De firmwarefout van LockState doet de deur dicht voor consumenten-IoT. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Een brakke firmware-update heeft smartlocks van LockState gesaboteerd en gebruikers veel overlast bezorgd. Honderden deuren met deze slimme sloten konden na de automatische over-the-air update niet langer open. Het doemscenario van volledig vergrendelde deuren is echter niet voor de volle 100 procent gerealiseerd. De sloten van LockState hebben namelijk ook nog gewoon de optie van een ouderwetse, fysieke sleutel.
Toch hebben gebruikers veel hinder ondervonden omdat LockState ook wordt gebruikt door AirBnB-uitbaters die hun klanten dan elk een unieke toegangscode kunnen geven. Het fixen van de firmwarefout vereiste het opsturen van de getroffen sloten of het plaatsen van een vervangend slot. Eerstgenoemde optie kostte 5 tot 7 dagen, terwijl de tweede optie wel 14 tot 18 dagen kon duren. Dit slaat de deur dicht voor de neus van IoT voor gewone consumenten.
Wat vind jij?
IoT is een verzamelnaam voor een (informatie)technologisch hulpmiddel.
De gemaakte fout heeft niets te maken met deze verzamelnaam. Wèl met de manier waarop (informatie)technologie wordt ingezet. In dit geval is LockState de maker van een fout (slimme fouten bestaan niet; dat heet misleiding): het niet of onvoldoende testen van een firmware update.
Dat hoeft niet het einde van het consumenten IoT te betekenen. Het is wel een (zoveelste) deuk in het vertrouwen in (informatie)technologie. En, minstens zo belangrijk, het zoveelste bewijs dat een (informatie)industrie die niet goed met zijn instrumentarium kan omgaan onvoldoende dienstbaar is aan de samenleving.
‘Domme smartlock-fout haalt consumenten-IoT onderuit’ en “De firmwarefout van LockState doet de deur dicht voor consumenten-IoT.” Wat vind jij?
Serieus? Is dit een stelling waar over gediscussieerd zou moeten worden? OK, dan geef ik mijn mening: de stelling is compleet onzinnig!
Allereerst had de schrijver zijn neiging om woordspelingen te moeten maken beter kunnen onderdrukken. Te flauw. Een soort Telegraafkoppen: schijtlollig.
En het is ook nonsens. Dit probleem met een ondeugdelijke firmware-update waar honderden Amerikanen last van hebben luidt op geen enkele manier een eind in van welke ontwikkeling dan ook. En al helemaal niet van ‘consumenten-IoT’. En waarom alleen voor consumenten, die zien nu opeens het gevaar van IoT, maar IT-professionals niet?
Als de schrijver bedoelt dat IoT-toepassingen kwetsbaarheden bevatten (die o.a. aan het licht komen door dit soort problemen), dan is dat een _open deur_ van jewelste. Hè, ja, ik gooi er ook maar eens goedkope grap tegenaan, dat hoort hier kennelijk! Als dit geval er voor zorgt dat producenten veiliger toepassingen gaan maken en updates beter gaan testen, dan zou dat een fantastisch gevolg van deze fout van LockState zijn.
En misschien is die SmartLock gewoon niet zo goed. Dat kan, dat heb je in elke industrie. Slechte tv’s hebben de tv-markt ook niet de das om gedaan. Slechte auto’s de automarkt ook niet. Daar bij komt dat de IoT-markt niet zo duidelijk afgetekend is. Als iemand in Colorado tijdelijk zijn huis niet meer meer kan verhuren met Airbnb, gaan niet de honderduizenden (of meer?) gebruikers van slimme sloten echt niet terug naar conventioneel hang- en sluitwerk! En ze gaan ook niet beter nadenken of ze die slimme meter niet toch moeten weigeren…
De stelling dat dit issue een keerpunt in de ontwikkeling van IoT-toepassingen zou betekenen is op geen enkele manier te onderbouwen. Laat staan dat er nu geen ‘consumenten-IoT’ meer bij komt. Of dat ‘consumenten-IoT’ nu opeens zelfs gaat verdwijnen.
Hoe zit de auteur dat voor zich? Gaan we onze zonnepanelen, camera’s, smartwatches, speakers, gameconsoles, thermostaten, auto’s etc. etc. inleveren?