Oude concurrentietrucs herleven: Google en Amazon zitten elkaar dwars als Microsoft en Real. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple versus Microsoft, Google versus Microsoft, Amazon versus Google; de ict-industrie zit vol titanen die tegenover elkaar staan. De opkomst van spraakbediening, ‘consumentenpraatpalen’ en nieuwe digitale hubs brengt nieuwe conflicten, die ook uitgevochten worden met oude trucs. Zo kwamen gebruikers van Amazons Echo Show-apparaat er ineens achter dat zij geen toegang meer hadden tot YouTube.
Google gaf getroffen gebruikers de melding dat Amazons spraakbediende multimedia- en domotica-device ‘momenteel niet ondersteund is’ wat YouTube betreft. Terwijl de veelgebruikte, zelfs marktdominante videodienst voorheen prima toegankelijk was op de Echo Show. Fabrikant Amazon klaagt dat Google bewust dwarsligt en Google pareert dat de e-commercegigant de YouTube-voorwaarden schendt.
Beide bedrijven claimen het belang en de gebruikerservaring van hun klanten voor ogen te hebben. Dit escalerende conflict – dat ook Amazons Android-afgetakte tablets omvat en Google’s Chromecast – doet denken aan de YouTube-ruzie van Google en Microsoft rond Windows Phone. Maar de tactieken zijn nog klassieker: zie maar Microsoft versus Real, met bestandskoppelingen in Windows. Oude concurrentietrucs doen nog prima dienst in moderne tijden.
Zolang de ICT ontwikkeling gedomineerd blijft worden door verdienmodellen van ‘private enterprises’ zullen we dit verschijnsel blijven zien…
De samenleving is aan zet om deze, voor ‘simpele’ eindgebruikers uiterst verwarrende situatie, om te buigen. Bij gebrek aan sturing vanuit de overheid moeten we het misschien onder aanvoering van het onderwijs proberen…
De potentiële toegevoegde waarde van ICT voor de samenleving is zo groot dat een integrale benadering noodzakelijk is. Op de ‘gewone’ snelweg gelden op ‘best practices’ gebaseerde uniforme regels. Mutatis mutandis zou dit ook voor de digitale snelweg moeten gelden. Zolang dit niet het geval is blijft de verspilling van begrensde resources doorgaan. Hoeveel geld het de samenleving kost om de winst van de ICT ondernemingen mogelijk te maken is nog niet uitgerekend. Mijn schatting is dat het minimaal een factor 10 is…En zeg nou zelf, dat geld kunnen we, naast betere ICT, ook veel beter gebruiken…
Waar twee kleuters vechten hebben twee kleuters schuld.
Beide bedrijven zouden overigens ook door de Amerikaanse anti-trust autoriteiten aangepakt moeten en opgesplitst worden omdat ze hun markt posities zwaar misbruiken.