Ict-dienstverlener Ctac boekt verlies over het eerste halfjaar van 2011 en voert versnelt besparingen door. Daarbij verdwijnen ook banen. De dienstverlener uit Den Bosch verwacht niet dat de markt voor ict-diensten zich op korte termijn herstelt. Het bedrijf ziet als belangrijkste lichtpunt dat de terugkerende omzet oploopt en zet in op nieuwe markten als zorg en woningcorporaties.
'Wat een weer, het lijken onze cijfers over het eerste halfjaar wel', verzucht Henny Hilgerdenaar als hij vlak voor zijn toelichting op de financiële resultaten naar buiten kijkt. Het wil maar niet zomeren voor de dienstverlener uit Den Bosch. Het jaar 2010 werd na verliesjaar 2009 afgesloten met zwarte cijfers en de vraag naar diensten leek zich te herstellen, maar de dienstverlener kon die lijn niet vasthouden in de eerste helft van 2011. Het bedrijf noteert over de eerste zes maanden van 2011 een verlies van 1,4 miljoen euro bij een omzet van 36,3 miljoen euro.
De bezettingsgraad ligt met 60 procent nog altijd te laag. Het bedrijf streeft naar een bezettingsgraad van boven de 70 procent. Dat percentage lag in de eerste helft van 2010 nog op 65 procent. Hilgerdenaar: 'Achteraf gezien waren we eind 2010 iets te enthousiast met het aannemen van nieuwe mensen.' Het aantal medewerkers groeide van 481 in de eerste jaarhelft van 2010 naar 511 man in 2011.
Ctac maakte in juli 2011 bekend dat het kritisch kijkt naar dat personeelsbestand. Er verdwijnen vaste medewerkers die niet inzetbaar zijn en medewerkers met ondersteunende functies. Hilgerdenaar kan niet aangeven om hoeveel mensen het gaat maar vertelt dat tegen het einde van 2011 de bedrijfskosten structureel met driehonderdduizend euro per maand zijn verlaagd. Het dienstenbedrijf schuift bijvoorbeeld een deel van de verkoopafdeling in elkaar. Daarnaast zet het meer in op experts met specifieke kennis van branches (business services) en de toepassing van ict in die sector en minder op medewerkers die gespecialiseerd zijn in een competentie, bijvoorbeeld bi- of erp-experts (professional services).
XV Retail
Hilgerdenaar vertelt dat klanten van het dienstenbedrijf steeds vaker hun investeringsbeslissingen uitstellen. Ctac verkocht in het eerste half jaar van 2011 bijvoorbeeld geen nieuwe licenties van zijn kassaoplossing XV Retail en voorziet voor de korte termijn geen opleving van de dienstenmarkt.
De toekomst mag onzeker zijn. Hilgerdenaar benadrukt in zijn betoog dat dit niet de tijd is om te somberen. 'De tijd dat we met driehonderd man tegen een hoog tarief SAP implementeerde is voorbij en komt waarschijnlijk niet meer terug. We moeten op zoek naar nieuwe mogelijkheden.' Voor de uitbreiding van het product- en dienstenaanbod (business development) en internationale projecten is het business development platform (bdp) opgericht. Die groep dient als adviesorgaan voor nieuwe activiteiten en bestaat naast Hilgerdenaar en Ctac- oprichter Hugo Cooymans uit voormalig cio Harry van Groenendael die eind 2011 uit de directie stapte om zich op de werving van klanten te richten. Er wordt bijvoorbeeld geprobeerd om grote projecten binnen te halen. Ctac aast op projecten zoals de invoering van SAP-software bij het logistieke bedrijf voor teelers en tuinders The Greenery.
SAP For Healthcare
Het bedrijf dat van oorsprong geënt is op SAP-impelemtaties bij groothandels en bedrijven in de logistieke dienstevrlening ziet vooral kansen in markten waarin het tot nu toe nog niet nauwelijks actief was. Het kijkt bijvoorbeeld naar de SAP-markt voor woningcorporaties zoals de invoering van SAP bij de Amsterdamse woningcorporatie Ymere.
De SAP-dienstverlener richtte een eind 2010 een zorgtak op. De zorgtak richt zich specifiek op het erp-pakket SAP For Healtcare. De leverancier biedt onder andere cursussen aan voor gebruikers van die software in Nederlandse ziekenhuizen. Hilgerdenaar waagt zich door de onzekere omstandigheden niet aan een voorspelling van de resultaten over heel 2011.
Verbaas me al lange tijd over de ondoorgrondelijke strategie van dit bedrijf. Men richt zich onder andere op Healthcare en Woningcorporaties. In de zorgsector zijn de IT-budgetten marginaal en is men weinig zelfkritisch in geval van projectcalamiteiten, niet vreemd in de SAP-wereld. De kans om in deze sector iets te winnen is vele malen kleiner dan te verliezen. De zorgsector moet je overlaten aan de breder georienteerde adviesbureau’s, simpelweg omdat de problematiek van de grotere zorginstellingen zich op een veel abstracter niveau bevindt dan SAP.
In de woningcorporatiemarkt is het vooral marketing wat bedreven wordt door CTAC, en waar concurrenten, zelfs niet branchegespecialiseerde partners snel terrein winnen.
De verkoopactiviteiten consolideren is een nobel streven, maar CTAC heeft op dat gebied een ander probleem: het heeft teveel verkopers die te weinig van SAP toepassingen weten, of van de processen die ze met SAP moeten ‘bedienen’. ‘Old School’ heet dat, en stamt nog uit de tijd dat de vraag groter was dat het aanbod. Die tijd is echter voorbij, zeker in de SAP-wereld. Met ‘wij doen ook Cloud’ kom je er niet.
Ik vraag me af of het zittende management wel in staat is het tij teren. Welbeschouwd hoor je al een tijdje hetzelfde: de markt zit tegen, het trekt waarschijnlijk niet aan, bedrijven stellen investeringen uit. Nu zoekt men naar de grotere projecten. Ofwel de grote investeringen door klanten, en typerend in de SAP wereld die projecten die ook investering door de dienstverlener vergen. Snapt u het nog?
Aan het management: kijk eens naar uw concurrenten die minder als een financieel instituut gemanaged worden, waar consultative selling in het bloed zit en tot snellere en grotere successen leidt. Er zijn zelfs voorbeelden in het eigen bedrijf te vinden die succesvol zijn. Waarmee het grootste risico van CTAC wordt blootgelegd: hoe kleiner de groep wordt binnen het grote geheel die wel succesvol is (en die zijn er) hoe groter de kans dat die groep er uit stapt. Wat rest is een grote groep die heel veel moeite zal hebben hun diensten te verkopen.
Goed verhaal Clipper.
In Nederland zijn de grote spelers alleen maar kleiner geworden. De kleinere spelers hebben het heel moeilijk (zie Magma). Inmiddels is iedere consultant met competentie voor zichzelf begonnen. Eigenlijk het oude probleem. Opportunisten met weinig talent voor IT/processen zijn ‘omgeschoold’ tot SAP consultant. Die mensen zitten nu op de bank bij Ctac (en andere). Bovendien denkt het management met meer ‘Sales’ probleem op te lossen. Er is er werk in de zorg en het onderwijs. Dus denkt Ctac dat je daar projecten moet gaan doen. Er is werk voor leraren en verpleegsters, niet voor SAP consultants.