestiging openen in de VS voor directe verkoop en ondersteuning en we willen een partnernetwerk opzetten. Ook zullen we een lokale cloudvoorziening moeten regelen. Nu ondersteunen we onze Amerikaanse klanten via een Nederlandse cloud, maar het is toch raadzaam om voor hen ook een cloud in de VS te regelen. Dat wekt ook vertrouwen.
Ik ben zelf naar de VS gegaan, zowel naar New York als Silicon Valley, en ga binnenkort terug om de definitieve locatie voor ons nieuwe kantoor te bepalen. Wij richten ons met onze governance-software vooral op de circa vijfduizend beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven. New York als financieel centrum is dan een goede standplaats, of Boston. Voor het vinden van partners kun je beter je heil zoeken in Silicon Valley. Die knoop moet ik nog doorhakken.
Wat verwacht je van de Amerikaanse markt?
Bedrijven gaan vaak naar de VS vanuit de augurk-gedachte: als je bij wijze van spreke één augurk aan een Amerikaan verkoopt dan kun je alle Amerikanen een augurk verkopen. Wij hebben voor ons zelf een concreet en ambitieus doel gesteld: hetzelfde marktpercentage halen als we in Nederland hebben bereikt: 20 procent.
Ter voorbereiding hebben we gepraat met Nederlandse softwarebedrijven die ook naar de VS zijn gegaan. Er zijn bijvoorbeeld vergelijkbare bedrijven als de onze, zoals Zylab en Bwise (recent verkocht aan Nasdaq – RS), die de oversteek succesvol hebben uitgevoerd. Maar uiteindelijk doe je het toch op je eigen manier. Ik zie het vooral als een avontuur om te ondernemen. Ik verwacht binnen één tot twee jaar tractie te kunnen genereren op de Amerikaanse markt. Lukt dat niet, dan hebben we het in ieder geval geprobeerd en kunnen we altijd in Nederland terugvallen op de Amerikaanse klanten die we al hebben.