Lagere kosten, efficiëntie, de groei van bedrijfsdata en voldoen aan wet- en regelgeving. Organisaties staan op het gebied van printen en documentbeheer voor een groot aantal uitdagingen. Martijn Bik, general manager direct sales bij Konica Minolta Business Solutions Nederland vertelt over de transformatie van de markt en de gevolgen voor zijn bedrijf. 'Dit zijn interessante tijden.'
Bik, sinds april 2014 benoemd tot general manager direct sales bij Konica Minolta Business Solutions Nederland, werkte zestien jaar voor concurrent Océ en was tussen 2010 en 2014 in dienst bij Ziggo.
In het hoofdkantoor van Konica Minolta in Amsterdam Zuid-Oost kijkt hij vanuit zijn werkruimte op een grote vloer waar zijn bedrijf een printstraat van Bizzhub-machines etaleert. De toekomst ziet er volgens Bik anders uit. ‘We hebben altijd al informatie op papier gekregen via onze printeroplossingen. Maar onze klanten vragen ons nu om ze op veel meer deelgebieden te bedienen.’ Een kenniswerker moet op iedere plek, ieder moment en op vrijwel elk apparaat zijn werk kunnen doen. En als het even kan ook aan de hand van zijn persoonlijke profiel. De drager (het apparaat red.) wordt steeds minder belangrijk. Het draait om de content. Het gaat dus steeds meer om software en dienstverlening rondom de infrastructuur, het managen van de content via software, et cetera.’
Groei mobiele apparatuur
Om mee te gaan in de beweging heeft Konica Minolta de vernieuwing van zijn producten en diensten opgebouwd rondom de technologische ontwikkelingen: mobility, cloud computing, big data, beveiliging en duurzaamheid, vertelt Bik.
De groei van het gebruik van mobiele apparatuur door medewerkers neemt een enorme vlucht. Konica ontwikkelt samen met partners allerlei software voor print- en documentbeheer via mobiele apparatuur. Cloud-computing komt bijvoorbeeld terug in de centrale opslag van content. Big data krijgt vorm in het vastleggen, beheren en analyseren van de groeiende berg aan bedrijfsdata. Daarnaast is informatiebeveiliging, de adoptie van beveiligingsstandaarden voor gegevensuitwisseling een belangrijke ontwikkeling. Maar de leverancier levert bijvoorbeeld ook beheersoftware en beveiligingsoplossingen voor printen en documentbeheer met de smartphone.
Bik: ‘In een kantooromgeving bepaalt content de identiteit en waarde van het bedrijf. Het beheren van die informatie wordt steeds belangrijker. Daarbij worden de veranderingen in grote mate gedreven door technologie. Onze concurrenten van nu zijn niet de concurrenten van morgen.’
Partners en innovatie
Om mee te gaan in die ontwikkeling van nieuwe diensten zijn business innovation centers ingericht in Silicon Valley Londen en Tokyo. Daar ontwikkelt het bedrijf steeds vaker in samenwerking met klanten en partners nieuwe producten, diensten en toepassingen, vertelt Bik. ‘De traditionele rolverdeling van leverancier en afnemer is er in onze ogen niet meer. Het gaat erom dat er samen met de klant geïnnoveerd wordt. Die samenwerking krijgt meer de vorm van een strategisch partnership. We gaan ook partnerships aan met verschillende softwareleveranciers. We hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden als er al goede oplossingen bestaan.’ Voorbeelden zijn software voor digitalisering van facturatie (e-invoicing) die is ontwikkeld door iCreative (onderdeel van Easy Systems (Swift)) op basis van Basware en samenwerkingen met Open Text en Ecspand (ecm voor Sharepoint).
Samen met partners worden ook nieuwe applicaties ontwikkeld voor de visualisering van bedrijfsinformatie. Met behulp van augmented reality wordt statische informatie omgezet in driedimensionale modellen (zie ‘Konica koppelt ECM en augmented reality‘).
.
Een voorbeeld van een toepassing voor de visualisatie van informatie is een app voor het bestellen van producten uit een catalogus. Die tablet-app helpt een besteller die een order wil plaatsen. Hij kan een 3d-model opvragen van het product om zeker te weten dat hij het juiste product bestelt. De informatie uit de catalogus wordt gekoppeld aan een 3d-simulatie van het product. De besteller krijgt dus een 3d-model te zien van wat hij koopt en krijgt meer informatie dan productnummer, productomschrijving of een foto. Het is nog niet bekend of en wanneer deze toepassingen op de markt komt. Maar de leverancier kijkt in ieder geval volop naar nieuwe toepassingen van ecm en augmented reality.
Productie-printen
Volgens Bik liggen de kansen voor de Nederlandse tak van Konica Minolta vooral in verticale markten als de zorg, onderwijs en overheid. Randvoorwaarde is wel dat informatie-uitwisseling tussen die grootverbruikers van informatie standaardiseert.
Gelet op de omzetverdeling verwacht hij ongeveer de helft van de omzet te behalen uit de publieke sector (zorg, onderwijs, overheid). De andere twee kwarten van de taart zijn voor productie-printing en omzet uit de zakelijke sector (vooral banken en financiële instellingen). De omzet uit de activiteiten voor productieprinten staan onder druk. Bik legt uit dat er een markt blijft voor grafisch drukwerk, folders, handleidingen, productdocumentatie enzovoort, maar verwacht dat die markt de komende jaren zal consolideren.
Aanpassen organisatie
Om mee te gaan met de veranderende vraag van klanten en groeidoelstellingen te realiseren is de eigen organisatie aangepast. Een deel van de medewerkers richt zich specifiek op diensten rondom informatie-technologie. Konica Minolta Nederland wil de komende jaren zijn marktaandeel op de zakelijke markt voor ecm- en printdiensten vergroten van de huidige 11 procent naar 25 procent. Bik: ‘Mensen die hier komen, vragen ons, ‘hoe krijg ik ontwikkelingen die ik buiten zie zoals mobility, cloud computing en analyse van big data, in mijn organisatie?’. Daarin krijgen we steeds meer een adviserende rol. Die gesprekken vinden plaats op strategisch niveau.’
Bik verwacht dat de Nederlandse organisatie van het bedrijf de komende jaren organisch zal meegroeien met de toenemende activiteiten. Dat betekent dat medewerkers naast het verkopen, steeds meer een adviserende rol krijgen en de leverancier het aantal specialisten op het gebied van ecm de komende jaren zal uitbreiden. Bik trekt een paralel met vernieuwende entertainment-diensten zoals Spotify. ‘De manier waarop je de content organiseert, bepaalt of je als bedrijf de beste wordt in de markt. Daar gaan wij die bedrijven en organisaties de komende jaren bij helpen.’